💫BAB 18💫

2K 141 9
                                    

Dhia memandang keluar balkoni menunggu kepulangan Eldian. Akhir-akhir ini Eldian sering pulang lewat dan keluar awal pagi.

Deruman motosikal milik Eldian kedengaran. Dhia bergegas ke ruang tamu bertemu Eldian.

"Assalamualaikum." Eldian masuk ke dalam rumah. Dhia memegang tangan Eldian.

"Abang, we need to talk." Kata Dhia. Eldian mengangguk.

"Sunshine nak cakap apa?" Tanya Eldian. Dhia menghembus nafas.

"Abang sedar tak abang dah kurang masa dengan Dhia and Dhika?" Tanya Dhia. Eldian tersenyum mengusap wajah Dhia.

"I'm sorry sunshine. Abang busy sikit sebab company tengah ada masalah. Abang janji nanti dah settle masalah abang akan spendtime dengan sunshine and baby Dhika okey?" Kata Eldian. Dhia menghela nafas.

"Dah don't be sad. Smile baby." Kata Eldian. Dhia menjeling.

"Amboi jeling abang." Pantas Eldian mencempung tubuh Dhia lalu dibawa ke bilik.

"Abang nii." Dhia memukul perlahan dada Eldian.

"Shhh jangan bising Dhika tidur." Kata Eldian. Dhia mengemam bibirnya.

Sampai dibilik, Eldian meletakkan Dhia di atas katil.

"Tidur lah dulu abang nak mandi." Kata Eldian. Dhia mengangguk.

Eldian masuk ke dalam almari pakaiannya lalu meletakkan jam tangan serta telefon bimbit di atas meja.

Telefon Eldian berbunyi menandakan pesanan masuk.

"Assalamualaikum, you dah tidur ke?"
"Thanks tau teman i makan malam ni. Esok teman lagi boleh ke?"

Eldian hanya memandang dingin pesanan tersebut.

"Aku just nak hancurkan kau jela sundal." Kata Eldian lalu bergerak ke bilik air dan membersihkan diri.

Mia tersenyum melihat pesanan yang baru sahaja dihantar.

"Hello babygirl." Mia memandang pintu yang terbuka dan jejaka yang masuk ke dalam bilik itu.

"Hi." Mia membuka tudungnya lalu dicampak sahaja ke dalam bakul.

"Macam mana plan kita?" Tanya Qaf. Mia tersenyum.

"Berjalan lancar. Dah seminggu dia teman i makan malam, lunch and breakfast." Kata Mia dengan bangga.

"That's good baby. I dah agak muka cantik macam you ni laki mana pandang pun memang akan tergoda." Kata Qaf. Mia tersenyum mendengar pujian itu.

"Okey continue your plan okey. I nak keluar kejap tauu. Bye." Ujar Qaf lalu mencium dahi Mia.

"Ha ha tanam bebetul lah biy. Main-main lahh." Kata Isabella. Yusof tersengih.

"Biy geli lahh tanah-tanah nii." Kata Yusof sambil melihat kuku nya.

"Tengok tu habis hitam kuku." Rengek Yusof.

"Ish biy ni kan, yayang suruh bercucuk tanam bukan kau ramas tanah tuu." Kata Isabella lalu menarik Yusof untuk membasuh tangan.

"Main-main tau." Tangan Yusof dijentik.

"Arghh sakit lah." Marah Yusof. Isabella menjeling.

"Assalamualaikum."

Suara itu menarik perhatian pasangan itu.

"Pergi tengok, yayang kemas ni jap." Kata Isabella. Yusof mengangguk.

"Waalaikumsalam. Eh Dhia. Masuk lahh." Kata Yusof. Dhai masuk bersama Dhika didukungan.

"Kenapa awak tak kerja? Eldian kata ada masalah kat company and dia kata semua staff kerja termasuk awak." Kata Dhia. Yusof mengerut dahi.

"Kerja? Ehh mana ada syarikat kerja hari ni. Kan Sabtu memang cuti mana ada kerja." Kata Yusof.

"Tapi kata ada masalah." Kata Dhia. Yusof menggeleng.

"Everything's fine je." Kata Yusof. Dhia terdiam.

"Eh Dhia." Isabella muncul. Dhia tersenyum lalu memeluk Isabella.

"Sihat?" Tanya Dhia. Isabella mengangguk.

Yusof memandang Dhia.

"Ada benda tak kena ni."  Bisik hati Yusof.

"Yayang, biy keluar jap ea. Beli apa-apa lah untuk Dhika dengan Dhia ni. Datang mengejut tak ada apa kat rumah ni." Kata Yusof. Isabella mengangguk.

"Ehh tak apa Yusof. Susah-susah je." Kata Dhia.

"Tak menyusahkan pun. Hulur je seratus settle." Kata Yusof. Isabella merenung tajam.

"Tak lah gurau jee bubyee yayang, bubye Dhika, bubye Dhia." Jejaka itu hilang dari pandangan.

Yusof mengeluarkan telefon bimbitnya lalu menelefon Adrian.

"HELLO!?"

"Uishh jerit jerit ni clubing ke?" Tanya Yusof.

"HAAH CLUBBING DALAM RUMAH!" Jerit Adrian.

"10 minit aku sampai chaw." Kata Yusof lalu mematikan panggilan.

"Mana El?" Tanya Isabella. Dhia senyum.

"Kerja." Jawab Dhia.

"Cuti pun kerja?" Tanya Isabella. Dhia diam.

"Laki kau dengan laki aku dah macan adik-beradik, Dhia. Kalau dia ada masalah company, laki aku pun turun padang." Kata Isabella.

"Better tanya dia betul-betul. Aku tahu dia pun dah kurang masa dengan kau and anak kau." Sambung Isabella. Dhia hanya diam.

"Aku malas nak gaduh dengan dia ke apa. Sebab alasan dia sama je. Company ada masal-

"Lepas tu kau terima je jawapan dia? Kau tak nafikan? Eh Dhia, masalahnya dah dekat dua bulan dia bagi alasan sama." Kata Isabella. Dhia mengemam bibir.

"Kau siasat lah Dhia. Aku tak nak kau overthinking, so better kau siasat sendiri." Kata Isabella lalu bermain dengan Dhika.

Ketukan pintu pejabat Eldian menarik perhatian jejaka itu yang sedang sibuk membuat kerja.

"Youuu." Rengekan suara Mia kedengaran. Eldian memejam mata seketika.

"You jom la balik dah pukul 6 dah. Kita pergi makan nak jom." Rengek Mia sambil memegang tangan Eldian. Eldian pantas menepis pegangan itu.

"Tak payah sentuh lahh. Nanti staff masuk kau nak jawab?" Kata Eldian.

"You, sekarang ni pukul 6 tak ada orang dekat office ni dah. Just you and me." Kata Mia. Eldian pantas bangun dan berjalan ingin keluar.

"Tunggu lahh." Mia memeluk badan Eldian. Eldian pula membuka pintu.

"Astagfirullahaladzim." Tergamam Eldian melihat orang-orang berpakaian serba putih dihadapan pintu biliknya.

"Assalamualaikum encik, kami dari pejabat agama islam dan kami dapat aduan ada lelaki dan perempuan bukan suami isteri di dalam bilik ini. Encik dan cik suami isteri ke?" Eldian tergamam. Mia pula tersenyum sinis.

"Damn...." Yusof, Adrian dan Fawwaz baru sahaja sampai juga terkaku melihat situasi itu.

"You in big trouble man." Kata Adrian.

TBC
VOTE AND COMMENTS

HIS PAST:ELDIAN AMIR(COMPLETE)Where stories live. Discover now