Ketualangan Sumpah Setia Tiri

601 14 2
                                    

Aku berbaring di sofa berehat dan cuba melelapkan mata ditemani Sis Lin dan Siu Soh  yang beranggapan aku tersungkur tadi kerana terkejut dengan sergahan melulu Sis dan hampir pitam. Menurut Sis, hanya beberapa minit berlalu aku ke dapur tadi dan Siu Soh melihat aku mendiamkan diri tanpa melakukan apa apa di depan peti ais dengan pintu frozen terbiar buka kerana ruangan dapur boleh dilihat dari ruangtamu. Siu Soh memberitahu Sis Lin mengatakan aku mengelamun dan berangan di situ. Sis datang dengan penasaran serta niat gurau menyergah aku bersama tepukan di bahuku dan herdikan, ingin melihat aku terkejut beruk dan sedar dari angan angan yang sungguh mengasyik sehingga terkaku disitu. Namun sangkaan mereka lebih dari itu, bahkan membuat aku tersungkur dan hampir pitam kerana kejutan dan sergahannya, silap haribulan kalau lemah jantung boleh meninggal disitu. dia mendekap aku dalam duduk kerana khuatir aku marah dengan tindakannya sehingga dia tidak tahu nak kata apa selain menunggu kata kata ku. 

Mereka berdua tidak menyedari akan situasi sebenar dan tidak juga berprasangka lain, hanya menganggap aku hampir pitam dan pening kepala, disebabkan terkejut beruk dengan gurauan Sis. Mereka juga terus mendiamkan diri dan tidak mengatakan perkara itu takut aku terasa dan malu dengan mereka. Mereka teruskan dengan gelagat mereka diruangtamu menyaksikan koleksi gambar kenangan dalam. Sis hanya memberitahu ku yang kami menunggu Ibu balik dan akan ke bandar kedai pakaian keluarga Siu Soh.  Sis memintaku untuk berehat sementara ibu belum balik.

Pada hematku, kiranya aku ceritakan semua apa yang ku alami, mereka akan bergelaktawa mendengar cerita lawak ini sangat kelakar. Aku terasa masa berlalu lama terkaku si situ seperti 6-7 jam jangkaanku, tapi pada mereka hanya 6-7 minit sahaja. Fikiranku bergeligat cuba menafsir gejala kejutan ini sendirian dalam mata terpejam. Aku mengambil kesempatan waktu itu untuk menenangkan diri dan mengumpul tenaga kepada normal khuatir ibu perasan akan apa yang berlaku padaku. Aku Takut diberi pil tidur lagi kiranya dia tahu aku diserang kejutan yang padanya serangan stroke.

...............

Aku tertidur pulas kelelahan teramat sangat kerana perasan tubuhku bergegar seluruhnya mengikut degupan jantungku,  Badan teramat lelah memberiku tidur yang lena dan tenang disertai fikiran kosong. Sis Lin mengejutkan tidurku setelah ibuku balik dan memintaku bersiap untuk keluar. Aku bangun sambil memerhati ibu membawa barang yang dibeli ke dapur, sementara Sis membimbing adik kecil kami kepada sepupunya.

Ibu; Laaa...kenapa anak ibu tidur situ, endak malu kah ada perempuan di sini? Kah kamu di olok olok lagi sama sumandak  cantik ni. Hehehe..

Aku; ohh iyaa.. aku balik tadi pukul 3 pm. Ingat saja saja baring tinguk tv, sekali terlena.., ohhh bah..olok olok. Berani diorang main main lagi sama aku? Aku rogol seorang seorang baru tau. Hahaha... (sambil berjalan naik ke bilik).

Siu Soh dan Sis berpandangan sendiri dan berkenyit mata sambil berubah muka  menutup mulut masing masing mendengar amaran kerasku. Mereka tau kata kata itu adalah amaran, seperti ayat 'jika perkara gurau sergahan tadi berulang aku akan rogol kamu orang untuk lepaskan amarah'. Siu Soh menunjukkan reaksi gusar tergemam tapi Siu Lin hanya senyum melirikku. Aku meninggalkan mereka beredar ke bilik untuk bersiap. Ibu tidak berapa dengar apa yang aku katakan tadi kerana sudah di luar pintu mengambil lebihan barang dan masuk kembali.

Siu Soh; its Ok jaa Untie. Lagipun bukan siapa siapa disini. Kami memang kawan dari kecil juga. Sudah biasa bah tu. No formality needed.
Untie apa khabar? Sihat kah juga.

Ibu; Sihat ja sayang... Comel la you Lue Soh, sudah jadi Sumandak lawa sudah oohh . Bila mau kawen? Jangan tunggu lama lama... Nanti hilang bisa...

Siu Soh; Ahahaha... Terima kasih Untie. Saya tunggu Lue Lin bersanding dulu baru kawen. Hehehe...

Siu Lin; What the hell? Dont drag me to your own Marrige plan Soh ah. Bla bla bla bla bla....xxxx....( Menggunakan bahasa mereka diluar pemahaman ibu)

Ketualangan Hidup Kampung HalamanWhere stories live. Discover now