Setelah beberapa jam Sumayyah dan sahabat Tengku Alex berbincang iaitu Farzan, akhirnya mereka berdua makan tengahari bersama sebagai penutup perbincangan mereka hari ini dan seketika Tengku Alex hairan kerana melihat gerak gerik sahabat baiknya itu.
"Cari siapa?" Tanya Tengku Alex singkat.
"Oh nothing. Btw Sumayyah kawan awak yang kecil sikit tuh tak ikut ke?" Kini Farzan pula bersuara menanyakan persoalan pada Sumayyah.
"Oh kawan saya? Alice ke yang awak maksud? Dia sekolah means dia jadi cikgu so petang nanti baru dia balik. Kenapa?"
"Aaa so her name is Alice." Kata Farzan dan Tengku Alex dalam hati mereka bersama sebuah senyuman penuh makna.
"Aihh kau tak pernah lagi kau tanya pasal perempuan? Asal tiba-tiba pula kau tanya pasal kawan client kau nih? Kau suka dia?"
"Tak. Saja tanya." Singkat Farzan membalas membuatkan Sumayyah hanya tersenyum tipis.
"Well semua lelaki yang pandang kawan saya memang akan ada perasaan suka dan ingin tahu, but Alice always menolak sesiapapun yang suka pada dia. I don't know why but she always said that dia tak sesuai untuk mana-mana lelaki dan dia taknak orang lain sakit disebabkan dia. Faham tak?" Jelas Sumayyah pada kedua lelaki di depannya itu.
"Oh faham. Patutlah mulut macam burung murai." Santai Tengku Alex berkata membuatkan Sumayyah ketawa.
"Then how about you Mr. Alex? Single ke taken?"
"I have gf but now dia takde kat sini. Dia sambung belajar kat overseas but aku balik dulu kat Malaysia sebab aku kerja sebagai chef kat Turki." Jelas Tengku Alex sambil menghabiskan makanannya itu.
Dan penjelasan itu membuatkan terbit rasa sakit dan kecewa pada diri Sumayyah kerana dia mulai menaruh hati pada jejaka di depannya ini membuatkan Sumayyah hanya berdeham kecil dan mulai tersenyum tipis.
"Oh okaylah kalau macam tuh habiskanlah makanan korang ye. That's okay tak perlu bayar sebab saya dah bayarkan. Jangan malu jangan segan hihi." Kata Sumayyah sopan dan akhirnya mereka menghabiskan makanan itu tanpa bersuara sehinggalah selesai.
Tengku Alex yang tiba di rumah besar milik keluarganya itupun berjalan gontai masuk ke dalam dan seketika mata tajamnya melihat Puan Adeline sibuk berborak dengan seorang wanita berpakaian sexy dan terbuka yang membuatkan Tengku Alex begitu terkejut melihat kedatangan kekasih hatinya, Amanda Naura.
"Ehh anak mommy dah balik?" Sapa Puan Adeline disaat melihat anaknya tercegat didepan pintu masuk rumah mereka itu.
"Hm." Balas Tengku Alex singkat.
"Baby Ray!! Aww sayang i miss you so much! Baby you tak rindu i ke? Sampainya hati you tak balas pun chat i." Amanda yang menyadari kepulangan kekasih hatinya itupun tanpa rasa malu, terus memeluk Tengku Alex tetapi Tengku Alex hanya tersenyum tipis pada kekasihnya itu.
"Hm i miss you too. Sorry i busy tadi temankan si Farzan jumpa client dia."
"Btw Farzan mana? Biasanya dia berkepit dengan Ray kan? Asal harini budak tuh takde pulak?" Tanya Puan Adeline disaat anak terunanya sudah duduk didepannya itu.
"Entah. Ray tak tahu mommy tanyalah dia. Btw bila you sampai Malaysia? Asal tak cakap dengan i pun?"
"Itulah i cakap dengan you tak balas chat i. I tadi kat mall then terserempak mommy dengan bibik kampung so i tegurlah." Kata Amanda santai sambil memeluk badan Tengku Alex membuatkan lelaki itu kurang selesa sebab kurang sopan di depan Puan Adeline itu.
"Huh what do you mean perempuan kampung? Siapa?" Tanya Tengku Alex memandang wajah mommynya hairan.
"Amanda mommy dah cakap jangan panggil dia macam tuh. Kita tak tahu apa perasaan dia bila Amanda cakap macam tuh kat dia seolah-olah menghina dia well if you want to know dia cikgu satu sekolah dengan mommy. Jadi jangan menghina seseorang tanpa tahu asal usul dia that's not good." Tegas Puan Adeline pada Amanda membuatkan wanita itu hanya bersikap sombong.
"Hm ikut mommylah. Amanda tak suka betina tuh. Mesti dia tahu mommy kaya then nak hasut mommy. Lepastu dia dapatlah harta mommy sikit sikit kan." Balas Amanda sinis.
Sedangkan Tengku Alex yang mendengarkan ucapan kekasih hatinya itupun terus terbangun dan menolak badan Amanda yang melekat ditubuhnya sedari tadi dan menatap wanita itu tajam.
"I never heard that you menghina perempuan lain sedangkan dia cikgu Manda. Hormat sikit boleh? I bencilah bila perempuan menghina perempuan. Better cerminkan diri you sebelum menghina. That's rude."
Lalu dengan perasaan kesal dan sakit hati, Tengku Alex terus meninggalkan ruang tamu itu menuju ke biliknya untuk menghilangkan rasa sakit hatinya itu dan entah kenapa dia memikirkan seseorang yang berkaitan dengan mommynya itu...
"Cikgu? Dia ke? No no mustahil bukan dia bukan dia Ray kau mimpi je nih" Batin Tengku Alex dalam hatinya tertanya-tanya.
YOU ARE READING
𝐓𝐞𝐧𝐠𝐤𝐮 𝐀𝐑 : 𝐎𝐛𝐬𝐞𝐬𝐬𝐢𝐨𝐧 [ HIATUS ]
Romance[ 𝐁𝐎𝐎𝐊 𝟏 ] : 𝐑omance 𝐒tory "So, her name is Alice? Such a pretty name." - Tengku Alex R "You think i'll like the bad guy like you, Mr. Alex?" - Alicia N Only they create love and hate? Adakah itu hanya disebabkan oleh satu kejadian yang menye...