"Assalamualaikum umiku tercinta, anak kesayangan mu sudah pulang" sapa Han dengan ceria apabila lihat kelibat Puan Qaysara yang sedang duduk menonton televisyen di sofa ruang tamu. Langkah diatur mendekati uminya. Badan direbahkan disofa. Riba uminya menjadi alas kepala.
"Wa'alaikumussalam anak kesayangan umi" tangan naik bermain rambut anak bongsunya.
Manja seperti kanak-kanak
Periang seperti kanak-kanak
Mengada seperti kanak-kanak
Itulah Han Qaleef Qaydar ketika disisi Puan Qaysara
"apa yang buatkan anak umi senyum sampai ke telinga ni?" soal Puan Qaysara bila pelik dengan senyuman anak bungsunya itu. Bukan tidak murah dengan senyuman tapi kali ini lain macam.
𝑠𝑜𝑚𝑒𝑡ℎ𝑖𝑛𝑔 𝑤𝑟𝑜𝑛𝑔
"tak ada apa pun Umi" dalih Han.
Tipu sunat tak apa kan? Bukan apa dia cuma malas ceritakan perkara sebenar. Tak pasal-pasal Uminya kaitkan mengenai isu bakal isteri. Tak ka jadi panjang nanti?
"Jangan tipu umi Qay" wajah anak bongsu direnung mencari kepastian. Firasat seorang ibu tidak pernah salah
"mana ada tipu" dalih Han lagi. Sorok selagi mampu.
"Tak jumpa lagi ka perempuan yang Qay cari tu?" Tanya Puan Qaysara. Tepat sekali tekaan Puan Qaysara mengenai isi hati anak bongsunya tetapi yang membezakan adalah siapa orang itu.
'calon?'
Tiada yang menarik bagi Han mengenai isu calon isteri. Bukan tidak ada tetapi buah hatinya sungguh misteri.
16 tahun mencintai gadis itu.
16 tahun menyimpan perasaan
16 tahun masa diambil mencari gadis itu
Tetapi masih belum jumpa keberadaan gadis itu
Misteri bukan?
Yang ada hanya sebaris nama 𝐻𝐴𝑁𝐼𝑍𝑍 𝐴𝐷𝑅𝐼𝐴𝑁𝐴
"Belum" Balas Han dengan tenang namun siapa sangka disebalik ketenangan itu terselit rasa ingin berputus asa dan kecewa. Jawapan yang sama selama 16 tahun berturut-turut.
"Qay yakin dia masih ada?"
"maksud Umi?"
"mungkin dia dah meninggal dunia ka? sebab tu Qay cari dia tak jumpa?" ayat ditutur dengan baik supaya tidak mengguris hati anak bungsunya.
Terkedu Han dibuat nya. Tiada jawapan untuk pertanyaan Umi itu. Malah dia tidak pernah terfikir kematian menjadi penyebab dia gagal menemui gadis itu.
Melihat kebisuan anak bungsunya buat Puan Qaysara rasa bersalah.
"Qay janganlah ambil serius dengan apa yang Umi kata tadi, Umi cuma terfikir kearah tu bukan niat nak...."
"Umi jangan risau. Qay tak ambil serius pun" laju Han mencantas. Tahu sangatlah perangai Uminya. Serba salah la tu.
"Yang penting sekarang ni Qay perlukan doa dan restu umi. Mungkin sekarang bukan masa yang tepat untuk Allah pertemukan Qay dengan dia. Cepat atau lambat Qay tak kisah. Sekalipun Allah dah tetapkan dia bukan jodoh Qay, Qay redha tapi Qay harap sangat dapat jumpa dia walaupun sekali supaya Qay dapat luah perasaan Qay. Dah lama sangat Qay pendam perasaan ni umi Qay cuma nak dia tahu Qay cinta kan dia seikhlas hati. Qay dah tak mampu nak pendam sorang-sorang. Qay cinta dia Qay sayang dia selama 16 tahun tanpa kenal. Sampai sekarang Qay masih cintakan dia, sedikit pun tak pernah berubah..." meleret suara Han dihujung ayatnya. Rasa sebak semakin bertandang didadanya. Tidak mampu untuk dia ungkapkan lagi apa yang dipendam selama ini.
YOU ARE READING
HQQ: It's Mine Sweetie
Romance"Only mine and forever mine" ~HAN QALEEF QAYDAR '𝑚𝑒𝑛𝑐𝑖𝑛𝑡𝑎𝑖 𝑡𝑖𝑑𝑎𝑘 𝑠𝑒𝑚𝑒𝑠𝑡𝑖𝑛𝑦𝑎 𝑚𝑒𝑚𝑖𝑙𝑖𝑘𝑖' •𝐻𝐴𝑁 𝑄𝐴𝐿𝐸𝐸𝐹 𝑄𝐴𝑌𝐷𝐴𝑅• •𝐻𝐴𝑁𝐼𝑍𝑍 𝐴𝐷𝑅𝐼𝐴𝑁𝐴• "siapa sebenarnya awak sweetie?" -𝐻𝑎𝑛 𝑞𝑎𝑙...