Part 20

5 2 1
                                    

"وماذا بعد مرارة الفقد"

أعلنت الشمس بداية يوم جديد يحمل من غيبيات لا يعلمها إلا الخالق.....

........
غط في ثبات عميق ريان وبتول فقد كان يوم متعب لهم فأعلنت أجسادهم مطالبتها للراحه......

قامت ياقوت على صوت اذان الفجر "الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله حي على الصلاة حي على الفلاح الله اكبر الله اكبر لا اله الا الله ❤️"

ياقوت :بابا بابا.

ريان :اي يا ياقوت في حاجه انتي كويسه.

ياقوت :لا يا حبيبي مفيش قوم صلي الفجر الإمام أقام الصلاه يدوب تلحق تصلي وتيجي تجهز عشان تلحق الموصلات..

ريان :ماشي يا روحي قايم..

ياقوت :أنا هروح أوضتي انا كمان اصلي واغير هدومي اصلي نمت امبارح ومحستش وكمان اخلص واعملك حاجه تفطر بيها بعد اذنك.

ريان :ماشي يا ياقوت وانا كمان يدوب اقوم اصلي واجهز..
........
ومن ثم ذهبت ياقوت تغتسل وتصلي فرضها....
ياقوت أثناء صلاتها وقد تحشرج صوتها من كثرة البكاء على رفيقة دربها:يارب اشفي بتول يارب استودعتها عندك يارب ردها ليا وأهلها يارب وتم عليها فرحتها.. يارب انت عالم بعبدك يارب انا طمعانه في كرمك يارب اشفيها يارب......

ريان :ياقوت ياقوت
ياقوت :اتفضل يا بابا..
ريان :اي دا يا توتا انتي معيطه
ياقوت :تعبانه اوي يا بابا خايفه على بتول اوي نفسي اسمع صوتها طيب متتخيلش حسيت بأيه وهيه وقعه بين ايديا ودمها مغرقني كنت هموت مش قادره انسى حاجه زي دي هموت عليها💔😢
ريان :وبعدين بقى احنا قولنا اي مش قولنا ان امر المؤمن كله خير
وقولنا ان سواءصبنا خير أو شر اننا نتوكل على ربنا ونفوض أمرنا له صح ولا اي مش دا من الإيمان ان تبقى واثقه في ربنا وفي عطائه ومنعه دا او دا يبقى اكيد خير يعني مثلا يا ستي مش انا بيقولو اني باباكي مثلا يعني..

ياقوت بأبتسامه خفيفه:دا حضرتك احلا بابا وروحي كدا دا انا اموت من غيرك....

ريان:لا يا حبيبتي مش هتموتي من غيري ولا حاجه الدنيا دي احنا اتخلقنا فيها عشان نعبد ربنا ونعمر الأرض مش عشان نربط وجودنا بي بابا او ماما او صديق أيا كان شخص عزيز عليكي لازم نكون مؤمنين إيمان كافي ان الدنيا دي دار فناء وأننا كلنا هنتقابل في الاخره ان شاء الله في دار النعيم وبعدين يا ستي مش لما سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم مات بيقولك الصحابه زعلت عليه جامد ومع ان عارفين ان ابو بكر كان بيحب سيدنا محمد قد اي الا انو خرج وقال"من كان يعبد محمد فأن محمد قد مات ومن كان يعبد الله فأن الله حي لا يموت."
ومن هنا لازم نكون اتعلمنا اننا كلنا لها وأننا هنا للعباده والعمارة الأرض فاهمه يا توتا يعني متربطيش حياتك بريان سواء عاش او مات ايوا يا ستي تزعلي وخدي وقتك بس لازم يبقى لي اخر وتبقى عارفه ان احنا هنا للعباده وبردو متنسيش ريان ديما وادعيلو وانا اضمنلك انو هيبقى مبسوط منك اوي... أوعي يا توتا ما أموت تنسيني يا بنتي تفضلي إدعيلي دا الواحد عمله بينقطع الا لما ابنه يدعيله إدعيلي ديما يا توتا...

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: May 06 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

عشڨ آلياڨوت❤️حيث تعيش القصص. اكتشف الآن