Bab 6

58 20 2
                                    

Saira terbangun dari lenanya secara mengejut.

"Ahh!" Terjerit Saira ketika dia bangun.

Detak jantungnya laju. Peluh merintik di dahi walau suhu bilik tidurnya agak sejuk dengan kehadiran penghawa dingin. Dia berasa lemas. Dadanya sempit.

Tangannya naik meramas baju tidur di bahagian dadanya untuk merasa detak jantungnya sendiri.

Entah kenapa, sukar baginya untuk menangkap nafas. Telapak tangan dan tapak kakinya berasa sejuk. Dia menggosokkan tapak tangan bersama bagi mengurangkan rasa sejuk itu.

Mata dipejam seketika dan dia cuba untuk menarik nafas sedalam yang mungkin. Namun, belum apa-apa, matanya dipaksa untuk buka.

Mimpi yang terbuai dalam lenanya kembali bermain di layar sebalik mata.

Cepat-cepat dia buka kembali matanya. Nafasnya yang sudah teratur kembali laju. Tangannya menggigil semula.

"Ah, huh!"

Nafas ditarik dalam sebelum dia menghembuskannya semula dengan kuat.

"Baik aku buat kerja." Ujarnya seraya menyelak selimutnya dan turun dari katilnya itu.

Tibanya di meja kerja, Saira menarik kerusi beroda itu dan menghenyakkan punggungnya di atas kerusi itu.

Komputer ribanya dihidupkan. Lincah jemari panjang Saira menari-nari di atas papan kekunci itu.

MATA RIZAL TAJAM mencerlung pasangan kekasih yang sedang ralit membeli barangan dapur. Mereka kelihatan bahagia. Cahaya bahagia jelas terpancar pada wajah mereka.

Rizal mengetap gigi melihat senyuman dan gelak tawa yang keluar dari dua ulas bibir si wanita itu.

Gigi diketap rapat. Rahangnya bergerak-gerak. Urat pada leher muncul menunjukkan betapa geramnya dirinya sekarang.

Hati dan otaknya berlumba-lumba mergaduh. Siapa patut dia ikut? Hati kata pergi dan dapatkan kekasih lamanya itu.

Otak kata jangan endahkan merekan. Keluar dari pusat beli-belah itu. Dia buntu. Namun, ikut hati mati, ikut rasa binasa.

Mengendahkan rasa sakit dihati, Rizal keluar dari pusat beli-belah itu. Tak jadi dia untuk membeli kepeluan.

Rizqullah yang melihat pemergiam Rizal itu senyum senget. Dari awak sampailah sekarang, dia tahu yang dia dan Naira diperhatikan oleh Rizal.

"Awak datang sini sekejap." Panggil Naira.

Sekelip mata, Rizqullah berada di sebelah Naira. Pinggang Naira dipaut.

"Kenapa sayang?" Soal Rizqullah.

"Tolong ambil tu jap. Saya tak sampai." Pinta Naira. Bungkusan kopi yang berada di bahagian atas rak di ditunjuk dengan jari telunjuknya.

Kaki pendek Naira dijengketkan beberapa kali.

Rizqullah memanjangkan tangannya.

"Nak yang mana?" Soal Rizqullah. Dia menurunkan dua perisa kopi yang berbeza dan hulurkan kepada Naira.

"Yang mana lagi sedap eh?" Soal Naira. Kepalanya diangkat menatap wajah suaminya itu.

"Entahlah. Saya tak minum kopi." Jawab Rizqullah.

"Iya? Patutlah tak ada kopi dekat rumah. Awak tak minum rupanya." Ujar Naira sambil mengangguk-anggul kepalanya.

"Kenapa?" Soalnya pula.

"Entah. Just tak suka." Balas Rizqullah.

Terangguk-angguk kepala Naira sebelum dia mengalihkan pandangannya ke arah bungkusan kopi itu semula.

Duhai Hati, Terbanglah |On GoingWhere stories live. Discover now