"kenapalah aku terjebak dalam suprise yang kau nak buat untuk Mawar ni," keluhan kecil dilepaskan oleh Daniel. Sekarang mereka berada didalam kereta. Mereka ingin membuat kejutan untuk Mawar
"Alah kau, kau dah janjikan kalau aku belanja western tadi kau nak tolong aku, so tolonglah," balas Wirfan sambil memandu. Lagi beberapa minit saja mereka akan sampai dirumah Wirfan.
Keadaan menjadi sunyi sepi secara tiba tiba. Kereta itu memasuki kawasan rumah Wirfan. Brek ditarik.
Wirfan membuat isyarat supaya Daniel menunggu didalam kereta sebelum kaki dibawa langkah menuju kerumah itu.
Pintu diketuk sebanyak tiga kali namun tiada balasan membuatkan Wirfan risau. Wirfan membuka pintu yang tidak berkunci itu lalu mencari kelibat isterinya. Tidak kelihatan.
Dapur dituju dan dia melihat ada makanan diatas meja makan. Senyuman lebarnya terukir. Dia dapat agak yang isterinya ingin membuat kejutan untuk dirinya.
Kelibat isterinya muncul dari tandas menyapa pandangan. Muka isterinya pucat
"Sayang okay?" Kalut Wirfan menyoal. Mawar sekadar mengangguk bagi menjawab soalan tersebut.
"Awak pergi mana tadi?" tanya Mawar. Berubah riak wajah Wirfan setelah mendengar soalan itu. Panggilan 'abang' ditukar kepada 'awak' kembali.
"Kerja lah, kenapa?" balas Wirfan. "Tipu," pintas Mawar membuatkan dahi Wirfan berkerut.
"Ni apa?"gambar yang dihantar oleh nombor yang tidak dikenali itu ditunjukkan kepada lelaki itu
Wirfan mengecilkan matanya untuk melihat gambar itu sebelum ketawa besar dihamburkan
Dalam gambar itu kelihatan seperti Wirfan digoda oleh seorang perempuan. Perempuan itu membelai tubuh Wirfan
"Kenapa gelak?" Mawar menikam tajam anak mata suaminya. "Kenapa sayang? Jealous ke? Dah ada perasaan dekat abang eh?" usik Wirfan. Memang nak makan kaki suamiku ini.
"Kepala otak awak lah. War serious ni, siapa perempuan tu?" Marah Mawar. Dia menikam tajam bebola mata jejaka itu. Ketawa dilepaskan sekali lagi sebelum soalan itu dijawab "Tu bukan perempuan lah"
"Dah jelas jelas tu perempuan awak. Tak payah tipulah. Ke dia pondan?" soal Mawar sedikit curiga. "Nah pakai. Jom," arah Wirfan seraya menghulurkan tudung sarung kepada isterinya. Mawar mengambil lalu menyarungkannya
Tangan isterinya ditarik kearah pintu rumah. Wirfan membuat isyarat supaya Daniel keluar dari situ tanpa membawa apa apa.
"Kau kenal perempuan ni?" Tanya Wirfan kepada Daniel sambil menunjuk gambar itu. Daniel mengecilkan matanya sebelum bersuara
"Macam kena-eh tu aku lah," Daniel menjerit diayat akhirnya. Lagi sekali ketawa terbahak bahak keluar dari mulut Wirfan. Jarang Wirfan begini.
"Siapa yang berani edit gambar aku tu jadikan perempuan ha!" marah Daniel. Siapa yang berani pondakan aku?
"Tu.. awak ke Daniel?" tanya Mawar perlahan kepada Daniel. Inginkan kepastian. "Haah, masa tu.."
Flashback
"Kerja kau tak siap lagi ke?"tanya Daniel sambil mengoyang goyangkan tangan Wirfan. "Sikit lagi"balas Wirfan
"Boleh tak kau belanja aku western, aku mengidamlah," ujar Daniel. Cuba untuk memujuk. "Mengidam? Kau mengandung ke?" datar saja suara Wirfan
"Ish kau ni karang ha," penumbuk ditunjukkan didepan muka Wirfan yang sedang menyiapkan kerjanya dilaptop.
"Ha meh lah tumbuk meh," dia menampar perlahan pipinya sambil menghadap Daniel.
"Alah bolehlah belanjalah aku"sambil membelai dada Wirfan. Wirfan menghiraukan belaian itu. Tak cair pun lainlah kalau Mawar yang buat
Ehh..
Daniel tetap memujuk dengan cara membelai itu. Dah macam penyondol dah. "Haish kau ni yelah yelah," ujar Wirfan membuatkan Daniel bersorak gembira
"Yahoo member aku nak belanja makan western," jerit Daniel membuatkan satu kafe itu memandang kearah mereka.
Wirfan menggelengkan kepalanya. Boleh gila ada member begini"Satu syarat," Daniel yang sedang bersorak gembira itu terus berhenti. Syarat apa pula ni?
"Tolong aku buat suprise untuk Mawar," Daniel mengganguk laju. Dia rela buat apa saja janji dapat makan western.
End flashback
"Ha begitulah kisahnya. Aku perasan ada seorang perempuan ni tangkap gambar kita, tapi aku fikir dia nak viralkan kat tiktok ke apa ke itu yang aku biar," Wirfan dan Mawar mengangguk faham.
"Jebon kaulah nak viralkan kat tiktok. Kau ingat kau handsome sangat?" Daniel menjeling sahabatnya itu. Sehari tak sakitkan hati aku tak sah.
"Abang.. sorry," ucap Mawar lalu menunduk. "It's okayy, cornflake," Wirfan membelai kepala isterinya yang berlapik dengan tudung itum
"Cornflake? HAHA takde nickname lain ke?" Daniel menghamburkan ketawa.
"Diamlah kau. Pergi ambik barang dalam kereta tu," Daniel mengangguk laju lalu berlari kearah kereta semula.
Daniel kembali dengan flower bouquet dan kotak kecil berwarna merah. Barang itu dihulurkan kepada Wirfan. Huluran diambil lalu Wirfan menghulurkannya kepada Mawar pula.
"Nah.. abang lambat tadi sebab ni lah," melopong mulut Mawar mendengar itu. Untuknya?
"Un-untuk War?" tanya Mawar. Wirfan mengangguk. "War? Nama dah sedap Airis Mawardah tapi bahasakan diri War," celah Daniel.
"Ehh kau ni, pernah makan kaki tak?" balas Wirfan geram. "Pernah, kaki ayam," kepala Daniel dipukul oleh Wirfan untuk kali ke berapa entah. "Aduhh, kau ni kan. Kalau aku bengap nanti siap ka-"
"Kau memang dah bengap pun," ujar Wirfan lalu menarik tangan isterinya masuk kedalam rumah.
"Ishh," Daniel menghentak kaki serupa kanak kanak tengah menyamuk lalu menuju kerumahnya
Sapa judge story ni, aq sumpah jdi semut biar aq bleh pijak ii dia😁..
Gurau ii
YOU ARE READING
𝐌𝐀𝐖𝐀𝐑 𝐔𝐍𝐓𝐔𝐊 𝐒𝐈 𝐃𝐈𝐀 | 𝐂
Romance•𝒮𝓉𝒶𝓃𝒹 𝒜𝓁ℴ𝓃ℯ• ˢʰᵒʳᵗ ˢᵗᵒʳʸ ᴡɪʀғᴀɴ ᴅᴀɴɪsʜ × ᴀɪʀɪs ᴍᴀᴡᴀʀᴅᴀʜ Cerita yang mengisahkan tentang seorang lelaki yang berkerjaya dan seorang perempuan yang dijual oleh bapak kandung sendiri atas sebab mempunyai hutang yang tak dapat dilangsaikan Pert...