Setelah kepergian Alicia, Boboiboy dan Yaya, Ali pergi berseluncur di lorong rahasia. Menuju markas MATA.Sesampainya di markas MATA, Ali berpapasan dengan ejen Dayang.
Ejen Dayang " Ali... Kebetulan kau ade kat sini"
Ali " Iye. Hehe. Sebab saye tertinggal handphone kat bilik tidor"
Ejen Dayang " Sini kejap"
Ali "Baik"
Ali dan ejen Dayang menuju ruang ketua teras. Di sana mereka berjumpa dengan ejen Gans.
Ejen Gans "Haha. Datang pun ejen Satria"
Dayang " Bisa kite mulekan?"
Gans " Oh. Tentu"
Ali " Ape yang dimulekan?"
Gans " Setelah menjalani sebahagian misi rahasia, kami para mentor memutuskan untuk menjadikan kamu sebagai ketua teras agensi Rahasia MATA, selama enam bulan"
Ali " Ape? Ali menjadi ketue teras?"
Gans " iye..."
Ali " Tapi, Ali belum siap lagi. Ali kan masih belum cukup dewasa"
Perasaan Ali campur aduk. Antara bersedie, bimbang, senang, gelisah, khawatir, takut, campur menjadi satu. Bolehkah ia menjalankan amanat baru ini.
Dayang " Kamu diberi mase selama enam bulan untuk menjadi pimpinan ketua teras. Dengan kata lain. Agensi MATA sekarang berada di genggaman tangan kamu Ali"
Ali " Hah..? Ali tidak percaye dengan kemampuan sendiri"
Ia melihat kedua telapak tangan nya membayangkan jika MATA berada di kedua tangan nya, nak di bawa ke mane para anggota ejen MATA nantinya. Akankah ia boleh mengawal para ejen, ataukah semakin banyak yang membelot.
Dayang " Tapi, ade satu bende yang mesti kamu tahu Ali..."
Ali " Ape die?"
Ali menunggu jawaban dari ejen Dayang dengan harap-harap cemas.
Dayang " Gans. Kau saje yang jelaskan"
Gans " kami para ketua teras akan berehat dan menenangkan diri untuk sementara waktu. MATA kami serahkan kepada kamu, Ali"
Ali " A. Ape pulak ni? Para ketua teras nak pergi mane?"
Gans " Saya akan pergi ke kutub selatan. Sementara ejen Dayang pergi ke kutub utara"
Ali " Apekah?"
Gans " Jangan pernah mencuba untuk menghubungi kami. Selama kamu menjalani amanat Ketua Teras baru"
Dayang " Kamu kene belajar memutuskan segala sesuatu seorang diri. Demi kemajuan agensi MATA"
Ali " Kenape? Kenape semua orang tinggalkan Ali. Semalam Alicia. Sekarang para ketua teras. Kenape?"
Gans " Kami nak kamu menjadi agen terhebat yang akan dikenang oleh orang-orang di masa mendatang. Kamu tak nak?"
Ali " Aku.... Tak tahu...."
Gans " Mungkin kau boleh tak nampak. Tapi, kami melihat kamu mampu. Kau lebih layak dari yang kau kira Ali"
Ali " Betul ke ni? Ali macam tak percaye diri"
Gans " Kau kene percaya dengan kemampuan kau. Itulah modal diri untuk berjaye jalankan amanat ni"
Ali " Baik. Aku terime"
Gans " Bagus. Itu saje. Kau boleh pergi"
Dayang " Ingat Ali. Semakin besar amanat. Semakin besar pulak tanggung jawab"
Ali " Ali akan ingat cakap ejen Dayang"
Dayang " bersurai"
Ali meninggalkan para ketua teras dengan hati gugup dan dag dig dug.
Ali "Tak sangke aku sekarang sudah menjadi pimpinan ketua teras. Tapi, macam mane misi rahasia suit satria? Ape saye mesti serahkan misi tersebut ke salah satu dari ejen MATA?"
.
.
.
.
.
.
.
.
.Di markas Cero, dipangkalan laut lepas. Cero, abang bear, analogman, dan satu lagi anak buah Cero yaitu IRUS tengah rapat.
Cero " korang semue masih ingat dengan rancangan kite?"
Bear " yang mane bos?"
Cero " tak bergune. Itu pun dah terlupe"
Analogman " haaaa saya ingat bos. Bos nak gunakan hubungan rahasia Alicia dan Ali untuk hancurkan MATA kan?"
Cero " pandai"
Analogman " hehe"
Cero " kau boleh buat replika manusia"
Analogman " tentu boleh bos"
Cero " oke. Buatkan untuk saye tiruan Alicia. Saya akan gunakan die untuk kelabui Ali"
Analogman " bagus bos. Saye akan kerjakan sekarang juga"
Cero " pergilah"
Analogman pergi dari ruang rapat.
Irus" ape tugas untuk saye bos?"
Cero " tugas kau?"
Irus " iye bos"
Cero " kau urus Rizwan. Jangan sampai die gagalkan rancangan ini"
Irus " oke bos. Saye tidak akan mengecawakan bos Cero"
Cero " pegang janji kamu"
Bear " kalau saye, apa tuan bos?"
Cero " Kau culik Dr. alamsyah dan bawa die ke tempat di mane kite akan kuburkan ejen-ejen pengganggu tu"
Bear " kat mane?"
Cero " hah? Kau tak tahu lagi tempat nya?"
Bear " eeee sory bos. Saye lupe"
Cero " lupe lagi? Hhhrrrmm!"
Bear " sory bos. Hehe"
Cero " Danau es pegunungan china utara"
Bear " siap bos"
Cero " saye tunggu di sane"
Bear " ok bos "
(Author : kau ingat tak. Danau es adalah tempat gugur nya ayah kandung Alicia dalam pertempuran)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Di markas MATA
Ejen ghita " kite mendapat laporan"
Leon " apa die?"
Ghita " dr. Alamsyah telah di culik"
Leon " siape penculiknye?"
Gita " dari laporan menerangkan bahwa die memakai topi koboi, bertubuh besar dan gendut, memakai tongkat"
Bakar " itu pasti kerje abang bear punye"
Ejen karya " di mana mereka sekarang?"
Gita " saya dapat signal dari jam tangan dr. Alamsyah. Die dibawa menuju daratan china. Eeeee kejap. Mane? Mane die?"
Leon " ape dah jadi gita?"
Gita " signal terputus. Signal terakhir terkesan di pegunungan china utara"
Leon " hhhmmm"
Ali datang
Ali " ade ape ni?"
Bakar " Ali. Dr Alamsyah telah diculik. Die dibawa ke daratan china"
Ali " a ape? Baru satu hari saya tinggalkan, die dah diculik"
Karya " macam mane ni?"
Ali " Segera kumpulkan seluruh ejen MATA. saye nak jumpe dengan general"
Bakar " a apesal kau Ali? Kenape kau main perintah kite je?"
Ali " Mulai saat ini, akulah pimpinan ketua teras MATA"
Bakar, leon, karya, gita " aaaaappppeeee?"
Next part
KAMU SEDANG MEMBACA
EJEN SUIT SATRIA
قصص عامةEjen ali musim empat. Sambil menunggu musim empat di rilis oleh pembuat film, baca cerita ini seronok juga tau. Hehe Terima kasih yang sudah mampir dan sempatkan membaca. Terima kasih banyak untuk suport nya. Kalau korang nak berinteraksi dengan s...