Usai sedang makan tiba-tiba Dhia ternampak ada seorang gadis yang memakai tudung bawal berwarna hitam dan memakai baju blouse berwarna blue black , Dhia langsung berlari kearah gadis itu dan Afnan mengikuti Dhia agar Dhia tidak hilang dari sisi pandangan Afnan.
"Aunty ! bila aunty nak buat novel lagi ?" tanya Dhia kepada Alisha Dania , ya itulah author pujaan hati Afnan .
"Eh , hi sayang ! buat apa dekat sini ? ni datang dengan siapa ?" tanya Alisha kepada Dhia..
"DHIA ! kan uncle dah cakap jangan jangan pergi mana-mana masa tengah makan tadi ! kenapa Dhia pergi jugak ? uncle bukan nak marah tapi uncle risau tahu tak ? kalau hilang uncle yang kena bertanggungjawab , lain kali kalau nak pergi mana-mana cakap dekat uncle dulu jangan pergi macam tu saja , faham NUR DHIA ADRIANA BINTI YAZID ?" bebel Afnan dia tak tahu yang depan dia tu siapa , kalau dia tahu mesti pengsan !
"Oh awak ada dekat sini rupanya , nasib ada awak kalau tak mesti anak sedara saya hilang , terima kasih tau awak Dhia cakap dekat girlfri.. eh kakak terima kasih" ujar Afnan sambil menarik tangan Dhia untuk bersalam dengan Alisha Dania .
"Panjang betul awak membebel tadi eh tapi takpe saya suka ! sebab awak jenis yang bertanggungjawab tak suka curi tulang macam orang lain ! saya harap awak dapat jumpa orang yang sama macam awak , penyayang pulak tu and one more thing saya kenal la adik ni ibu dia suka baca novel saya jugak itu yang saya kenal adik ni ! kan sayang ?" balas Alisha Dania.. aduh makin dipuji makin rasa bertambah sayang dekat author comel je !
"Err.. kalau tak ada apa-apa saya nak gerak dah ni , Dhia jom kita pergi bookstore kata nak beli colouring book kan ?" haa tukar topik dah si Afnan ni nak lari la tu ! lari sebab takut si tunang Alisha pergi serang dia tak pasal-pasal cari penyakit !
"Uncle boleh tak kalau kita ajak Aunty ni
ikut jalan-jalan dekat bookstore sekali ?"
tanya Dhia.. Alamak terkeluar soalan bawa maut ! nak jawab apa ni Afnan ? fikir-fikir !"Dhia.. kita kena faham kakak ni mesti ada kerja yang nak dibuat kita tak boleh kacau kakak" balas Afnan .
"Eh awak , it's okay saya boleh saja ikut korang lagipun saya datang sini sorang je nak beli buku jugak tak salah kot rasanya kalau saya ikut korang berdua ?" balas Alisha , green light dah tu Afnan kalau terlepas pergh dah tak boleh nak ajak balik !
"Betul ni awak nak ikut sekali ? tunang awak tak mengamuk ke nanti ?" tanya Afnan , ni soalan ke cemburu , cemburu la tuu dia dah milik orang !
"Hm betul la ke awak ada nampak muka saya macam orang yang suka menipu ?"
"Okay sure awak boleh ikut tapi kalau tunang awak tahu yang awak keluar dengan saya jangan salahkan saya pulak" balas Afnan .
"Aunty jadi ikut tak ? " tanya Dhia sambil mendongak kan kepalanya ke arah Alisha Dania .
"Yes , aunty temankan Dhia okay ? jom kita pergi floor 2 sebab bookstore itu ada dekat sana " ucap Alisha sambil menarik tangan Dhia . Alisha dan Dhia bergegas menaiki eskalator yang berada di hadapan mereka .
"Hm.. kalau macam ni la dia punya rapat dengan Dhia boleh dah kot jadi bini aku , Eh Astaghfirullah Afnan itu tunang orang aih mengarut nak ngorat tunang orang !" Afnan menaiki lift dan iya dia yang sampai dahulu dekat bookstore itu .
"Uncle ! cepat nya uncle sampai sini bukan ke tadi uncle ada dekat bawah ?"
"Uncle ada kuasa berjalan dengan laju la sweetie ! sweetie tak tahu ke ? kalau uncle tak gunakan kuasa uncle ni rugi laa" balas Afnan
"Dhiaa jangan percaya sangat dengan uncle Dhia itu , dia saja je cakap macam itu padahal dia naik lift !" balas Alisha kepada Dhia .
"Ha'ah agak-agak lah kalau uncle nak tipu pun Dhia dengan Aunty nampak la tadi uncle naik lift !" kata Dhia tanpa melengahkan masa dia terus masuk ke dalam bookstore.
"Amboi kemain lagi mengata dekat aku.. kau tunggu kalau kau single aku masuk terus meminang !" balas Afnan dalam hati .
Usai membeli colouring book yang bertajuk "frozen" peminat frozen katanya itu yang dia beli tu .
"Dhia letak buku tu dekat sini" ucap Afnan
"Eh takpe lah yang Dhia punya saya bayarkan lagipun alang-alang dia beratur sekali dengan saya biarlah saya bayarkan" balas Alisha .
"Susah-susah jela biarlah saya bayarkan sekali dengan buku novel awak tu !" ucap Afnan .
"ABANG ! KALAU ABANG TAK AMBIL DUIT DARIPADA SAYA ! SAYA TAK NAK BUAT MEMBER CARD DEKAT SINI KALAU ABANG TAWAR-MENAWAR PUN SAYA TAK AKAN BUAT SELAGI ABANG TAK AMBIL DUIT DARIPADA SAYA !" Wah berdebat dengan cashier pulak ke Afnan ?
"y-ye ba-bang sa-saya ambil duit abang" ketar lutut cashier itu .
"Terima kasih bang , nah untuk abang , ambil je bang rezeki jangan ditolak ni sebagai ganjaran abang terima duit saya tadi" Afnan menghulurkan RM 50 ringgit kepada cashier itu .
"Ya Allah bang ! terima kasih banyak-banyak nanti datang lagi tau dekat bookstore ni"
"Sama-sama dik , InshaAllah kalau ada masa abang datang sini lagi ye !"
"Awak ni kan biarlah saya yang bayar lagipun sikit je tadi ! "
"Awak itu baru saja jadi penulis tak akan dah nak habiskan duit je kerja alang-alang itu kita jarang kan jumpa number awak pun saya tak ada"
"Eh bukan ke saya dah bagi ke time kita jumpa dekat tepi jalan ?" ucap Alisha .
"Ye ke ? sorry saya tak buka lagi surat yang awak bagi tu" balas Afnan .
"Hm , bak sini phone awak !" Afnan menghulurkan telefon iPhone 12 miliknya daripada poket seluar .
"Nah ini number saya ! kalau ada apa-apa nak beli novel ke update je dekat saya tau" ucap Alisha .
"UNCLE THANK YOU SEBAB BAWAK DHIA PERGI JALAN-JALAN HARINI DENGAN AUNTY ! AUNTY THANK YOU JUGAK SEBAB TEMANKAN DHIAA.. LOVE YOU BOTH SO MUCH !" ujar Dhia.. alamak "love you both so much" aduh habis la kau Afnan ini kalau tunang si Alisha tau mesti kena bantai ! bahaya jugak Dhia ni .
"Okaylah saya gerak dulu terima kasih sebab sudi temankan budak kecil ni , kirim salam saya dekat tunang and mak ayah awak jugak walaupun saya tak pernah jumpa diorang ." balas Afnan
"Alaa takde apa la saya pun bosan jugak kadang-kadang asyik keluar sorang je takde peneman ini ada Dhia bolehlah saya borak dengan dia jugak , InshaAllah saya sampaikan salam awak dekat tunang saya dengan ayah dan mak , thank you for today Afnan !" ucap Alisha .
"Sama-sama saya gerak dulu . Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam" balas Alisha
"Aunty Dhia balik dulu , bye-bye nanti kalau ada masa kita jumpa lagi !" sampai melambai tangan kearah Alisha .
"Iye bye-bye sayang ! comel betul budak itu haishh"
YOU ARE READING
HER HUSBAND -AFNAN DANIEL- {HIATUS}
Romancekarya pertama by @Nnyleaa_ Afnan Daniel X Alisha Dania Aku jumpa dia dengan cara yang tak sengaja eh tersayang dekat author kesayangan pulak! Afnan seorang ulat buku terutama nya dia amat meminati novel , manakala Alisha pulak sudah bertunang denga...