BAB 1

366 12 0
                                    

Aku melihat lagu dipapar disebuah tv dicafe,aku kesitu untuk menenangkan hati daripada sakit hati.Seorang melihat aku yang hampir menangis tapi tetap bertahan,aku wanita yang kuat dan tidak menangis untuk lelaki tapi kali ini aku hampir menangis karna laki aku mencintainya tapi malang tak berbau..

"Awak ok?" Suara garau yang agak lembut
"Hm"sambung Tania,wajah pucat aku ditenung lama tidak lama kemudian dia melabuhkan punggung di sebelah aku."are you okey?"
Tanyanya lagi mungkin kawatir akan nasibku yang ditulis

"Awak siapa?" Tanya Tania sebenarnya aku pelik dengan jejaka di sebelah aku.'miang agaknya' tapi aku cuba berfikiran positif mungkin dia mahu menolongku

"Aku Thaqeef Wadid panggil qeef"

"Saya Tania Alyssa"

"Kau patah hati ke?" Tanyanya lagi dengan spontan mungkin perasan dengan aku yang menangis bagai orang gila.Tapi ada kalanya dia baik or jahat kita tak tahu.Hanya allah sahaja tahu .

Tania bangun dari duduk terus melangkah menjauh dari jejaka itu dan ke kereta.Tania menekan kunci dan masuk ke perut kereta milik aku sendiri,Thaqeef berada disitu lagi

......

Seketika Tania berhenti dihadapan rumah kecilnya,dia berfikir akan ayat Thaqeef 'Kau patah hati ke?' Tania memasuki rumah kecil dan melangkah ke arah bilik dan mencapai telefonnya yang berada didalam beg tangan 'Gucci' pemberian ayahnya 'Thala Mikael'

Di letakkan diatas meja.Tangan mencapai tuala dikerusi yang dia selalu gunakan.Melangkah ke bilik air yang berada didalam biliknya sendiri.

Selang 10 minit kemudian,Dia keluar dari bilik air dengan pakaian tidur labuh dan panjang.Dia menuju ke meja kerja yang dihadapan tingkap yang dikatakan 'estetik'. Beberapa minit kemudian,Tania mendapat panggilan dari ibunya 'Thila Dayana' dia terus mencapai telefonnya diangkat panggilan

"Kenapa?"

"Ibu nak kamu kahwin cepat"

"Tak nak"

".."

Dia mengeluh bukan apa dia tidak mahu berkhawin pada usianya yang masih muda kerja tak dapat lagi.Tiba-tiba satu iklan terpapar di komputer miliknya syarikat mencari pekerja muda,pandai.Dia melihat dengan penuh keyakinan.Dia mencari dimana syarikat itu berada

"Tak jauh mana 4 km dah sampai"Bisiknya perlahan syarikat itu bernama 'TH Quater'.

Dia segera bersiap-siap untuk peralatan esok.

....

Thaqeef melangkah masuk biliknya,dia tersenyum kecil membayang wajah Tania yang cantik walaupun menangis siapakah jejaka sanggup membuat dia seperti itu.Dia melabuhkan punggung di atas katil yang bercadar hitam.Pintu bilik diketuk..

Tok..

Tok..

"Masuk" Kata Thaqeef apabila suara ketukan masuk ke anak telinga.

"Amboi,bukan main senyum" Bidas Puan Tira melihat anak lelaki dia senyum sendiri.Dia senyum manis.Thaqeef terus menyalami tangan ibunya.

"Sorry ibu" Sambung Thaqeef yang masih berdiri di depan pintu.Puan Tira melangkah keluar dari bilik anak bujangnya itu.Pintu ditutup rapat hingga tidak nampak cahaya.

Dia melihat jam ditangannya menunjuk pukul 11 malam.Dia melangkah ke arah katil.Dia baring di katil,lelapkan mata.

.....

Keesokkan hari,Thaqeef bangun dari alam mimpi,baru sahaja dikejut oleh ibunya takut terlambat untuk bekerja.Baru sahaja Thaqeef membuka mata ada suara yang mencelah

"Ibu nak kamu kahwin cepat" Kata Puan Tira melihat anaknya sudah bangun.

"Tapi,Qeef dah suka seseorang" sambung Thaqeef sambil menonton tv.

"Bawak dia kesini" sambung Tuan Harith selamba.

"Hah?" Terkejut Thaqeef dibuatnya.Membulat mata dia mendengar perkataan itu.'Nombor telefon pun takde macam mana nak bawak dia kesini'gumam Thaqeef.

Dia segera bersiap-siap untuk bekerja dia syarikat milik ayahnya.Melangkah turun dari tangga.Puan Tira mengelap peluh anaknya.Sepanjang Puan Tira mengelap Thaqeef ada sepasang mata memerhati.'Jealouslah tu'

.....

Tania sudah tiba dihadapan 'syarikat TH Quanter' muka dengan penuh bersemangat melangkah masuk ke syarikat tersebut.Dia melihat ramai orang yang ingin interview,dia berasa sedikit gugup,hati berdebar.Satu satu nama dipanggil oleh pekerja disitu.Sehingga nama dipanggil dia melangkah masuk ke arah pintu yang boleh tembus pandang.

Dia melabuhkan punggung di kerusi yang disediakan oleh para pekerja.Dia melihat sosok lelaki badan tegap yang duduk dikerusi dihadapannya.Dia seperti kenal laki yang berada dihadapannya sekarang "Qeef?" Tanya Tania melihat Thaqeef disitu.Mengapa dia berada disini?

"Hi,Tania" Sambung Thaqeef dengan suara agak kasar berbanding semalam.Setelah selesai Interview Tania dipanggil oleh salah satu pekerja yang berada dibelakangnya.

"Puan Tania,Tuan Thaqeef panggil"Kata satu pekerja disitu,Tania melangkah masuk kearah bilik yang gelap gelita.Pintu ditutup,Tania berasa gugup dan takut berada disitu.

"Tania,nak nombor telefon?" Tanya seseorang dari depan Tania namun dia tidak dapat melihat dengan jelas.Muncullah Thaqeef dari depan Tania.

Tania menulis nombor telefonnya dikertas,dan memberikan kepada Thaqeef.Thaqeef mengambil dan menyimpan di poket bajunya.

"Dah"kata Tania yang gugup takut akan sesuatu berlaku menimpa dirinya sendiri.Tania terkaku dihadapan seorang Thaqeef bagai orang dilamun cinta.Tania berganjak sedikit demi sedikit dan melekat di dinding Thaqeef bergerak ke Tania "are you scary? hm?" tanyanya sambil meletakkan tangan ditepi bahu aku "yes"gumam Tania yang mata bertentang mata dengan Thaqeef...

Thaqeef Wadid : His Heart |OGWhere stories live. Discover now