(Vampire Kunyit 2)
"Naqiu.. naqiu.. Ooi Naqiu!" Jerit Rashad sambil buka pintu bilik budak kesayangan dia yang dah lama dia tak jumpa sejak dia kerja kat UK. Padahal baru je tengahari tadi dia jumpa budak tu semedang masa makan sebelum dia bawa mak dia pergi melawat saudara laki mak tiri belah cucu nenek dia sakit jatuh tangga masa nak gantung spender kat siling. Tapi serius dia sebenarnya baru balik dari airport beberapa jam lalu sebelum jumpa budak tu. Rindu sangat kat budak muka beku tapi tak sejuk macam peti ais.
Rashad terjah masuk macam perompak dan terus sergah macam pencegah maksiat buat ambush.
"Hah! Kantoi melancap!" Segah Rashad sebelum buat muka hairan.
"Eh..? Mana budak ni?" Tegus Rashad mengenangkan adik sepupunya tu takde dalam bilik.. dia pusing keliling segenap ruang bilik tu termasuk dalam kotak pensil semata nak cari budak kesayangan dia tu kot kot ada menyorok dalam kotak pensil macam cite Doraemon, tapi tak terfikir pulak nak cari budak tu dalam laci.
"Naqiu.... Huhuuuhu... Naakiuuuu...." Seru Rashad.
PAP!
"Oi Mak kau!" Jerit Rashad terperanjat sebab ada orang tepuk dia dari belakang. Dia toleh rupanya Mama dia.
"Terhendap-hendap macam pencuri dah kenapa?" Tanya mamanya.
"Cari Naqiu la mama.. tengahari tadi ada.." jawab Rashad.
"Dah tu yang kamu cari dalam kotak pensel tu dah kenapa? Tahulah si Naqiu tu lain dari yang lain. Tapi ape ke bangang dia punya besar boleh masuk kotak pensel." Balas mamanya sambil ketuk kepala Rashad.
"Aduh" keluh Rashad, tangan gosok-gosok kepala.
"Tak payah susah-susah cari dia. Kalau takde dalam bilik ni kamu cari je kat bumbung.. ada la dia tu." Jawab Mama dia berlalu pergi tinggalkan dia sendiri di bilik penuh misteri mimpi Syakila.
"Bumbung?" Gumam Rashad perlahan mendongak ke siling.
***
"Uish.." ungkap Rashad dengan mulut tercengang sambil gosok-gosok mata tak percaya dengan apa yang dilihatnya.
"Biar betik!? What the hell is going on right here? Sejak bila rumah aku ada rooftop ni?" Kata Rashad berputar beberapa kali dengan penuh keterujaan. Dia seakan masih tak percaya dengan apa yang dilihat. Langsung dia tak peduli dengan budak yang tengah terbaring atas lantai rooftop menghadap langit malam menghayati bintang.
"Bisinglah" tegus budak tu sebab terganggu dengan kehadiran seseorang yang dia anggap sebagai abang.
"Weh! Sejak bila rumah ni ada rooftop hah? Gempak siak! Bila buat?" Soal Rashad. Budak tu just juling mata ke atas tanda menyampah.
"Tu lah. Lama sangat duduk oversea sampai rumah sendiri renovate pun tak tau.. huhu" balas budak tu then sambung kira bintang kat langit.
"Offcoz aku tak tau doh... Mama tak bagi tau aku apa pun.. event aku balik pun mama still tak bagi tau." Kata Rashad.
"Tak penting pun kau tau.. bukannya projek besar macam TRX pun siap kolam renang bagai tu semua.. bumbung biasa je pun.. cukup la nak bersantai-santai or sekadar jadi ikan masin tetengah hari buta." Balas budak tu selamber.
"Ye lah.. maksud aku takde la macam yang kau cakap tu. Mengarut je. Maksud aku why? Why tetiba mama buat rooftop ni semua. Mesti bersebabkan..?" Kata Rashad berjalan dekat then duduk kat kepala budak tu then hadap muka dia bertentang dari atas.
YOU ARE READING
YEARS 2K24
FantasyPara main character yang masih meneruskan kehidupan di tahun 2024