BAB 22 : HARI KELUARGA HARI KEDUA

6.1K 36 0
                                    



"Abang temankan Sya ke Hari Keluarga dia yer" pinta isteriku setelah permohonan cutinya tidak diluluskan untuk kami pergi bersama.


"Yer la sayang, untuk sayang, abang buat apa sahaja" balasku sambil mencium bibirnya lalu kami pun tidur bersama.


Aku menunaikan tanggungjawab kepada isteriku. Aku bersetubuh dengannya hingga dia kepenatan dan tidur. Aku akan menemani Asiyah ke sambutan Hari keluarga, dan dia telah uruskan satu bilik denganku.


"Saya Sham" kataku sambil menghulurkan tangan kepada Ina.


Ina adalah kawan Aisyah yang telah bertungkus lumus menjayakan sambutan ini. Dia datang bersama anak bongsu yang berusia 4 tahun itu kerana suaminya bertugas dan anak yang lain ada kelas tambahan. Ina muda 2 tahun dariku, dan dia telah berumah tangga selama 8 tahun. Suaminya seorang pegawai bomba. Ina tinggi lampai orangnya, sesuai dengan bentuk badan yang sederhana, tidak kurus tidak gempal. Sekali pandang macam orang belum kahwin kerana dia bijak menjaga penampilannya. Telatahnya juga seperti orang muda, jenis happy go lucky dan mudah mesra. Walaupun hanya baru berkenalan, dia telah berani bergurau denganku, terutama sekali selepas aku terkantoi dengan Aisyah masa dia datang ke bilik, aku keluar berbogel dan tengok-tengok dia ada. Terkejut beruk aku dibuatnya. Selepas peristiwa itu, dia sering sindir aku dengan Aisyah, dan aku tau dia tau.


"Sham, jom teman saya kejap" ajak Ina sewaktu acara mencari harta karun dijalankan.


Aku menuruti dia. Sepanjang berjalan kaki ke hotel, dia bertanyakan kepadaku tentang isteriku. Aku menceritakan serba sedikit tentang keluargaku.


"Kenapa ada skandal dengan adik ipar?" tanyanya.


"Hmm, nak wat camner, benda nak terjadi?" balasku tanpa selindung lagi sebab dia dah tau.


"Dah lama ke?"


"Lama gak"


"I dan syak, sebab tu I bagi bilik you kat atas, jauh dari orang lain. I saja je kacau you malam tadi sebab nak comfirm betul ke tak jangkaan I, ternyata betul" terangnya sewaktu menaiki lif ke atas.


"Hmm...thanks Ina sebab cover line" jawabku pula.


Kami menaiki lift sambil terus berbual kosong, dan dia banyak bertanya tentang skandal aku dgn Sha, aku menceritakan serba ringkas sehingga tidak sedar kami telah tiba di hadapan sebuah bilik.


"Jom masuk jap, I nak minta tolong you angkat kotak" pinta Ina sewaktu membuka pintu biliknya.


Aku masuk ke biliknya, kelihatan banyak kotak di situ. Ina membelek-belek kotak sementara aku duduk di katil menantikan arahan. Aku melihat sekeliling, kelihatan katil telah kemas, dan pakaian di letakkan di atas meja. Terdapat alat-alat solek di atas meja solek. Ina membuka almari mencari sesuatu, kemudian bergerak ke arah kotak-kotak yang tersusun di situ.


"Sham, semalam I tertengok u punya, you marah ke?" tanyanya melihat ke arahku.


RUMAHKU SYURGAKU : SIRI 1Where stories live. Discover now