سندروم داون چیست و چه علائم و درمانی دارد

3 1 1
                                    

سندرم داون چیست؟انواع، علائم، تشخیص و درمان آن

سندرم داون یکی از بیماری‌های مادرزادی است که متاسفانه با علائم مختلفی نیز به همراه است. بچه‌هایی که دارای سندرم داون هستند، رفتار، ظاهر و عملکردی متفاوت از کودکان دیگر دارند. بسیاری از والدینی که قصد بارداری دارند، به دنبال انجام آزمایش سندرم داون ارثی و پیشگیری از سندرم داون هستند؛ اما آیا سندرم داون ارثی است؟ آیا سندرم داون در سونوگرافی مشخص میشود؟ اصلا سندرم داون یعنی چی و علائم سندرم داون چیه؟ اگر شما هم می‌خواهید در مورد اینکه بیماران سندروم داون چند سال عمر میکنند و اصلا چرا سندرم داون ایجاد میشود، اطلاعات کسب کنید؛ با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

آشنایی باسندرم داون

برای آشنایی با سندرم داون، باید بداونید که این سندرم یک است که در اثر تغییر در تعداد کروموزوم‌های سلول‌ها کودکان به وجود می‌آید. بنابراین، ژنتیک در سندرم داون دخیل است و می‌تواند باعث تولید یک کروموزوم اضافی در بدن جنین قبل از تولد شود. این کروموزوم‌ها هستند که تعیین می‌کنند بدن نوزاداون در دوران بارداری و حتی پس از تولد چگونه رشد کنند و بدن آن‌ها چه عملکردی داشته باشد.

وجود یک کروموزم اضافی در سلول‌های جنین جنین دارای سندرم داون، باعث متفاوت شدن عملکرد و نحوه رشد کودکان می‌شود. بدن و مغز کودکان دارای سندرم داون با شکل متفاوت‌تری رشد پیدا می‌کنند. بنابراین، این سندرم می‌تواند باعث ایجاد تغییرات فیزیکی و ذهنی در کودکان شود.

علائم سندرمداون در کودکان چیست؟

علائم سندرم داون چیه؟ همانطور که اشاره کردیم، این سندرم به واسطه ایجاد یک کروموزوم اضافه در بدن ایجاد می‌شود و ممکن است مشکلات فکری، رشدی و ذهنی مختلفی را در کودکان به وجود آورد. هر یک از افراد مبتلا به این سندرم، ممکن است مشکلات ذهنی و رشدی مختلفی را از درجه خفیف تا شدید تجربه کنند. آن چیزی که در مورد سندرم داون اهمیت دارد این است که اکثر کودکان دارای این سندرم، IQ پایینی دارند و نسبت به سایر کودکان کندتر صحبت می‌کنند؛ اما واقعیت این است که علائم و ویژگی‌های کودکان دارای سندرم داون، می‌تواند متفاوت از هم باشد. به‌هرحال، از جمله ویژگی‌های بچه‌های سندرم داون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

· صورت با ظاهری صاف

· سر کوچک

· گردن کوتاه

· زبان بیرون‌زده

· پلک‌های چشمی‌مایل به سمت بالا

· گوش‌های کوچک و یا با مشکل غیرمعمول

· تون عضلانی ضعیف

· دست‌های پهن، کوچک و چین‌دار

· انگشتان دست و پای نسبتا کوتاه

· داشتن انعطاف بدنی زیاد

· وجود لکه‌های سفید و ریز در قسمت رنگی چشم

· داشتن قد کوتاه

انواع سندرمداون

برای آشنایی با سندرم داون، باید ابتدا بداونید که این سندرم داری چه انواعی است و هر کدام از انواع سندروم داون به چه دلیلی به وجود می‌آيند. در ادامه به انواع سندرم داون اشاره می‌کنیم.

تریزومی

شایع‌ترین مدل سندرم داون، این نوع سندرم است. در‌تریزومی 21 یک نسخه اضافی از کروموزوم 21 در هر سلول وجود دارد و باعث ایجاد ویژگی‌های خاص در کودکان می‌گردد.

موزائیسم

این نوع از سندرم داون زمانی اتفاق می‌افتد که تنها برخی از سلول‌ها دارای کروموزوم اضافی باشند. کودکانی که مبتلا به این نوع از سندرم داون هستند، معمولا علائم کمتری را نسبت به کودکان ‌تریزومی 21 تجربه می‌کنند.

جابجایی

کودکان دارای سندرم داون جابجایی، فقط دارای یک قسمت اضافی در کروموزوم 21 هستند.

دلیل سندروم داونچیست؟

جنیناز پدر و مادر خود در مجموع 46 کروموزوم را به ارث می‌برد که معمولا 23 کروموزوماز مادر و 23 کروموزوم از پدر است. این کروموزوم‌ها در بردارنده اطلاعات ژنتیکی‌اندو می‌توانند ویژگی‌های ذهنی و جسمی جنین را تعیین کنند. بنابراین، وجود یککروموزوم اضافی، می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در زمینه رشد و...

برای طمالعه بزن روی لینک زیر:
http://rahsagroup.com/Details.aspx?Type=%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%20%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85%20%D9%88%20%D8%B9%D9%84%D9%84%20%DA%98%D9%86%D8%AA%DB%8C%DA%A9%DB%8C%20%D8%B3%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%85%20%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%86 

سندروم داون چیست و چه علائم و علتی داردWhere stories live. Discover now