قبل بدايه قراءه
صلوا من يشفعكم في يوم القيامة (عليه افضل الصلاه والسلام)
-------------------------------
في المساء
في مقهي عام
اسر بغمزه "قلبي يارب"
جلست ماريا بغيظ "ياربي بحب واحد سافل"
ضحك اسر بعنف "في اى يا مرمر دة انا اختارت عن باقي نساء العالم"
ماريا ملامح ببكاء "لا كد كتير مرمر ونساء العالم لي يا عم جيمس بوند"
اسر بغرور هو يرجع شعره طويل الى الخلف فهو شعره طويل الاشقر"لي يا بنتي دي البنات مقطع عليا وانا من لف دور والباقي على حاقدين مني"
نظرت له بغضب وغيره فهو معه حق في كل حديث فتحدثت "طب لم نفسك لان شكل اجلك جاي قريب"
اسر بغمزه وقاحه"لو على ايدك موافق"
نادت ماريا النادل بغيظ اما هو ينظر الى نادله التي نظرت له بغمزه هو ينظر لها يضحك بخفوت وخبث
نادله بابتسامة"مقولتش القمر يشرب اى "
ماريا بغضب"مرارار طافح "
نادله باستغراب"افندم"
ابتسم ابتسامه واسعه وفي نفس الوقت مريبه اما اسر نظر بطرف عينيه بخبث هو يشاهد معركه النمر التي تغار على زوجها الاسد
"اى يا حبيبتي قولت مرارا طافخ اى معندكش"
نظرت لها بغيظ "لا ولله يا فندم"
ماريا مريبه "بس كدا يا قلبي "
ثم امسكتها من شعرها بقوه فاصبحت ماريا مسيطره هي تضربها كانت الناس تشاهد بدهشه من قوتها من فتاه جميله مثلها وايضا اكثر الناس تخاف اما اسر تحدث بغرور"ياربي اعمل اى هي الناس بتموووت فيا وخاصه البنات مش ذنب تخلقت شب حليوه"
نظرت له ماريا بغضب وحده"اخرس خالص"
صمت بتسليه هو يراها تضربها باحترافيه كانها في حلبه مصارعه جاء بعض الناس التخليص بعضهم عن بعض
حتى جاء للمدير وتحدث بغضب"انا ابدا اسكت عن المهزله دي يلا ورايا على القسم "
ضحك اسر بسخرية عن حديثه فقام من مكانه وتحدث بهدوء رعب المدير بنفسه"بجد صدق خوفت انا مفروض اعمل محضر تحرش فتاه بفتى غلبان ذي"
نظر الجميع بدهشة عما يردفه فاكمل حديثه بملامح بكاء "البنت دي كانت بتقول القمر عايز اى و دليل الغمزه الا بتبقى في الروايات بس هي عملت عكس انا تم جري في الرذيلة يا باشا "
وضعت ماريا يديها على راسها بحسره"يارب صبرني هل هذا الرجل اينعم بحبه بس بحب متخلف عقليا "
المدير بهدوء"خلاص يا استاذ احنا خلاص نعتذر على الحصل "
ضحك اسر بغمز لماريا"مش قولتلك يا قلبي انا اسر غيث يا قلبي "
ماريا بلوي شفيتها"ابن شيخ جامع ده انت ابن غيث وما ادراك غيث في شبابه "
تحدث بغرور"دي حاجه اعتز بيها خدي بالك يلا بينا عشان الوقت متاخر "
اخذها بابتسامه حب فهي تعتبر عشق طفولته"علفكرا يا فهد انت سافل " اردفت ميرنا بخجل هي تحاول تبعد عنه
اما هو تشبت في يدها بضحك"لي يا قلبي كل ده عشان بوسه برىء "
ميرنا بخجل وغضب"قليل الادب كمان'
انفجر في الضحك اكثر ثم قبله يديها بحب"تعرفي يا ميرا قلبي مش بحب قدك مهما اى تعرفي اى اكتر اتشديت ليك "
نظرت له هي منتظر إجابته فتحدث بحب "طيبتك وقلبك الابيض الا مسامح برىء عكس اخواتك تعرفي انا حولت من علمي للادبي عشانك لما قولتي نفسي ادخل ادبي عشان اطلع محاميه في الوقت اصيرت ادخل ادبي عشان لما نشتغل نبقى مع بعض اعرف اخبارك من صحابي الدكاتر في الجامعه كنت بخاف عليكي حد يضحك عليك بكلمه وانتي ذي الهبله تصدقي"
ميرنا بضيق "استاذ روميوا كلامك حلو بس بلاش كلمة هبله دي"
ضحك هو يقبل خديها ثم تحدث"يلا بينا نروح بدل ابوكي يعمل محضر خطفتك وتحمرشت بيكي"
ضحكت بانفجار فكتم ضحكتها فوراً فتحدث بغيظ"في سكان تحتينا يفتكروا معايا رجاصه "
تحدثت بضحك"رجاصه ' ثم تحدثت بتصنع الحسرة "انا شكلي تسرعت على الجوازة "
فهد بغيظ"اتسرعتي عايزه تشمتي فيها ابوكي ليث"
ميرنا بشهقه"اوه نو انت راجل سوفاج اوي اي ابوكي اسمه باباكي بلدي اوي"
ضحك بخبث هو يتقرب "بلدي انا اعرفك البلدي"
ولكن هي اسرعت هربت منه قبل يتقرب منها حتى اما هو نظر لها بدهشة ثم ضحك بانفجار من اعملها
ثم خرج من للمكتبفي منزل ناني وهيثم
نظرت اليهم ناني الى عمر ورائف
فتحدث عمر بشك هو يتحدث بهمس لرائف'هي مالها مامتك ناوي تدبحنا بدل اللحمه"
نظر اليه رائف بسخريه من جسمه النحيل"عمر انت جسمك مفهوش غير عضم ثم انت معندكش لحمه"
عمر بتفكير"يبقى خلاص انت"
نظر اليه بغيظ قم تحدثت ناني بشك"في اى اناا حسه في حاجه"
عمر "لا انتي يا ماما في نظرات كانك اتخزنيني بدل اللحمه"
ناني بابتسامة " بما انك لماح ما شاء الله جبتلك عروسه"
عنر بصدمه "ماما انتي بتهزري صح"
تحدثت بابتسامة "لا يا روح ماما الكلام دة صح"
ضحك رائف "يااا يجدع فكرتني بواحد كدا عندنا في العائله"
ضحك هيثم "اه ولله فكرتني بعمك غيث'
ضحك الجميع عدا عمر الذي ضحك بسخريه"خلاص بقيت نكته خلاص بقيت اجوز ذي البنت محدش ياخد راى"
ضحك الجميع فتحدثت ناني بعدم اهتام"انا قولت وكلام خلاص بح "
تظر عمر لها لغيظ هو يدخل غرفته بغيظ وحزن كيف يتزوج فتاه لا يعرفها ولكن لا احد يعلم غيب اللهبعد انهاء المشفى
كان شهاب منتظر ميرا بخبث فهو يخطفها الآن ويلعب معها قليلا بانها فتاه عنيدة فهو يحب ذلك
خرجت من المشفى هو ذاهبه ناحيه سيارتها بقوه وثقه للغايه فهي تشبه خالها زين في الحركات كل شيء
نظرت له بسخريه عندما راته فهي تعلم ماذا يفكر ولكن احبت أن تلعب معه بهدوء
ذهبت ناحيته وتحدثت بهدوء"في اى يا دكتور شهاب منتظرني لي"
نظر لها باعجاب من ذكائها"عرفتي ازي انا منتظرك "
ميرا بهدوء"معروف اوي القعد حتى الحركات "
قبل يلمسها ذراعها راها قد لوت زراعه وتحدثت بسخرية"بس للاسف مش عارف ميرا بعد كلام النهارده صدقني لو حصلت المر القادمه أن شاء الله اتكون مريض في المستشفي بتاعتك '
ثم تركته وذهبت هو يتالم بشدة قد ازداده اعجاب ليها فابتسم بتوسع "ماشي يا ميرا شكل اللعبه لسه اتبدء"تم إنهاء الفصل بنجاح
على العموم عاملين اى
أنت تقرأ
العصابه الجزء الثاني من روايه احببت اجنبي
Aventuraهما عصابه من معني الكلمة لا احد يقدرهم غير الله الا متابعش الجزء الاول يروح يتفضل يقرء عشان يفهم الجزء الثاني