"Okay semua settle eh? Kau jangan cakap yang kau nak beli kereta baru Tengku Alex." Bebel Farzan setelah mereka berdua selesai membayar untuk towing kereta dan sekarang keduanya dalam perjalanan pulang ke penthouse milik keluarga Tengku itu.
"Ya ya aku taulah. Aku pun malas nak beli kereta lagi."
"Tapikan kereta kancil tuh perempuan tuh memang biarkan je ke macam mana?"
"Kau tanya aku kenapa? Dia bukan adik aku yang aku harus ambik tau. Kalau nak tau, kau tanyalah owner kereta tuh." Kata Tengku Alex malas dan mulai membuka telefonnya untuk chat kekasih hatinya.
"Hm btw kau bila nak balik Turki? Kau kan chef terkenal kat sana. Diaorang pasti taknak kau lama-lama kat Malaysia."
"Entah. Apa yang pasti aku nak duduk sini sampai aku ada hati nak balik sana. Lagipun grandma grandpa aku paksa aku kahwin but aku taknak." Balas Tengku Alex sebelum memutarkan bola matanya malas.
"Halah kau dijodohkan dengan kekasih hati kesayangan kau kan? So kenapa nak tunda? Daripada kau buat maksiat baik kau kahwin." Bidas Farzan membuatkan Tengku Alex tersentap.
"Hm tengoklah macam mana." Singkat Tengku Alex membalas dan memejamkan matanya sedikit pening dengan bidasan sahabatnya itu membuatkan Tengku Alex harus memikirkan banyak cara untuk menyelesaikan masalahnya sendiri.
"Alhamdulillah akhirnya selesai jugak. Thank you again Sumayyah. Insyaallah nanti lepas aku gaji aku bayar balik."
"Ya allah aku cakap tak payah Alice kenapa degil sangat? Tak payah sikit je bayarnya." Tolak Sumayyah dan menggelengkan kepalanya tanda tidak menerima ucapan sahabatnya itu.
Ya mereka berdua juga baru saja menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Alicia itu dan sekarang mereka berdua dalam perjalanan pulang ke apartment Sumayyah.
"Hm yelah. Btw besok kau ada client ke? Kalau takde aku nak ajak kau teman aku lepas aku habis mengajar nanti."
"Tengoklah macam mana kadang-kadang client nih tak menentu bila-bila je dia boleh call kita nak ajak jumpa and berbincang." Kata Sumayyah menjelaskan pada sahabatnya membuatkan Alicia menganggukkan kepalanya.
"Okay huftt penatnya dahlah mamat tuh tadi boleh pulak kita terjumpa geram aku rasa nak picit je sampai penyek."
"Haha jangan benci sangat nanti lama-lama kau suka dia macam mana? Orang tua selalu kata macam tuh. Jadi berhati-hatilah dalam membenci seseorang wahai sahabatku HAHA." Usikan Sumayyah itu berhasil membuatkan Alicia cemberut.
"Banyak cantik muka kau. Sorry to say but taste aku bukan mamat poyo macam dia okay. Baik aku jaga anak-anak murid aku kat sekolah tuh."
"HAHA yelah cikgu saya faham." Ayat itu berhasil memecahkan kesunyian di dalam kereta dan keduanya tertawa menghilangkan rasa penat dan kesal mereka.
"Mom! Dad! I'm home." Jerit Tengku Alex kuat membuatkan Tengku Arsyaff dan Puan Adeline terkejut mendengarkan suara anak teruna mereka itu.
"Gosh honey tak perlulah menjerit macam kami nih pekak. So macam mana? Dah settle ke?" Tanya Puan Adeline dan tersenyum pada Farzan yang berada di belakang anaknya itu.
"Alhamdulillah semuanya selesai aunty. Well mamat sorang nih duduk diam je. Zayne yang uruskan semua."
PUK!
Satu pukulan keras hinggap di kepala Farzan dan pelakunya sudah tentu Tengku Alex dengan wajah garangnya membuatkan Tengku Arsyaff hanya menggelengkan kepalanya melihat kelakuan Tom & Jerry itu.
"Sudah jangan bergaduh sekarang pergi makan lepastu daddy nak bincang pasal projek kita dengan Arsh's Company."
"Oh okay then itu urusan daddy dengan Farzan bukan Ray sebab Ray chef bukan CEO." Kata Tengku Alex santai lalu berjalan ke meja makan untuk menikmati masakan mommynya yang sedap itu.
"Oh mommy lupa nak cakap dengan Ray. Tadi grandma ada call mommy then dia tanya bila nak kahwin dengan kekasih hati kesayangan Ray tuh? Grandma dah tak sabar nak dapat cucu katanya."
"Mom should we talk about this now? I'm not ready to marry with her mom. I'm sorry but Ray tak mampu nak tunaikan." Kata Tengku Alex serius membuatkan mereka semua saling berpandangan.
"Well daddy sendiri tak paksa anak daddy berkahwin but hanya satu perkara. Jangan mempermainkan perasaan perempuan. If Ray sakitkan hati perempuan, sama saja Ray menyakiti hati mommy. Jadi selalu ingat pesan daddy jangan jadi manusia munafik." Kata Tengku Arsyaff tegas membuatkan Tengku Alex tersentap lagi.
"Pfft HAHA padan muka kan dah kena. Tulah jadi playboy lagi. Aku dah kata kau degil. Bila nak bertaubat pun aku tak tahulah." Tergelak Farzan disaat melihat wajah Tengku Alex yang seperti merenung nasib itu.
"Takpelah macam nih, nanti mommy ajak Amanda's family ke sini dan bincangkan soal perjodohan okay. Setuju atau tidak, itu boleh dibincangkan nanti. Asalkan mommy taknak hubungan sillaturahim terputus dengan Amanda's family."
Tenang Puan Adeline memujuk anak terunanya itu membuatkan Tengku Alex hanya terdiam dan fokus menikmati makanannya mengabaikan mereka semua yang ada di hadapannya itu.
YOU ARE READING
𝐓𝐞𝐧𝐠𝐤𝐮 𝐀𝐑 : 𝐎𝐛𝐬𝐞𝐬𝐬𝐢𝐨𝐧 [ HIATUS ]
Dragoste[ 𝐁𝐎𝐎𝐊 𝟏 ] : 𝐑omance 𝐒tory "So, her name is Alice? Such a pretty name." - Tengku Alex R "You think i'll like the bad guy like you, Mr. Alex?" - Alicia N Only they create love and hate? Adakah itu hanya disebabkan oleh satu kejadian yang menye...