البارت السادس عشر
ماسة الرعد
بقلم إيمي عصامليل نزلت/أنا مشوفتش جنان كد .
أمير/أنا ليا اسمي في المطعم ابوس ايدك بلاش صوت عالي .
ليل ضحكت/متعصبنيش طيب .أمير مسك ايديها وشبكها في أيده ودخل بيها المطعم .''
ليل قعدت/هو في اي
أمير/ليا وضعي علشان كد عيونهم عليكي ..
ليل ضحكت بسخرية/لا يعنيا دا علشان قلة الأدب بتاعت حضرتك كل يوم بواحدة شكل ف اكيد بيقولوا مين الجديدة دي .
أمير رفع حاجبه/الواحد مش عارف يرضيكي ازاي بجد .
ليل/نخلص ونرجع الشركة ياريت .
أمير/حاضر ممكن نفطر الاول ولا اي .
ليل/اوكيه ._فيلا فهد__
ملك قامت لقيته قاعد وأيده ع شعرها .''
ملك قامت مسكت أيده/ايدك كويسة هاا؟
فهد بصلها/اه متقلقيش
ملك بعصبية/انت معندكش قلب يعني فيها اي لما نروح للدكتور يعني هو وجع قلب وخلاص.
فهد بصلها بعتاب/وجع قلب هو انتي عارفة يعني وجع قلب اصلا .
ملك/اه واحدة طلع جوزها كان عايز يبيع اختها تقريبا كد محدش يعرفه قدي .قالت كلامها بعياط وقامت من ع السرير راح هو شدها لي تاني»
فهد/أنا آسف والله مكنت موافق ملك بصيلي طيب.
ملك رفعت عيونها/بصيت انت في عيونها ازاي قدرت تعمل فيها كد ازاي لو رعد عمل معايا هتسامحه؟!فهد بصلها وسكت ''
ملك مسحت دموعها/جاوبك وصلي يوم م تفكر تعمل حاجة ف اختي فكانك بتعملها فيا أنا .
'خلصت كلامها وشدت ايديها ''
فهد بوجع/وانا شايف اني عملت اللي عليا وجيت وقولتلك كان في اي وشايف انك ظلماني.ملك لفت ضهرها لي وخرجت/أيوة أنا ست ظالمة .
__عند رعد__
تارا بخوف/اي المكان دا وحقيقة ايه؟رعد عيونه تحولت وعروقه بانت وهي بلعت ريقها بخوف كانت لسة هتفتح الباب وتخرج وهو شدها '''
تارا بوجع/ااااه .
رعد بشر/مش عايزة تعرفي لية انتي معايا .تارا بخوف هزت راسها وراحت قعدت ع الكنبة بهدوء وهو لف ليها وبدء يحكي ''
رعد ضحك بكبرياء/تارا محمد المنياوي اسم مغري اكتر من صاحبته البريئة .
تارا رفعت عيونها/مستحيل ميكونش عندك معايا عداوة .
رعد بسخرية/محمد المنياوي عامل اي .
تارا/بابا؟؟ الله يرحمه .
رعد/هيرحمه أن شاء الله فاكرة اخر مرة كدبتي كانت أمتي يتارا .
تارا رفعت عيونها باستغراب /أنا مبكد..
رعد قعد وعيونه احمرت/كملي ها؟
تارا/كدبت مرة.
رعد/في ايه؟
تارا/انت مين واي الاسئلة دي .
رعد/أنا ابن ادهم عبيد المنشاوي.
تارا بصتله باستغراب وقفلت عيونها وفتحت مرة واحدة بصدمة/ايييه؟!
رعد/أنا ابن الراجل اللي ابوكي قتله بمساعدتك الوس...!
قال جملته وراح خبط أيده جامد ع حيط وهي اتفزعت... ''
تارا بدموع/محصلش بابا قال اللي حصل للشرطة هوو كان حكمه الإعدام .رعد راح زق الطربيزة قلبها بعصبية''
اخرسي احنا بنلعب ع المكشوف دلوقتي يعني وش البراءة دا بلاش انتي اللي قولتي حاجة مشوفتهاش انتي .
تارا وهي بتعيط وبترتجف/بابا قالي اقول كد علشان كد اللي حصل.
رعد بصلها وعيونه كلها شر/انتي بسببك انتي ابويا اتعدم انتي اللي هتشيلي كل حاجة اسمعي بقا القصة ابوكي الوس.. هو اللي قتل العامل وعلشان غرضه واللي هو الفلوس لبس التهمة لصديق عمره وبعدها اتعدي ع امي وخلاها تمضي ع ورق الأملاك باسمه ودي النهاية الحدوته القذرة وانتي حاليا الحد الوحيد اللي هيتعاقب .تارا كانت بتعيط وبترتجف وبتهز راسها بنفي تام وهو طلع ازازة خمرة وبقا يبصلها ويشرب لحد م خلص وبدء يقرب من الكنبة بتاعتها فقامت''
رعد مكنش في وعيه قال بدموع/مش عارف مش عارف اخد حقي لاول مرة احس اني ضعيف انتي الحد الوحيد اللي ببقا ضعيف قصاده لية لية كد .
'قال جملته وكان هيقع راحت مسكاه بخوف''
رعد لاول مرة يعيط دموعه نزلت ومسك في طرف فستانها وراح قاعد ع الكنبة وهي قعدت جنبه فضل ماسك طرف فستانها في أيده ودموعه نازلة وفجأة ميل وراح حط رأسه على رجليها ونام وهي بصتله ببراءة ومسحت دموعه وسندت راسها لورا ونامت''
__في مكان تاني__
لين /انت بتعمل اي بجد
يزن قرب باسها/بعمل خيمة لاميرتي .
لين/يزن خلينا نقعد طيب ع الرمل واصلا مش هقدر اكمل لحد بليل فنستغل الوقت دا .يزن قعد ومد أيده وقعدها وراح وخدها في حضنه وبدء يلعب في شعرها ''
يزن/اي رايك افكرك بمغامراتنا .
لين ضحكت/فكرني .
يزن/فاكرة اول مرة قولتلك بحبك كنتي في سنة كام .
لين ابتسمت/كنت في تالتة ثانوي .
يزن/بعدين ماما عرفت ورفصت وانا اصريت عليكي انتي وقالتلي خدها واتجوزها بره انا مش عايزة اشوفك وقعدنا سنتين أنا وانتي نفكر نعمل اي فاكرة كنت يقابلك ازاي كنت بستناكي تيجي من الجامعه واطلع جري كاني نازل اشتري حاجة واشوفك وكنتي بتخليني اطلع في عز التلج ع السطح علشان المحك بس وبعدين عرفت أنه مستحيل يبقا فيه يزن من غير لين علشان كد سفرنا أنا وانتي واتجوزنا .
لين حطت ايديها بحنية ع خده/ولين بتحب يزن قد الدنيا أنا وأنت محدش كان يقدر يفرقنا احنا مخلوقين لبعض .
يزن حضنها/عارف يحبيبتي .___بقلم إيمي عصام