Chapter 11

3 0 0
                                    

          Jam menunjukkan sudah jam 6 petang.Waktu yang dinanti-nanti sudah tiba.Pulang ke rumah.

Apron dibuka dan diletakkan ke tempat yang disediakan.Catherina berjalan menuju ke tempat dimana mempunyai beg tangan nya.Setelah mencapai beg tangannya kaki terus berjalan laju keluar dari cafe dan memasuki kereta honda miliknya.

"Time to rest huhu"jerit ku di dalam kereta dan menghidupkan enjin kereta.Tidak sabar untuk pulang ke rumah dan ingin tidur.Otak memikirkan tentang katil sahaja sekarang ni sampai kan pening dikepala hilang.

Kereta bergerak meninggalkan perkarangan cafe itu.Semasa dalam perjalanan, dia melihat satu keluarga yang besar menyambut hari jadi di sebuah restoran.Di luar restoran pula ade badut yang ingin memasuki ke dalam restoran tersebut sambil membawa belon yang banyak dan belon itu dituliskan "HAPPY BIRTHDAY".

"Euwww seram nye lah badut tu.Harap-harap birthday aku nanti takde orang yang menempah badut untuk aku."Ujar ku yang melihat sebuah keluarga itu bermesra dengan si badut.

        Masuk sahaja di perkarangan rumah banglo milik daddy nya,dia melihat banyak kereta mewah yang parking di depan rumah gah itu.

"Kenapa banyak sangat kereta ni?ada orang mati ke?entah-entah daddy..."ujar ku dan membuka pintu kereta dengan pantas.Sempat juga dia mematikan enjin kereta tadi.Mata sudah bertakung dengan air mata,menunggu untuk turun sahaja.

Pintu utama itu ditolak kasar oleh ku."DADDY!!!..."Jerit catherina

"HAPPY BIRTHDAY TO YOU...HAPPY BIRTHDAY TO YOU...HAPPY BIRTHDAY TO RINAA...HAPPY BIRTHDAY TO YOU"mereka menyanyi dengan kuat.

Manakala catherina masih bingung.Hari ni hari jadi aku ke?kenapa aku boleh lupa?

Handphone yang dipegang itu dibukak melihat kan tarikh hari ini.13/7 baca ku di dalam hati.

Cake yang dibawa oleh arica itu dilihat dan ditiup lilin itu.Semua yang berada disitu menepuk tangan dengan gemuruh.Catherina dengan malu mengucapkan terima kasih kepada yang hadir.

"Terima kasih daddy,mummy, my sibling and orang yang datang sambut birthday rina.Rina pon boleh lupa hari jadi rina hari ni hehe"sengih ku seperti kerang busuk.

Orang yang datang ke majlis ini bukan lah orang ternama pon tetapi lebih kepada keluarga besar nya dan kawan-kawan abang, kakak nya.

"Jemput lah makan di meja sana ye"kata qasyah kepada semua orang di dalam rumah tu.

"Yeyyyy makan makan"sorak alex yang berumur 3 tahun itu,iaitu anak kepada arica.

Semua orang bergerak ke meja makan untuk menjamu selera kecuali keluarga kecil nya.

"Selamat ulang tahun anak daddy.Ingat awak tu masih kecil lagi.Baru 19 tahun.Jangan nak kerja kuat sangat sampai lupa hari jadi sendiri."Ucap qasyah kepada catherina

"Hehe thank you.Tapi jangan lupa hadiah tau,yang mahal-mahal"Bisik ku sambil memeluk erat qasyah.Qasyah hanya menggeleng sahaja melahat telatah anak nya itu setelah pelukan dileraikan.

"Dengar tu rina.Jangan bangun lambat dah lepas ni.Anak dara mana boleh bangun lambat.Apa apa pon selamat hari jadi, jangan kerja kuat sangat."Ucap esah pula dan memeluk erat anak bongsu nya.

catherina membalas pelukan itu."Ye my.Terima kasih"Pelukan itu dileraikan dan mummy,daddy nya pergi ke ruang makan meninggalkan anak anak nya.

Catherina memandang kakak nya,arica yang memegang cake.

"Mana suami ko?tak balik sekali?"tanya ku

"Tak balik.Dia kan pergi mekkah"

"Ohh..."

Charlos yang ditepi catherina pula mencolet sedikit cream cake itu dan disapu ke wajah catherina.

"Woii... kotor lah muka aku"Marah catherina

Tetapi makin banyak cream yang dicolet ke atas wajah nya.Charles dan arica turut sama membuli adik bongsunya itu.

"Kurang ajar lah masing-masing pon"Pasrah catherina

"HAHAHA lawak lah muka rina"tertawa charles melihat wajah catherina

"HAHAHAHA"

Manakala tetamu yang hadir masih hanya tersenyum melihat telatah adik beradik itu.Ada juga yang turut mentertawa kan diri nya.

"HAHAHA...ambik ni"Charlos merampas cake yang berada di tangan arica dan disembamkan ke muka catherina.

Catherina yang lemas di dalam cake itu menarik semula dulang cake tersebut.

"Taik punya abang"

Charlos yang ingin melarikan diri itu ditarik semula oleh charles.Tangan charlos dipegang kiri dan kanan oleh charles dan arica.

"Cepat rina,abang dah pegang tangan los ni"

Catherina menghampiri carlos dan disembamkan cake ke atas muka nya.Manakala arica pula menekan-nekan dulang cake itu.

"HAHAHA rasakan"ujar puas catherina

Melihatkan charlos lemas didalam cake itu.Charles dan arica melepaskan tangan milik charlos.

"Jom bla,bla"ajak arica.Mereka bertiga pergi meninggalkan charlos seorang diri.

Nafas charlos tercungap-cungap setelah dapat membersihkan muka nya.

"Ish mana adil.Arica dengan les tak kena sekali!!!!"ujar tidak puas hati charlos setelah dia dapat membuka mata.

Mata memandang kiri dan kanan.Tiada orang.

"Kurang ajar punya beghuk"

          Seusai membasuh muka, catherina pergi ke meja makan.Tinggal beberapa orang sahaja yang ingin mengambil makanan.Selebihnya sedang menikmati makanan.

Pinggan kaca berwarna putih itu diambil dan beratur mengikut giliran untuk mengambil makanan.

Catherina berdiri di belakang lelaki yang tinggi daripadanya.Pakaiannya seperti baru pulang dari kerja.Catherina cuba melihat muka lelaki itu.Saat dia melihat lelaki itu,lelaki itu turut memandang nya.
Catherina hanya diam.Tidak bercakap sepatah pun.

"Psst psst...Happy birthday" ucap cendra dengan suara yang agak perlahan

"Terima kasih"jawab ku dan menceduk makanan

Cendra yang melihat muka catherina berkerut.Seperti ada yang pelik.

"Mana luka kat dahi kau tu?cepat nya hilang."tanya cendra sambil menceduk makanan nya

"Saya tutup dengan foundation lah"

"Your parents know about that?"

"Nope.Kalau awak senyap,diorang takkan tahu"

"Hmm ikut kau lah.Tapi once diorang tanya aku,aku akan berkata jujur."Ujar cendra dan ingin beredar dari situ.

Catherina yang memandang cendra itu terpingan-pinga.Aku ingin kan mashed potato itu tetapi tangan nya penuh dengan 2 pinggan yang berisi makanan.Nak tak nak kena panggil di jugak.

"Cendra can you help me?" panggil catherina dengan separa jerit

Cendra yang baru sahaja ingin beredar itu berhenti dan berpusing menghadap nya

"What?" tanya cendra dan mendekati catherina

"Errr tolong ambil kan mashed potato tu boleh tak"minta ku

"Macam-macam lah kau."Cendra mengambil kan mashed potato itu dan diletakkan di pinggan yang catherina pegang.

"Banyak nye makanan kau,bela saka ke apa?"perli si cendra

"Heyy!!mulut tu jaga sikit eh,saya kongsi dengan kakak saya lah!"marah ku

Cendra hanya menghiraukan saja kata-kata catherina itu.

"Sauce blackpaper nak?"Tanya cendra lagi.

"Hmm,bagi lebih sikit"

"Cukup?"tanya cendra sambil tangan bersedia untuk mengambil sauce blackpaper lagi.

"Dah cukup cukup,Thank you" ucap ku nak tak nak sahaja dan beredar dari situ.Kaki berjalan ke arah arica untuk makan bersama.





You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 06 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

His Flower,KrisanWhere stories live. Discover now