BERMULA

139 6 0
                                    

"Tan sri, belah kami ni dah tak ada majlis sebab Zhiyan tak nak buat. Belah tan sir pula macam mana? Mesti tan sri nak buat besar-besaran macam dulu, kan?" Mak Cik Jan mencelah. Muka jadi teruja. Teringat perkahwinan pertama Zhiyan sepuluh tahun lepas. Penuh kemewahan. Sampai masuk TV. Satu kampung tahu siapa menantunya.

"Saya ikut Mawar je kak. Kalau dia nak buat, saya buat kalau dia tak nak pun saya tak kisah sebab dia yang nak naik pelamin."

"Saya rasa macam kena buatlah. Mawar ni satu-satunya anak tan sri yang tinggal. Lepas ni dah takde majlis-majlis ni."

"Jujurnya, majlis-majlis tu dah tak penting dah pada saya. Cukup yang wajib selesai saya dah syukur. Dulu buat besar-besaran pun sebab arwah isteri saya masih ada, sekarang ni dia dah takde jadi saya tak kisah sangat dengan majlis tu."

"Mawar nak buat tak?" Tanya Mak Cik Jan tak sabar. "Kalau nak, Mawar jangan risau mak dengan Nora boleh tolong uruskan."

"Nak! Kalau mak nak sponsor."

Terus Mak Cik Jan gelak dengan gurauan menantunya. "Kalau mak sponsor kena gadai habislah tanah, rumah mak ni. Agaknya setengah juta pun tak cukup."

"Kalau mak tak nak sponsor, Mawar tak naklah buat majlis." Mawar tayang wajah sedih. "Kalau mak sayang Mawar, mak gadailah tanah rumah mak tu."

"Mawar!" Tan Sri Khalid menggeleng. "Maaflah kak, Mawar ni bergurau memang kasar. Saya pun kadang sakit hati dengan dia."

"Mawar seriuslah papa."

MAWAR ARIA : A BAD WIFEWhere stories live. Discover now