Bab 6

51 3 0
                                    

Mateen meneruskan langkah terlebih dahulu.Mata kelabu melirik kawasan yang agak senyap berbanding hari lain.Kaki dikeluarkan dari perut kereta

"Hai,komando Mateen" jelas suara garau,dia sudah tahu siapa pemilik suara itu.

Hakim Hakimi

"Hm"

Percutian selama 5 hari itu sudah lepas sekarang dia sudah berada di Kuantan.Sebentar sahaja masa berlalu.
Mateen memusingkan badan dan memandang Hakeem.

_
Tania mengurung diri di dalam bilik.Hal semalam bermain difikiran.

Apa aku patut buat?

Batalkan acara tu?

"Dear,abng nak kamu berhati-hati dengan jejaka tu,paham?" Suara Mateen bermain difikiran.

_

Dia keliru itu mempercayai yang mana.

Tok!

Tok!

Tasnim Danisya melangkah menuju ke meja Tania dan mengetuk bucu meja.

"Mateen dah balik?" Tanya Danisya,dia merupakan bakal isteri Mateen yang berlangsung 2 minggu lagi.Mereka mempunyai sifat yang sama.

Danisya seorang yang peramah,sopan santun,baik dia
Perempuan yang sempurna.Berbanding Tania.

Tania mengangguk kecil tangan memegang tangan Danisya yang mulus.

"Sya,saya keliru.." ujar Tania hati terasa berat memilih antara Mateen atau Thaqeef.

Danisya mengusap kepala Tania yang bertudung.Benar kata orang,berat hati untuk meninggal salah satunya.

Tapi,Tania bukanlah seorang yang senang melupakan seseorang.Lantas tangan mulus Tania menjauhi tangannya.

"Betul ke saya buat?" Tanya Tania.

_
Thaqeef melabuhkan punggungnya di atas kerusi empuk itu.Wajahnya jelas memerah bukan sebab malu tapi sebab marah.

Masuk sahaja sudah melihat Tania berbual mesra dengan seorang lelaki yangnya boleh tahan.Segak,namun dia mesti lagi segak.

Berbagai-bagai soalan timbul di kepala.Dia meraup kasar muka tidak hanya muka sekali dengan rambut.

Tok.

Tok.

"Masuk"

Dengan berat hati,Tania melangkah masuk kedalam ruang Thaqeef.
Thaqeef yang melihat wajah berseri milik Tania tersenyum.Rasa cemburu sudah hilang.

"Hmm..Tuan Thaqeef kerja yang anda minta sudah pun siap sepenuhnya." Ujar Tania.Perlahan-lahan dia letak fail-fail yang menimbun di meja Thaqeef

Thaqeef menilik wajah Tania.Bertudung putih dan 'memakai baju yang tidak ketat dan tidak besar sesuai dengan badannya.Tania yang terasa dirinya diperhati terus menunduk malu.Mukanya merah-kemerahan.

Tidak lama kemudian,Tania mula mengambil langkah ke belakang.
Pelik dia dengan jantan ni.

"Tuan,saya boleh keluar?" Tanya Tania.

"Aku nak kau jauh dengan laki lain kecuali aku.Aku cemburu."
Ujar Thaqeef dengan nada yang tegas.

_
Tubuh terasa berat apabila selesai mesyuarat 3 jam berlalu dahlah sejuk macam apa gelap pulak tuu..

"Kau okey?" Tanya Zea nadanya penuh perhatian.Laju sahaja kepala Tania memusing 160 darjat memandang Zea yang sudah bertudung.Manis mukanya.

"Hmm.bolehlah"Ujar Tania.Sumpah dia penat sekarang.Penat sampai rasa nak pengsan tiba-tiba tubuh Tania layu dan

Buk

Tubuhnya dan lantai bersatu.Zea sudah pucat dan kaku.Apa dia nak buat sekarang?

Salah satu cara panggil sesiapa!

"Thaqeef!Taufik!Danisya!"

Laju sahaja mereka datang menghampiri Zea.Tanpa basah-basi Danisya menolong Zea mengangkat Tania.

Dalam perjalanan,Hati Zea berzikir dan mendoakan Tania selamat.
Tania hanya pengsan bukan nazak.

_
Mata dicelik beberapa kali,Siling putih dilihat.Wajah Zea yang hampir pucat diusap,perempuan itu masih lena dibuai mimpi.

"Zea,g" kata Tania sambil mengoncangkan badan Zea.Zea mencelik mata Tania sudah menghadiahkan senyuman manis.

"Kenapa kau pengsan?" Tanya Zea nadanya masih lembut tidak marah atau tidak geram.

"Dulu waktu aku kecik,aku ada penyakit senang pengsan waktu stress.Aku tak tahu apa penyakit itu apa" ujar Tania nadanya sedikit perlahan dan mengeluarkan air matanya.

"Ya allah,Tania kenapa kamu ni?" Suara itu seakan Tania tahu pemilik Puan Thila mamanya.Kepala Zea dan Tania menghadap wajah lesu Puan Thila.

Lantas,wajah Tania yang lesu dan pucah kembalik ceria.Rasa hati gelisah merasa ada seseorang memerhat dari jauh.Laju mata Tania mencari siapa yang melihatnya.

Danisya yang tertidur dikejutkan dengan suara Puan Thila.Sebagai calon menantu yang baik mata dicelikkan supaya segar.Mata mencari wajah seseorang.Puan Thila yang tersenyum dan memahami wajah calon menantunya terus membuka mulutnya.

"Mateen ada kat luar." Ujar Puan Thila.Sorang-sorang buat hal kejap Tania kejap Danisya.Tak mengapa dia sekarang mempunyai 2 menantu.Anak keduanya entah bila nak kahwin dahlah tak balik penat je dia tunggu semalam.

Telepon berdering menandakan ada seorang menelfonnya.Lantas Puan Thila mencapai telefonnya yang di atas meja.Senyuman terungkir dibibirnya.

"kamu bila nak balik?penat je mama tunggu"

"Sorry mama ada hal sikit maklumlah kat tengah jaga syarikat ayah kat KL ini.Insyaallah,kalau ada masa angah balik" ujar lelaki didalam telefon.

Panggilan terus dimatikan apabila Tania menyeru namanya.Tania hanya tersimpu malu apabila dikenakan oleh Zukri anak kepada sepupunya.Puan Zakariah dan Zafran.

Thaqeef Wadid : His Heart |OGWhere stories live. Discover now