12

50 8 0
                                    

SEPI. Hanya kedengaran bunyi lagu di radio . Puteri mengerling ke arah Haykal yang sedang fokus memandu . Ya , sememangnya hari ini Puteri telah berjanji bersama Qaseh untuk pergi ke klinik bersama untuk mengecek kandungan bayi , tetapi ianya kantoi apabila Qaseh ingin meminta izin kepada Haykal untuk keluar sebentar .

Sekarang Haykal yang akan menghantar Puteri ke klinik untuk membuat pemeriksaan . Qaseh terpaksa ditinggalkan di ofis dan menjalankan tugasnya seperti yang telah diarahkan oleh Haykal .

"Best tak jual diri ?" sindir Haykal . Senyuman sinis sengaja ditayangkan agar wanita itu berasa sakit hati .

Puteri hanya diam dan memandang ke luar tingkap . Dirinya sedaya upaya menahan sebak . Hidupnya di dipenuhi dengan rasa menyesal . Inikah karma untuknya ? Sesungguhnya kifarah itu nyata .

Ia tahu semua ini berlaku adalah salahnya . Akankah masa bisa diputar , mahukah Puteri beralih ke jalan benar ?

"Dah sampai , cepat lah turun . Berat sebelah kereta aku ni , dah lah kau tu berat tambah lagi sekor yang dalam perut tu , buat malu aje" hina Haykal kepada Puteri .

Mereka berdua berjalan menuju ke klinik tersebut . Haykal berada diluar sementara menunggu Puteri selesai diperiksa oleh doktor di situ .

Tak lama kemudian , Puteri pun keluar bersama air mata yang dipenuhi di wajahnya . Rasa kasihan terhadap Puteri mula timbul . Haykal segera membuang rasa tersebut , dia tidak mahu berasa kasihan dengan perempuan murahan sepertinya .

Tangan Puteri laju menyeka air matanya kerana ingin menutupi kesedihan . "Urm , dokter suruh balik . Dia kata kandungan masa baru jadi perlu banyak berehat" kata Puteri .

Haykal tidak memberi apa-apa respon , malah lelaki itu hanya bangun lalu berjalan menuju keluar klinik meninggalkan Puteri yang sedang terpinga-pinga di dalam .

"Kau nak balik jalan kaki ke ?" seraya itu Puteri terus melangkah laju keluar dari klinik itu . Perlahan-lahan Puteri memasuki perut kereta .

Tali pinggang dipakai , mulutnya terkunci . Puteri seakan tidak berani mengeluarkan sepatah kata pun . Mata lebih selesa memandang luar jendela . Otaknya ligat memikir apa alasan yang kukuh untuk diberitahu ibunya nanti .

Apakah perasaan ibunya nanti ? Sedih ? Kecewa ? Marah ? Tak dapat dibayangkan . Hatinya sedaya upaya mendoa agar perkara yang baik akan berlaku .

Puteri kini kian berasa ingin berubah ke jalan yang benar , seringkali dia berdoa agar Allah memberikan dia hidayah agar kembali ke jalan yang benar . Percayalah , setiap doa yang kita langitkan tidak akan kembali dengan keadaan kosong . Jangan pernah merasa kesulitan kerana Allah tidak akan mengecewakan tangan yang diangkat untuk bermohon kepada-Nya .

Kereta milik Haykal berhenti dihadapan rumah milik Puteri . Jantung Puteri bagaikan ingin meletus , degupan jantung yang teramat laju membuatkan dirinya semakin takut untuk bersemuka dengan ibunya .

"A...awak , saya takut..." lirih suara Puteri , matanya kini mula berair kembali . Entah kenapa sekarang dia merasa lemah . you can Puteri ! you are strong !

Perlahan Puteri melangkah keluar dari kereta itu diikuti dengan Haykal di belakang . Tangan menggigil entah kenapa .

Dengan lafaz bismillah , Puteri perlahan mengetuk pintu . Tiga ketukan dan pintu pun terbuka . Kelihatan seorang wanita separuh abad yang memakai jubah dan tudung bawal hitam itu membuka pintu .

"Eh ? Puteri ? Awal balik , siapa kat belakang tu ?" soal wanita itu .

"U..umi..." perlahan suara Puteri , dia mencuba menahan sebak namun apakan daya dia gagal . Dia tidak sanggup untuk melihat reaksi ibunya saat mengetahui segalanya tentang apa yang telah terjadi dengannya .

Wanita separuh abad itu merupakan ibu angkat kepada Puteri . Kenapa ibu angkat ? Puteri dilahirkan tanpa kedua ibu bapa .

Ibunya meninggal saat melahirkannya manakala bapanya pula meninggal saat hendak pulang ke rumah untuk melihat kelahiran cahaya mata permata mereka .

Puteri dibesarkan bersama atuk dan neneknya sehingga umurnya berusia 4 tahun , setelah itu atuknya pergi buat selama-lamanya akibat mengalami kanser paru-paru . Ketika umurnya berusia 6 tahun , neneknya pula kembali ke Ilahi kerana tersungkur di dalam bilik air semasa hendak mandi .

Puteri ditempat kerumah anak yatim selama 7 tahun sehinggalah seorang wanita yang digelar umi oleh Puteri itu mengambilnya sebagai anak angkat . Wanita itu bernama Aisha .

"Umi... Puteri minta maaf..." kata Puteri , tangannya perlahan-lahan menghulurkan testpack yang hasilnya positif mengandung .

Perlahan puan Aisha mengambil testpack tersebut dengan wajah hairan . Apabila puan Aisha melihat hasil daripada testpack itu matanya terus berair . Tangan kanannya menekup mulut .

"Astagfirullah ! Puteri ?! Apa kau buat ni ?" marah puan Aisha seraya air matanya mengalir di pipi .

"Umi , Puteri-"

PANG!

Satu tamparan hebat hinggap di pipi kiri Puteri . Haykal yang berada di situ turut terkejut dengan tindakan ibu angkatnya . "Selama ni aku jaga kau , rawat kau dari kecil sampailah kebesar , bagi kau makan minum tapi last-last ni yang kau bagi dekat aku ? Dengan jantan mana kau main ?"

Seraya itu , satu lagi tamparan hinggap pula di pipi kanan Puteri .

"Kau tahu ,  hati aku hancur sekarang ni ? Kau memalukan aku tahu tak ? Eh , menyesal lah aku pungut kau dari rumah anak yatim tu kalau dah besar perangai jadi sanggap macam ni . Sekarang aku nak kau bagitau aku dengan jantan mana kau main , hah ?!" bentak puan Aisha .

"P-puteri tak tahu mi..." air mata Puteri tidak berhenti mengalir . Kepalanya ditunduk , sungguh dia tidak sanggup untuk hadapi situasi ini .

Haykal memandang Puteri setelah itu dia kembali memandang puan Aisha . Didalam fikiran Haykal hanya satu sahaja yang dia sedang fikirkan . Puteri anak yatim ? Kenapa Puteri tak pernah bagitahu dia tentang itu selama ini ?

Tamparan ketiga hampir sahaja hinggap di pipi Puteri namun sempat di halang oleh Haykal . "Saya akan tanggungjawab untuk anak makcik ." Puteri yang turut berada di situ tergamam termasuklah puan Aisha .

"Oh , lepas kau jadi macam ni kau nak menyusahkan orang pula ? Bagus kau ni , Puteri . Belajar tinggi-tinggi tapi akal cetek , tak reti nak beza kan mana baik mana buruk sampai anak orang jadi mangsa tanggungjawab kau ." sindir puan Aisha . Sifat bencinya terhadap Puteri mula timbul .

Apa yang dia rasakan sekarang adalah menyesal . Menyesal mengambil Puteri sebagai anak angkat .

"Saya akan jaga Puteri sampai anak tu lahir" kata Haykal seraya memandang Puteri yang diam membeku . Air mata Puteri kini mengalir dengan lajunya .

Puan Aisha melangkah pergi masuk kedalam bilik , pintu ditutup dengan kuatnya .

"Jangan ingat aku buat ni sebab aku kesian kan kau , aku buat ni sebab terpaksa , faham ?" kata Haykal dengan nada yang dingin . Puteri mengganguk perlahan , air matanya perlahan dikesat .

"One more thing , lepas anak tu lahir kita terus cerai . Jangan ingat aku nak hidup selamanya dengan kau , cheap girl ."

His Angel (HIATUS)Where stories live. Discover now