فاز من غلبت حسناتُه سيئاتِه، فكاثروا الحسناتِ بالسَّيئاتِ، وإن زللتم مرَّةً فأصيبوا مرَّاتٍ، ولا تكسرنَّكم سيئاتِكم فتقنطوا من رحمة ربِّكم، فإنَّ الله غفورٌ رحيمٌ.
-صالح العصيمى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
/يا رفيق أيامي السعيدة...
سامحني يا ريبال على جُبني وخوفي...خايفة أقولك إني بعد أيوب كنت واخدة وسيلة تأخر الحمل...خايفة أقولك إن بسبب تهوري وعبطي أنا حامل فوق الوسيلة دي...عارفة إني وحشة وأنانية جدًا جدًا...بس مش هقدر أخبي عنك كتير...لو طلعت من العميلة عايشة وقتها لينا كلامنا...لو ربنا كتب ليا أفضل زوجة ليك في الدنيا دي أتمنى تسامحني...
بقولك الكلمتين دول رغم إني كان ممكن أخدهم معايا قبري لو مش طلعت، أو اكتمهم في سري لو فضلت عايشة...بس أنا خايفة يحصلي حاجة وربنا يعاقبني عشانك...فأتمنى تسامحني يا قرة عيني...
أنتَ عارف إني متهورة، وإني لما بعمل مصيبة باستنى الوقت اللي أكون فيه تعبانة عشان أعترف بمصايبي دي...المرادي مش عارفة ليه، مش مطمنة أبدًا...
آخر حاجة...لو حصل حاجة لاقدر الله ومطلعتش من العمليات، دا مش غلط الدكاترة، العميلة فعلًا صعبة، أنا مش حبيت أقلقك إمبارح، ولولا إني عارفاك وعارفة إنك هتقتل طاقم الدكاترة كلهم مش كنت قولتلك...المهم إني لو مُوتّ جوا فدا موت دماغي...يعني الجسم هيأدي وظائفه زي ما متعود بس الدماغ مات، الألات والأجهزة اللي متوصلة بالجسم هي اللي بتساعد الجسم يأدي وظائفه كاملة بدون المخ، ودا بردو لفترة معينة، لو الأجهزة اتشالت فدا معناه موت الجسم...المهم بقى يا حبيبي...لو حصل كدا اطلب إن الأجهزة تفضل متوصلة بالجسم لحد ما الطفل يتم 7 شهور، وخلي طاقم الولادة يولدوني وقتها قيصري قبل الطلق...المهم إن جسم الطفل يكون مُهيئ إنه يكمل نموه في الحضّانة...عارفة إنك شايف تصرفي وكلماتي دي قمة الأنانية...بس ما باليد حيلة يا عمري...أعرف إن دعوتي ديمًا "اللهم لا تفجعني فيه ولا تفجعه فيّا" وسامحني...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الجنون جزء من العقل...موجود في عقول كل البشر، بدرجات متفاوتة... إلا أنه يأتي وقت على الاِنسان ويتمكن هذا الجزء من العقل بل وبتصرفات الاِنسان أيضًا...ويبدو الآن أن ما يتحكم بتصرفات ريبال هو الشئ المناقض للجنون تمامًا...فقد أثبت لتلك التي أمامه أنه أحكم شخص قابلته في حياتها...
تنظر له مودة بأعين خائفة...هدوئه يُخِفُها جدًا...
وضع الطعام أمامها ثم اِستقام مغادرًا الغرفة...في هذه الأثناء نهضت هي وارتدت سريعًا ملابسها إستعدادًا للخروج، ثم جلست فوق كرسيّ المكتب تخرج من المكتب دفترها الخاص بكتابة مذكراتها...
فتحته عند أخر صفحة توقفت عندها في الكتابة...قرأت بعينيها ذلك السطر الذي كتبته من اسبوعين...
لقد نجحت عمليتي وخرجت منها سليمةً ولله الحمد
أجل، فقد خرجت سليمةً مُعافاة تحت دهشة الأطباء الذين أجروا لها تلك العملية، واصفين حالها بأنها معجزة لم يروا لها مثيل...