Ketualangan Sensasi Helah Sis Lin 1

1.8K 22 0
                                    

Petang Selasa Minggu pertama February, kami sudah bersiap untuk bergerak kembali ke Bandar. Aku sengaja melambat- lambat turun untuk mencari ruang waktu ingin bersemuka dengan kedua gadisku. Setelah semua ahli keluargaku  memasuki kereta, aku memberitahu ibu hendak membuang air dulu sebelum bergerak.

Di dapur, Nora dan Kila sibuk seperti mengemas pingan mangkuk dengan muka yang kesedihan. Aku menghampiri mereka, memeluk keduanya serta bergantian mengucup bibir dan dahi Nora dan Kila yang mengalir air Mata.

Aku; Jangan Sedih Sayang-sayangku, Aku sekejap ja ni. Aku datang balik lepas selesai  buat lesen memandu. Bersiap ja tau bila aku balik sini, hadapi hukuman siang dan malam.. hehehe ( terus memeluk erat mereka berdua)

Kila dan Nora tersenyum angguk girang dan setuju dengan kata-kataku itu. Selepas meninggalkan duit baki yang aku ada pada mereka, aku beredar meninggalkan mereka di dapur. Di bawah aku bersalaman Atuk nenek sebentar mencium tangan mereka dan aku masuk dalam kereta.

Sepanjang perjalanan, aku berdiam diri bosan dengan suasana, Siu Lin, Ibu dan Adik adik yang berada di tengah antara aku dan Sis Lin sibuk dengan hal sendiri bermain game susun bata. Aku memecahkan kesunyian mencari suasana dan perhatian.

Aku; Ibu.... Sampai sana nanti aku mau keluar merapikan sikit rambut serabai sudah ni. Mau kasi hensem2 dulu, jambang, misai pun enda terurus suda ni. Ahaha..

Siu Lin; Haaaa bagus juga dik.. nti Akak temankan yuk. Kita beli handfone terus mcm Akak punya, Sony Ericsson boleh lipat2 ni.

Aku; Aikkk... Pandai bah Sis cakap Melayu juga, ingatkan BI sahaja kalau becakap.

Siu Lin geram mencubit tangan bahuku dengan sindiranku.

Siu Lin; Aku mana-mana boleh dik.. Just feeling like more romantik cakap melayu then BI yang prefer to official matter. Adik tak suka kah ni Akak romantik manja sikit, Akak bukannya apa, dulu sentiasa Cakap BI itu bagi melatih adik bercakap bahasa itu. Kan senang lulus bila periksa di sekolah dulu kan? 

Aku; Ohhh ya Sis (hatiku amat setuju dengan kata katanya), Ok Sis...Feel free to act more cute to me then. Just dont blame me if people see us like couple. That make you lose your chance to get fans. Ahahaha .... (Siu Lin makin geram menepuk2 bahu dan dadaku.)

Ibu; Dah sayang dah, you both... Walaupun adik beradik tiri tapi berlainan keturunan, tiada hubungan darah. Kalau kawen pun still dibolehkan. Tapi control your family harmony,  dont show sangat, orang pandang akan salah faham nanti.

Siu Lin; yakah Mum, Kami boleh kawen? Nak kawen dengan Anak Mama ni la kalau  gitu.. Yeah yeah yeah...

Ayah; Dont joking like that Alin naa, Ayah rasa pelik, kamu balik this times seem different then before. Kamu sangat mesra manja dengan Gapa. What happened to you?

Siu Lin; Nothing la Yah, Just Adik Gapa kan Sudah besar, dah hensem, sudah tidak berhingus bucuk bucuk macam dulu.. hehehe. its times layan dia dengan baik. Lagipun dia tiada Girlfriend, siap termimpi mimpi dengan isteri orang, ahahah kesian akak tinguk, biarlah Akak acting ja seperti Girlfriend dia, ajar macam mana berdamping dengan girlfriend. Lagi satu Yah..hehe Seriously.. dia banyak duit... Yeaaaa  Akak risaulah dia bazir habis duitnya sama perempuan lain. Jadi akak kena la rapat2 dengannya. Mana tau dia bagi share skit. ( Sambil bergayut di bayuku)

Ayah; Ahahahaha... adoi la anak muda. Kamu ni la Alin naaaa..jauh sungguh thinking sampai ke sana. Tapi, Ayah lagi suka, seronok tinguk kamu rapat macam ni, Patut kamu macam ni dari dulu...hahahaha (gelak gelihati).

Ketualangan Hidup Kampung HalamanWhere stories live. Discover now