Bab 1

77 21 1
                                    

Rizqullah menyalami tangan mertuanya. Sudah sebulan berlalu dan hari ini, dia diijab kabulkan. Di mana? Di hospital. Ya. Naira masih belum sedarkan diri.

Apa yang menyebabkan dia mengahwini gadis yang separa hidup?

"Apa?!" Jerit Rizqullah.

Terkejut dia apabila mengetahui yang gadis yang dia minati kini berada di dalam hospital. Bahkan, gadis itu koma.

"But, how?" Soal Rizqullah kepada ibunya. Nadanya diturunkan semula. Hormat kepada syurganya.

"Naira eksiden. Tak tahu macam mana. Ibu pun tak pasti sangat. Ibu tahu pun sebab ibu Naira yang luah perasaan." Jawab ibu Rizqullah. Nasi di dalam pinggan kembali disuakan ke mulut.

"Riz nak lawat dia boleh?" Soal Rizqullah. Dia meminta izin untuk melawat gadis yang telah menakluk hatinya.

"Nanti kita pergi ya."

KERETA Audi tt putih milik ibu Rizqullah laju meluncur membelah jalan. Kiri kanan langsung tidak dipandang. Mereka tergesa-gesa ke hospital yang didiami oleh Naira.

Tiba di sana, dapat mereka lihat ibu bapa Naira yang pilu melihat anak tunggal mereka yang terbaring lemah di dalam bilik wad itu.

Mereka semua hanya merenung Naira. Secara tiba-tiba, Rizqullah bersuara.

"Ibu, Riz ke tandas sekejap ya." Ujar Rizqullah. Kaki galahnya diorak ke tandas.

Namun, dia ternampak kekasih Naira yang sedang bergelak tawa dengan seorang gadis. Bahkan, tangannya melilit pinggang si gadis itu.

Terbuntang mata Rizqullah melihat gadis itu merupakan salah seorang rakan rapat Naira  sendiri.

Kawan tikam belakang.

Rizqullah mengatur langkah ke arah pasangan itu.

"Rizal Wafi?" Panggil Rizqullah. Dia berpura-pura tidak mengerti.

Rizal tersentak apabila terdengar suara Rizqullah. Lantas, dia meleraikan pelukannya pada gadis itu.

"Err..Riz. Ni bukan apa yang kau sangka. Aku.." Tergagap-gagap Rizal menjawab Rizqullah apabila dia ternampak sepasang mata helang itu tajam menikamnya.

"Dengan Saira ya? Seronok? Hm? Seronok Saira Zoya? Seronok tikam belakang kawan sendiri?" Soal Rizqullah bertubi-tubi dengan nada sindirnya.

Saira tunduk bermain jarinya. Dia juga takut melihat mata helang yang garang itu.

"You find the problem. I'll keep my word. Lepas ni, tak payah cari Naira. She soon to be my wife." Ujar Rizqullah senada.

Rizal telah memungkiri janjinya. Janji tetap janji. Oleh itu, Rizal tidak boleh mengganggu Naira lagi.

Dan Naira, Naira menjadi hak milik Rizqullah.

RIZQULLAH menatap isterinya yang terbaring lemah di atas katil hospital itu. Tangannya mengusap lembut tangan Naira yang dicucuk jarum. Kesan tempat cucukan jarum itu ditatap sepi.

"Bila awak nak bangun?" Soal Rizqullah sendirian.

Tiba-tiba, Rizqullah rasakan pergerakan. Cepat-cepat, Rizqullah mengangkat kepalanya. Isterinya sudah sedar.

Rizqullah berlari keluar untuk memanggil doktor.

"Encik. Encik tunggu dekat luar sekejap. Saya perlu buat pemeriksaan ke atas pesakit." Ujar doktor muda itu.

Duhai Hati, Terbanglah |On GoingWhere stories live. Discover now