Kereta yang dipandu itu berhenti di hadapan sebuah kedai makan yang menjual lauk-lauk kampung. Walaupun mereka merupakan orang kaya tetapi mereka tidak sesekali memilih soal makanan. Tak kisah la makanan kampung ke wastern ke janji perut kenyang.
Mereka bertiga keluar dari kereta itu dan melangkah masuk ke dalam kedai dan mencari tampat duduk yang kosong. Setelah mengambil makanan yang ingin di makan mereka kembali di tempat yang mereka duduk sebentar tadi.
"Kenapa tak makan dekat Cafe je tadi daddy? kan senang tak payah keluar dah" Soal Amanda kepada daddynya yang duduk bertentanggan dengan nya itu. "Daddy ada hal nak bincang tu yang daddy ajak makan dekat luar tu" Kata Dato NAzri kepada Amanda.
"Daddy nak binca apa? penting sangat ke sampai kena jauh dari orang ni" Soal Aimi pulak. Dia berasa sedikit hairan dengan perwatakkan daddy nya hari ini. Sekejap ok sekejap marah,dia pulak yang takut sekarang ni.
"Daddy nak bincang tentang perkhawinan Feisya dengan Haikal." Terhenti suapan Amanda yang sedang makan itu apabila mendengar apa yang dikata kan oleh daddy nya itu.
"Nak bincang apa pula ni? kan Feisya kata Feisya tak pasti lagi dengan perkhawinan ni" Kata Amanda dengan nada yang perlahan.
"Sebab Feisya tak pasti la daddy nak cakap ni yang parents Haikal dah setuju untuk langsungkan perkhawinan kamu berdua hujung bulan ni. Keputusan daddy muktamad yang daddy nak kamu khawin dengan Haikal hujung bulan ni TITIK." Kata DAto Nazri dengan tegas kepada anak perempuan nya itu.
Aimi yang sedang menghirup air itu tersedak. Tidak berkelip matanya mendengar kata-kata itu "WHAT? Hujung bulan maksudnya lebih kurang sebulan lagi kan. Hari ni dah 2 hari bulan so tinggal 28 hari je lagi. Sempat ke nak buat semua persiapan tu daddy?" Soal Aimi setelah lama dia diam. Gila ke apa daddy nya ini sebulan apa je yang sempat.
Amanda masih lagi terkaku di tempatnya. 'Sebulan.... Sempat ke aku nak jumpa mummy ni. macam mana aku nak cari dia dalam tempoh sebulan' Kata Amanda di dalam hatinya.
"Kenapa sebulan daddy? sempat ke nak sediakan semua tu?" Soal Amanda setelah lama dia diam akibat terkejut. "Sempat je kamu jangan risau sanggat. Kalau pasal persiapan kamu cuma perlu pergi khusus khawin, cari cincin dan cari baju untuk majlis je. Yang lain semua diaorang handle" Jelas Dato Nazri kepada kedua prang anaknya itu.
Amanda mendeluh perlahan "Kalau itu keputusan daddy Feisya ikut je. Feisya tak nak jadi anak derhaka sebab tak ikut cakap daddy." Amanda mengalah dengan sikap daddy nya itu.
"Dah habis makan dah kan? Kalau macam tu Feisya pergi bayar kejap. Feisya kena balik hospital cepat sebab ada kerja sikit." Setelah berkata-kata dia bangun dan berjalan ke kaunter untuk membayar. Setelah selesai semua mereka masuk ke kereta untuk pulang.
~~~~~~~~~~
"SEBULAN!" Kata Amira dan Haziq serentak. Mereka berpandanggan sesama sendiri dan kemudia mereka menoleh ke arah Amanda untuk kepastian. Amanda yang melihat itu hanya menganggukkan kepalanya tanda 'YA'
"Daddy aku dah cakap yang keputusan tu MUKTAMAD so aku boleh buat apa je melainkan ikut apa yang daddy aku kata." Balas Amanda dengan malas. Matanya masih lagi fokus pada file yang berada di tangan nya dan tidak memandang ke arah mereka berdua.
"Aku lagi happy kalu lagi sebulan kau nak khawin" Kata HAziq dengan gembira. Amanda yang tadi fokus pada file kini berubah fokus kepada Haziq "Apa hal pulak kau hahhp kalu aku khawin lagi sebulan" Soalnya dengan naga dinggin.
"Happy la. Sapa je tak happy bila kawan baik sendiri bakal jadi KAKAK IPAR pakej dengan CANTIK pulak tu. Giler kau tak happy." Kata Haziq lagi dengan nada yang tidak berubah itu. Amanda memandang lelaki itu dengan pandanggan yang tajam.
"Serius la itu je yang kau dapat fikir sekarang ni Haziq Aiman Tan Sri Azlan" Geram Amanda dengan perangai sahabatbya yang satu ini.
Amira yang tadi diam kini dia juga telah tersenyum dengan penuh makna. "Mesti lawak kan Ziq kau kena panggil Manda Kakak, tak pun Kak long. Kalau bukan kak long mesti akak. HAHHAHHAHAH tak boleh bayang aku" Kata Amira sambil ketawa apabila terfikir apa panggilan yang perlu Haziq pangil kepada Amanda nanti.
Haziq yang dengar itu turut ketawa apabila melihat riak wajah Amanda yang kini mencuka. Suka hati je ketawakan dia. Korang tunggu nanti korang yang menyesal sebab cakap begitu.
"Dah la lebih baik aku pergi buat kerja daripada duduk sini buat sakit hati, sakit jiwa lepas tu dosa je bertambah sebab dok maki korang" Setelah berkata dia terus melangkah ke ward yang mempunyai pesakit yang dia rawat. Haziq dan Amira masih lagi dengan sisi ketawa mekara terus bangununtuk mendapatkan Amanda yang sudah jalan jauh dari mereka.
~~~~~~~~~~
Haikal masih lagi terfikir dengan perkara yang dibincangkan oleh kedua ibu bapanya di bawah sebentar tadi.
FLASBACK
"Mama papa dan bincang dengan uncle Nazri untuk tetapkan tarikh khawin kamu dengan Amanda" Kata Tan Sri Azlan kepada anak lelakinya itu.
"WHAT? mama dengan papa dah tetap kan" Soalnya terkejut. Sekarang ni bukan masa untuk buat lawak.
"YES kita orang dah bincang. Jadi majlis kamu berdua akan berlansung lebih kurang sebulan dari sekarang." Kata tan Sri Azlan lagi. Kata-kata itu mampu membuatkan Haikal terkejut. Dalam masa yang sama dia juga takut untuk galas tanggunjawab sebagai seorang suami.
"Biar betul sebulan?" Soalnya lagi kepada mereka berdua. "Ye Kal lagi sebulan je lagi anak mama dah nak jadi suami orang dah. Lepasni tanggunjawab kamu dah besar faham." Kata Puan Sri Hana dengan lembut dan mengosok kepala anak lelakinya itu dengan perlahan.
Haikal masih lagi diam. Dia risau dengan penerimaan Amanda tentang majlis ini. Adakah gadis itu akan marahkan dia kerena tidak bantah dengan keputusan itu semua. Dia masih lagi buntu dengan semua itu.
Puan Sri Hana yang melihat anaknya yang seperti risaukan sesuatu itu tersenyum. Naluri seorang ibu kuat mengatakan bahawa lelaki itu risau dengan penerimaan gadis yang dia akan angkat sebagai seorang isteri itu.
"Kamu risau tentang Amanda ni hmmm." Soalnya kepada Haikal tetapi jejaka itu lebih memilih untuk diam. "Kalau pasal tu kamu jangan risau tadi uncle Nazri call papa cakap yang Amanda ok je nikah lagi sebulan" Kata Puan Sri Hana kepada Haikal. Haikal yang mendengar itu terus tersenyum
"Amboiii tadi muka macam tertelan cabai sekilo sekarang dah macam tertelan gula-gula kapas dia punya senyuman tu" Kata Puan Sri Hana lagi. Haikal Hanya tersenyum. "Dah tak ada apa-apa kan Kal naik bilik dulu la nak mandi lepastu nak solat" Kata Haikal dan dia terus naik ke bilik nya.
END FLASBACK
Haikal tersenyum teringat apa yang terjadi di bawah tadi. "Lagi sebulan je dah tak lama sekejap je." Kata Haikal sendiri
Bersambung
YOU ARE READING
MRS: HAIKAL AIMAN
RomanceAMANDA NAFEISYA Mengisahkan tentang hidup seorang wanita bernama AMANDA NAFEISYA yang tinggal berdua bersama ayahnya setelah ditinggalkan oleh ibunya sendiri dan mesra dengan ramai orang tetapi tidak dengan HAIKAL AIMAN... HAIKAL AIMAN Seorang jeja...