BEBERAPA TAHUN KEMUDIAN
"Mama!! papa dah balik!!" jerit seorang kanak-kanak perempuan."Iya sayang,mama datang ni" aku melangkah keluar dari dapur dan pergi ke arah ruang tamu, kanak-kanak perempuan itu memintaku untuk mendukungnya. Aku hanya akur,seorang jejaka membuka pintu utama rumahku."Assalamualaikum." "PAPA!!!" jerit kanak-kanak perempuan itu."Anak papa nk excited sangat papa balik ni kenapa? rindu papa ehh??" kata adam dengan nada mengusik,aih adam ni mengusik aje nak aje aku sekeh. Nasib sayang.. Kanak-kanak perempuan itu mengangguk laju. Kanak-kanak itu turun dari dukungan adam dan berlari ke arah sofa lalu terhantuk di tangan sofa. Terdengar suara esakan kecil kanak-kanak itu."Tengku Aqira Naira! mama dah cakap kan jangan lari?" ucapku dengan nada tegas tapi masih berlembut.
"Aqira,jangan lari-lari dah lepas ni okay? nanti sakit.." Nasihat Adam lembut."Dah jom siap-siap pergi kenduri Uncle Irfan dan uncle Haziq" sambung Adam. Aqira berhenti menangis lalu mengangguk."Macam ni lah anak mama dan papa! kuat!" kataku.
SESAMPAINYA DI KENDURI IRFAN DAN HAZIQ
"Uncle Irfan!! Uncle Haziq!!" jerut Aqira apabila melihat dua orang jejaka kacak memakai baju melayu Putih dan Hitam."Eh aqira!!" balas dua orang jejaka itu serentak lalu Irfan yang memakai baju melayu berwarna hitam mendukung Aqira yang memakai dress berwarna Biru muda itu."Dah berapa tahun dah anak kau ni dam? Comelnya pipi dia ni aku rasa nak gomol kasi puas!" Ucap haziq."Baru 4 tahun Ziq" balas Adam."Congrats untuk korang laa,tak sangka korang akan kahwin pada waktu yang sama!" Ucapku."terima kasih!" jawab mereka serentak lagi."Mana pengantin perempuan? aku nak tolong hias-hias dema dua tu! kasi feminim sikit!" kataku. Mereka menunjuk bilik yang ada di atas hujung sekali,aku meminta diri lalu naik ke atas.
TOK!
TOK!
TOK!
"Assalamualaikum pengantin baru!!" ucapku dengan gembira,siapa ja tak gembira sahabat nak kawin? MWHEHEHEHE "Waalaikumussalam pengantin lama." sindir ara dan ris."Mari aku tolong korang hias-hias ni!!" mereka hanya akur dan lihat aku menghias mereka dengan sempurna. Setelah 25 minit aku menyiapkan dua orang beruk ini,aku lihat penampilan mereka sebagai pengantin. Perfect and gorgeous!! Aku pimpin mereka berdua turun ke bawah. Aku lihat tok kadi dan pengantin lelaki sudah bersiap sedia.
"Muhammad Irfan Firdaus bin Ahmad Khairi"
"Ya saya"
"Aku nikahkan dikau dengan Khadija Az-Zahra binti Ismail dengan mas kahwin sebanyak 2 ribu ringgit tunai."
"Aku terima nikahnya Khadija Az-Zahra binti Ismail dengan mas kahwin sebanyak 2 ribu ringgit tunai."
"Sah?"
"Sah!"
"Sah!""Ahmad Haziq Danial bin Abdul Wahab."
"Ya saya"
"Aku nikahkan dikau dengan Nurul Arissa binti Mohd Noor dengan mas kahwin sebanyak 2 ribu ringgit tunai."
"Aku terima nikahnya Nurul Arissa binti Mohd Noor dengan mas kahwin sebanyak 4 ribu ringgit tunai."
"Sah?"
"Sah!"
"Sah!"Semua ucap syukur dan doa pun di baca. Selesai majlis kami pun lepak di belakang rumah Irfan *FYI NI KAT RUMAH IRFAN YGY* "Hati-hati malam pertama weyhh" kata adam,saja nak takut-takutkan mereka berempat ini."Kau jangan dam,otak kami travel dah ni" ucap ara dan ris jujur."Jangan travel sangat korangnya punn! Dah lah kami balik dulu lah ye,Anak aku dah ngantuk dah ni." Ucapku. Mereka mengangguk tanda faham dan aku mengajak adam pulang ke rumah. Sesampai di rumah aku meletakkan Aqira di dalam bilikku,lena betul anak aku sorang ni. Mimpi apa lah agaknya?
Aku duduk di buaian luar rumah dan termenung.
FLASHBACK
Pada hari yang indah aku rasa nak muntah,aku ke bilik air lalu muntah."Sayang? kenapa muntah ni? jom pergi klinik." Ucap adam dengan cemas,aku hanya mengangguk. Di klinik,aku masuk ke bilik pengecekan."Selamat puan! Puan mengandung 3 minggu!" ucap doktor Bernametag Hanis."Alhamdulillah..." Kami mengucap syukur.
9 BULAN KEMUDIAN
Pada bulan Oktober hari terakhir,aku merasakan sakit yang teramat pada perutku. Aku mengerutkan dahi."ABANGG!! SAKIT!!" jeritku sekuatnya,adam yang tadinya di dapur bergerak pantas untuk mendekatiku. Adam mengangkatku ala bridal style lalu di bawa ke hospital. Adam memundar mandir di hadapan wad persalinan. Doktor pun keluar,"Keluarga Puan Aqila?" tanya doktor itu."Ya saya suaminya,macam mana keadaan isteri saya?" balas adam dalam keadaan cemas."Puan Aqila selamat bersama bayi perempuan yang dilahirkan." ucap doktor itu,kami semua mengucap syukur. Adam masuk ke wad persalinan lalu mengazankan bayi perempuannya itu. Aku terbangun dari tidur kerana tiada tenaga selepas melahirkan tadi,aku lihat adam yang berada di sebelahku yang sedang mengusap tanganku.
"Sayang nak tengok anak kita tak?" tanya adam selepas sahaja kelopak mataku terbuka. Aku mengangguk lalu tersenyum nipis,adam menggendong bayi perempuan kami."Abang dah bagi nama?" tanyaku. Adam menggangguk."Tengku Aqira Naira." "Sedap nama" "Tengku for me,Aqira for you and Naira for me." ucap adam walaupun aku agak blur aku cuba fahamkan.
END FLASHBACK
"Mbaa!!" jerit adam yang berasa di sebelahku."Eh abang ni terkejut sayang tau!!" balasku separuh jerit, terkejut tau tak? dia ingat apa? "Itulah jauh sangat termenung sampai abang yang ada kat sebelah sayang pun tak nampak" aku hanya tersengih."Termenung apa? Jauh nampak." tanya adam."Takda lah,teringat waktu sayang mengandung and then melahirkan anak kesayangan awak tu.." balasku. Adam hanya mengangguk.
4 TAHUN KEMUDIAN
Aqira sudah mencecah 8 tahun manakala anak irfan dan khadija berumur 4 tahun dan anak Haziq dan ris berumur 4 tahun juga. Kanak-kanak itu gembira bermain,2 lelaki 1 perempuan. Siannya anak aku lonely.. HAHAHAHAHA."Irdam Zaus!! mari sini!!" laung ara."Aryan Haikal!! sini!!" laung ris."Tengku Aqira Naira!! sini!!" laungku pula. Kami ketawa apabila kami memanggil anak-anak kami serentak.
~TAMAT~
YOU ARE READING
JODOHKU ENCIK KETUA PENGAWAS ?!
RomanceKarya pertama uronlynana_ 𝒜𝒹𝒶𝓂 𝒳 𝒜𝓆𝒾𝓁𝒶 " Aqila is mine,not yours idiot. " - Tengku Adam Naufal " Eish dia ni handsome ii nak gi mana? dengan rambut basahnya.. ARHHH ENSEMMM *desis hatiku* " - Nur Aqila Adriana " Aku akui aku da mul...