14

54 7 0
                                    

SEAWAL pagi aku melihat mama , ayah dan Hariez sedang berbual tentang sesuatu perkara . Perkara penting ke ?

Aku menghampiri mereka bertiga , aku melabuhkan pinggang disebelah mama . Secara tiba-tiba mereka bertiga terdiam apabila melihat kehadiran ku . Kenapa ? Ada yang salah ke dengan aku ?

Kenapa dia orang tengok macam nak makan aku ? Seram sehh !

"Mama bincang apa ? Macam best aje , rel nak join boleh ?" tanya ku seraya memandang mereka bertiga dengan riak wajah ingin tahu .

Apa perkara yang mereka bincangkan ? kenapa tak ajak aku ? Penting sangat ke sampai aku tak diajak ?

"Rel , can you come into the room for a moment ? We need to discuss something important" kata tuan Hazriq . Tuan Hazriq merupakan bapa kandung kepada Aurel .

Tuan Hazriq memang sangat sibuk bekerja sehingga jarang pulang ke rumah . Dia hanya pulang ketika mendapat cuti atau pun mendapat tahu anak perempuan kesayangannya sakit , selebihnya dia hanya menghadap komputer di pejabat .

"Um... Okay.." tidak membantah aku bangun dari duduk ku . Senyuman nipis diberikan kepada mereka bertiga seraya itu kaki ku mula melangkah menuju ke bilik .

Apa yang mereka bincang ? Kenapa aku tak boleh tahu ? Dan kenapa Hariez pun ada ? Kenapa Hariez berhak tahu sedangkan aku tak ?

Tuan Hazriq melihat dan memastikan Aurel sudah benar-benar kembali ke dalam biliknya semula . Setelah itu mereka bertiga mulakan perbincangan .

"So Hariez , Are you sure you want to marry my daughter ?" soal tuan Hazriq dengan lagak selamba tetapi percakapannya amatlah mendalam .

"Yes uncle , Riez nak kahwin dengan Aurel . Riez rindu dia... Dua tahun Riez tunggu dia , sejak Riez dapat tahu dia mengalami amnesia Riez kecewa sangat-sangat . Semua memori kami berdua hilang dalam fikiran dia . Uncle tahu kan Riez sayang sangat dengan Aurel . Riez tahu , riez lah punca Aurel amnesia... Kalau tak mesti kami dah jadi suami isteri yang bahagia kan ? Hariez lah puncanya..." luah Hariez . Sebaknya ditahan . Air mata yang mengalir di pipi nya dikesat kasar oleh tanganya .

"Uncle akan restu kalau aunty Nazrin setuju" kata tuan Hazriq . Secawan kopi diteguk sedikit untuk menghilangkan rasa dahaga .

Hariez memandang wajah puan Nazrin , berharap wanita separuh abad itu merestui hubungannya bersama anak perempuannya .

Puan Nazrin mengganguk perlahan sambil tersenyum ikhlas menandakan dia setuju untuk merestui hubungan Hariez dan anak perempuannya .

Senyuman lebar terukir di wajah Hariez . Jika dulu pertunangan mereka dibatalkan akibat kemalangan maka sekarang ianya tidak akan berulang lagi .

"Terima kasih aunty , uncle . Terima kasih banyak-banyak" air mata masih mengalir di pipinya dengan rasa syukur . Mimpinya telah menjadi kenyataan , impiannya adalah menghalalkan anak perempuan tuan Hazriq kini termakbul . Alhamdulillah...

"Dah lap air mata tu , tak gentle lah nangis" kata tuan Hazriq dengan nada mengusik kepada calon menantunya . Dia yakin Hariez boleh menjadi calon menantu yang terbaik buatnya .

Tangan Hariez dengan pantas mengesat air matanya yang mengalir .





Malam kemudian , selesai aku solat Isyak mama menyuruh ku bersiap untuk ke sebuah tempat . Kemana dan mengapa ? Apa yang penting sangat sampai mama dan ayah sangat teruja menyuruh ku bersiap ?

His Angel (HIATUS)Where stories live. Discover now