Waktu pulang dari kerja semestinya waktu paling bahagia. Dulu, ketika masih belajar, Shanika terbayang indahnya memiliki wang sendiri. Segala hajat dapat ditunai sendiri tanpa perlu menanti ihsan orang lain. Namun sekarang, setelah bekerja, wang seolah-olah hilang entah ke mana, dan keinginan pun memudar tanpa jejak.
Shanika tertawa sendiri sambil sebelah tangan cekap mengendalikan stereng. Lagu yang bermain di radio dinyanyi bersama. Tenggelam timbul suara Shanika mengikut lirik yang diingati. Bila muncul bahagian yang dihafal, maka bergemalah segenap kereta dengan suara sumbang.
Apa Shanika kisah? Jika, suaranya lunak, lebih baik jadikan penyanyi sebagai karier. Tone deaf seperti dia, buat konsert dalam bilik air dan kereta sahaja lah. Paling-paling telinga serangga kecil yang bernanah. Siapa suruh duduk tanpa sewa, kan?
Tangan mula menggagau mencari sesuatu dalam beg yang berada di tempat penumpang. Leka sangat sehingga tak sedar sudah berhadapan pagar rumah.
"Babah! Nak tahu tak?" Riang sekali suara Shanika memanggil hero pertamanya.
PAP
"Care to explain, along?" Hening dibadai suara dingin Encik Raes. Gerun tatkala diri dihunus tajam oleh insan yang dikagumi.
GULP
Perlahan-lahan Shanika menghampiri lipatan kertas yang dilempar ke meja tadi.
Ah, sudah!
"Kenapa buat keputusan diam-diam?" Tegas soalan menekan Shanika yang membisu.
Bukan... bukan berita ini yang sepatutnya sampai ke telinga bapanya. Shanika beria ingin terus menjejakkan kaki ke rumah usai kerja bukan untuk bahaskan lipatan kertas yang tertera 'SURAT PERLETAKKAN JAWATAN' itu.
"Rasha Shanika Binti Raes!"
Merinding bulu roma. Seram bila nama penuhnya dilaung kuat.
"Kalau babah tak jumpa uncle Zaith hari ni, agak-agak perkara ni sampai tak dekat telinga babah."
Terkejut bukan kepalang Encik Raes ketika bertemu dengan Encik Zaith tadi. Niatnya hendak berbincang mengenai syarikat jualan motosikal milik mereka tetapi berita perletakan jawatan anaknya pula yang menyambut pendengaran.
"Along... along dapat sambung belajar. Bulan depan daftar," Jemari mula mengetil sesama sendiri. Belum sempat mental bersedia mengarang ayat sudah dipaksa bersemuka.
"Kau fikir tak apa yang kau buat ni bakal menyusahkan orang! Kau fikir sambung belajar ni mudah?" Nafas yang tenang berombak kencang. Kecewa dan geram berbaur dalam hati seorang bapa ketika anak sendiri membelakangi dia.
"Along perlu sambung belajar. Ada impian yang along nak cuba capai. Along tak rasa sesuai berhenti setakat diploma!" Tegas nada Shanika walau tidak sedikit pun suaranya meninggi.
Ada rencana yang telah siap Shanika susun untuk mengejar satu impian. Biar lah impian itu menjadi rahsia buat masa sekarang. Biar kejayaan yang menjadi kejutan buat mereka yang menilai.
"3 tahun kau dah kerja dekat Zaith Bikerz, along. Aku sendiri yang letak kau dekat situ! Kenapa perlu sekarang?"
"Tapi along tak minta semua tu. Ini bukan apa yang along nak!"
"Kau jangan nak pentingkan diri sendiri, along!" Kemarahan Encik Raes memuncak.
Shanika tertawa sinis. Bicara tidak serupa bikin. Bukan dia tidak mengerti amarah yang berbangkit dek kerisauan hancurnya sebuah perancangan. Namun, sudah cukup rasanya dia berusaha.
Kini, Shanika untuk dia utamakan dirinya. Biar pun lambat perjuangan dimulakan tetapi akan dia genggam tekad yang menyemarak dalam sanubari.
Isi dalam bibir digigit lembut. Menahan rasa yang menyesakkan atma. Salahkah Shanika, jika akhirnya ingin mengejar impian sendiri setelah bertahun-tahun hidup sesuai keinginan orang lain? Sampai bila Shanika perlu mengabaikan hati dan berjuang tanpa sebarang penghargaan? Tiada seorang pun ke yang bangga dan senang dengan kebahagiaan yang cuba dicapai?
-
-
-< To Sunshine >
Prolog dulu, esok saya update BAB 1 *wink*
YOU ARE READING
O G | Bahagiaku Keranamu
عاطفية[BUSINESS ADVENTURE + SLICE OF LIFE + ROMANCE] Rasha Shanika, bukan seorang wanita yang lemah malah dia sangat berjiwa besar. Aura ladyboss sudah lama terpancar dari dirinya. Cuma, dia ada satu impian. Hanya satu. Terbuku dan tak menampakkan sinarny...