De volgende ochtend ontwaakte ik uit een onrustige slaap, mijn gedachten nog steeds verstrikt in de ruzie tussen mijn ouders van de vorige nacht. Ik voelde me uitgeput, alsof elke beweging een immense inspanning vereiste die ik niet kon opbrengen.Met lood in mijn schoenen stond ik op uit bed en liep naar de woonkamer. De sfeer was gespannen, mijn ouders zwegen, hun blikken strak gericht op de grond terwijl ze elk afzonderlijk in hun eigen gedachten verzonken waren.
"Milo, hoe voel je je vandaag?" vroeg mijn moeder zachtjes, haar stem een fluistering van bezorgdheid.
Ik haalde zwakjes mijn schouders op, niet in staat om de woorden te vinden om mijn gevoelens uit te drukken. "Ik voel me steeds slechter," mompelde ik, mijn stem schor en zwak.
Mijn moeder knikte begrijpend, haar ogen vol tranen terwijl ze me aankeek. "Het komt wel goed, schat," fluisterde ze, haar stem zacht en geruststellend, maar ik kon de twijfel in haar stem horen.
Die dag gleed voorbij als een wazige droom, elke minuut voelde als een eeuwigheid terwijl ik worstelde met de ondraaglijke vermoeidheid die me gevangen hield. Ik lag op de bank, mijn ogen zwaar van vermoeidheid, mijn gedachten verdoofd door een wervelwind van zorgen en angst.
Ik lig op de bank, eigenlijk al drie dagen op rij. Gewoon geen energie om van de bank af te gaan, alleen als het echt nodig is. Maar vandaag heb ik zelfs dat kleine beetje energie niet meer. "Mam, kan je even komen?" vraag ik schor, mijn stem fluisterzacht in de stille kamer.
"Wat is er, Miel?" vraagt ze liefdevol, haar stem een zachte bries van geruststelling te midden van mijn beklemmende vermoeidheid.
"Uh, nou, ik moet eigenlijk naar het toilet, maar ik heb echt de energie niet om op te staan en naar de badkamer te lopen. Wil je me misschien helpen?" vraag ik een beetje beschamend, mijn wangen warm van schaamte.
"Ja, natuurlijk. Kom dan gaan we samen naar de badkamer," antwoordt ze meteen, haar stem gevuld met begrip en liefde.
Bij de badkamer aangekomen, probeer ik mijn joggingbroek uit te doen, maar dat gaat allesbehalve soepel. "Moet ik helpen?" vraagt mijn moeder, haar stem zacht en geduldig.
"Nee, dat is echt raar. Ik ben geen kleuter," antwoord ik, mijn stem een mengeling van frustratie en schaamte.
"Milo, ik zie dat je hulp nodig hebt, en je bent helemaal geen kleuter als je die hulp aanneemt," zegt ze liefdevol, haar woorden als een zachte omhelzing in mijn donkerste momenten.
"Mam, ik wil niet dat je me helpt, want dan zie je me...," ik aarzel, niet in staat om de woorden uit te spreken die mijn schaamte weerspiegelen.
"Je hoeft het niet te zeggen, Milo. Ik heb je al zo vaak naakt gezien en desnoods kijk ik weg, maar ik wil je helpen," onderbreekt ze zachtjes, haar stem gevuld met onvoorwaardelijke liefde en acceptatie.
Ik knik dan maar, wetende dat ik haar hulp nodig heb, ook al voelt het zo vernederend. Ik laat mijn moeder me helpen met het uittrekken van mijn broek en onderbroek, elke beweging zwaar en beladen met de last van mijn vermoeidheid en schaamte.
Als ik eenmaal op het toilet zit, laat ik mijn hoofd op mijn schouder rusten, mijn ogen gesloten terwijl de vermoeidheid als een loden last op mijn schouders rust. "Miel, wakker blijven. We zijn er bijna," fluistert mijn moeder, haar stem als een verre roep in mijn dromerige bewustzijn.
Als ik klaar ben, helpt mijn moeder me weer met mijn broek en samen strompelen we terug naar de bank. Ik val bijna meteen weer in slaap, mijn lichaam uitgeput door de minimale inspanning die het heeft moeten leveren.
En zo gaat het door, mijn dagen gevuld met een eindeloze cyclus van slapen, hulp nodig hebben bij alles, en weer slapen.
Op een dag ontving mijn moeder een telefoontje dat ons leven voorgoed zou veranderen. Ze kwam de woonkamer binnen, haar gezicht bleek van schrik terwijl ze het nieuws met ons deelde. "We moeten direct naar het ziekenhuis komen," zei ze, haar stem trillend van emotie.
Ik voelde een golf van angst en paniek door me heen spoelen, mijn gedachten een wervelwind van verwarring en angst. Wat was er aan de hand? Wat stond ons te wachten in het ziekenhuis?
In de auto voelde ik me verloren, mijn ouders zwegen, hun blikken strak gericht op de weg voor hen, hun gedachten ondoorgrondelijk voor mij. Ik wist niet wat ik moest zeggen, wat ik moest voelen, alleen dat ik bang was, bang voor wat er zou komen.
Toen we eindelijk bij het ziekenhuis aankwamen, werd ik overspoeld door een gevoel van onwerkelijkheid, alsof ik in een nachtmerrie was beland die ik niet kon ontwaken. Mijn ouders leidden me naar binnen, hun handen warm en geruststellend in de mijne, maar ik kon de angst in hun ogen zien, de wanhoop die hen opslokte terwijl ze zich voorbereidden op het onbekende.
En terwijl we wachtten op nieuws, voelde ik me verloren in een zee van onzekerheid, mijn gedachten een warboel van angst en verwarring. Wat was er met me aan de hand? Wat stond ons te wachten? En waarom voelde ik me zo hulpeloos en alleen te midden van mijn geliefden?
Op dat moment voelde ik een hand op mijn schouder, mijn vader's stem zacht en geruststellend in mijn oor. "Het komt wel goed, Milo," fluisterde hij, zijn stem gevuld met liefde en hoop. "We zijn hier voor je, wat er ook gebeurt, we zijn hier voor je."
JE LEEST
hoopvol - bankzitters
Fanficmilo heeft echt een droomleven. een leuke vriendengroep, een goedlopend youtube kanaal, alles gaat goed op school. het voelt alsof niks zijn leven kan verpesten. tot dat ene moment. trigger warnings - leukemie - gay