hurt (1)

16 3 0
                                    

"Kenapa aku yang selalu jadi mangsa? Apa salah aku sampai aku kena macam ni? Haih..." Afra mengeluh sambil memandang ke atas melihat langit yang biru dan awan yang cantik terbentuk.

"Kau kena bersyukur sebab Allah dah bagi kau hidup sampai harini." Kedengaran suara garau di sebelah nya, sejak bila datang tak tau lah. Tiba-tiba datang dengan buku tebalnya.

Aku memandang nya pelik, tiba-tiba datang.
Irman tergelak kecil memandang muka Afra.

"Kau patut bersyukur yang kau masih diberikan kehidupan dan kekuatan." Irman meneruskan perbicaraan nya. "Maaf lah kalau aku tiba-tiba menyampuk."

Afra masih terkebil-kebil memandang lelaki itu, namun dia sedar apa yang diperkatakan oleh lelaki itu.

"Kekuatan?" Afra mencebik. "Kalau aku ada kekuatan aku takkan duduk mengeluh."

Irman duduk di sebelah Afra, menatap wajah Afra yang cantik berseri.

cantik... Irman memuji nya di dalam hati. Afra mengangkat sebelah keningnya kemudian memetik jari di depan lelaki itu.

"Oh ha?" Irman tersedar dari lamunan nya terus melarikan pandangan nya daripada Afra, malu!

"Macam yang kau kata tadi mengeluh bukan? aku tau kau mengeluh bukan maknanya kau tak bersyukur, kau cuma penat dengan dunia yang kau hadapi sekarang ini. Kau mengharapkan yang terbaik tapi kau diuji dengan pelbagai ujian dan cabaran. Kau kena tahu juga ujian dan cabaran ini lah yang menjadikan kau seorang yang kuat dan tabah. Jadi kau adalah seorang wanita yang kuat dan tabah dalam hadapi semua masalah dalam kehidupan kau." Irman menayangkan senyuman nya sambil menasihatkan Afra.

Afra memandang nya dengan mata yang berkelip-kelip, "Kau siapa? Apa hak kau datang tiba-tiba tegur aku untuk semua ni?" Afra memandang Irman dengan muka yang pelik. Tiba-tiba datang bagi ceramah, mana tak pelik nya.

Irman gelak kecil. "Aku hanya lah hamba Allah yang diutuskan untuk memberi kau nasihat."

Afra menatap Irman atas bawah. Geram. "Bukan itu maksud aku, aku tanya kau siapa? nama kau?"

"Nama aku Irman Haqim."

Afra hanya mengangguk sambil memandang ke bawah.

"You can call me Irman if you want."

Afra memandang Irman semula, "Kalau macam tu baik aku panggil kau Haq je, the hulk." Afra gelak kecil.

Irman gelak kecil, "Oh mengejek nama aku nampak." Irman memukul kepala Afra perlahan dengan buku yang dipegang olehnya tadi.

Afra memegang kepalanya dan mengerang kesakitan. "Haq! kepala aku, owww sakit lah Ish!" Afra mengusap kepalanya yang sudah terkena tempias buku Irman tadi.

Irman ketawa, "Eleh sikit je tu, ha nama kau apa?"

Afra menjeling Irman, "Sibuk je nak tau nama orang ceh! busybody betul!"

Irman memandang Afra "Eh mulut kau tu aku cili nanti, baru tau. Habis tadi kau tu? tanya nama aku tadi boleh pulak, cis! Jadi sebelum aku buat benda yang orang ramai suka baik kau bagitau nama kau." Muka Irman menyakat, senyum sinis.

Afra mengangkat sebelah keningnya, tidak faham maksud yang disampaikan oleh Irman. "Ha? maksud kau?"

"Sebelum aku masuk meminang kau untuk mengetahui nama penuh kau baik kau bagitau nama kau, sekali dengan binti biar mudah urusan aku nak sebut nama bakal isteri aku nanti." Irman senyum menyenget, best juga kalau dapat bini ni.

Terbuntang mata Afra dibuatnya, extreme betul mamat ni. First time jumpa dah kena macam ni eh? Pernah dibuat orang tak? semestinya Irman dan Afra sahaja yang pelik-pelik.

Afra mejulingkan matanya "Memang aku diam, biar aku jadi bisu. Tadi dah lah datang tiba-tiba je. Heh!"

Irman duduk di sebelah Afra, jauh sedikit daripadanya. "Datang bagi nasihat je pun, asal kau fikir macam tu. Kau tau kan benda tu tak baik."

"Jadi? Apa kena mengena dengan kau?" Afra memandang ke bawah.

"Aku tak tau tapi ada sesuatu yang menggerakkan hati aku untuk menegur kau." Irman bersuara.

Afra hanya diam...

Irman memandang Afra yang sedang mendiamkan diri sambil senyum menampakkan lesung pipit nya. Afra memandang Irman sekilas, hensem...dan comel! Namun sekilas itu menjadi 2 minit...5 minit...

"Ha kau! Apa tengok-tengok aku?" Irman tiba-tiba bersuara, terkejut Afra dari lamunan nya. Baru nak hayati tengok muka dia dengan teliti ish!

Afra pandang tempat lain, "Siapa yang tengok kau? Bukan nya kau hensem sangat pun"

Irman tergelak, "Alahai aku gurau je, kau okay tak ni?"

"Okay je," Afra memandang langit sambil berkata dengan sedih.

"Do you want to share your problem with me? You can trust me, I won't tell anyone." Irman pandang muka Afra dengan serius.

"Of course you won't tell anyone because you don't know me." Afra menjulingkan matanya ke atas.

Irman tergelak kecil, "Ya but obviously strangers are more trustable than people you know. Ha dari tadi aku nak tau nama kau ni." Irman merengek kecil, dari tadi minta nama tak dapat-dapat.

Afra ketawa kecil melihat karenah Irman, "Yes that's true. Stop with your whine, it's look like a baby."

Irman senyum, "If that can make you smile everyday, I'll do it."

Afra terkedu, tak pernah orang berkata begitu padanya. Baru pertama kali dia mendengar nya daripada orang asing. Orang asing...orang yang baru dia kenal beberapa minit yang lalu

Irman senyum lagi, "Kenapa diam? bagitau lah pleaseeeee...." Irman membuat muka comel sambil merengek kecil.

Afra gelak, "Kau ni alahai tergelak aku. Yelah okay my name is Afra Natasha."

Irman memandang Afra dengan mata yang bersinar, "Sedap rupanya nama kau, binti apa binti?" Irman sengaja mahu mengorek nama panjang Afra.

Afra memandang Irman sinis, "Ah kau! Lebih-lebih pula, habis nama kau tak ada bin ke?"

Irman ketawa "Ada lah gila ke tak ada, nama penuh aku Hud Irman Haqim Bin Hud Mikael."

Afra mengangguk sambil senyum "Good name."

"Kau apa? ha jangan lupa berserta dengan binti sekali ya cik adik." Irman ketawa kecil, mengingatkan afra kembali tentang nama nya.

Afra ketawa sebelum membalas pertanyaan nya "Nama aku Afra Natasha Binti Azli Adlin." Afra ketawa kecil apabila melihat muka Irman tersenyum puas.

"Okay dah lepas ni boleh lah aku masuk meminang kau." Irman sahaja mahu menyakat Afra, mahu tengok macam mana reaksi 'bakal bini' dia tu.

"Woi agak-agak lah nak masuk meminang tiba-tiba pun, kenal pun baru tadi. Takde kerja betul lah kau ni." Afra menjerit perlahan hanya boleh didengari oleh mereka sahaja, mukanya merah padam menahan malu dan geram. Ada juga pecah muka orang ni nanti.

"Eeee comel lah dia muka merah, macam buah ceri. Dah lah pendek, kecik, comel pulak tu." Irman menyakat nya lagi sambil ketawa, suaranya saja dikecilkan. Kalau orang lain dengar apa pula orang anggap nanti.

"Woi sudah sudah lah tu! Astaghfirullah, Haq!" Afra menggeleng kan kepalanya apabila Irman menyakat nya tiada henti.

Irman ketawa tidak henti, macam orang gila dah ni kalau orang lain pandang. Kenapa lah dia duduk sebelah aku. Afra mengeluh.

Irman berhenti ketawa nya, "Okay, okay lah, ha dah kenapa pula ni?"

"Dia boleh tanya kenapa?! Emo lah aku kalau hari-hari dengan mamat cenggini!" Afra mendengus, geram. Ada juga melayang buku lima kejap lagi.

Irman ketawa lagi, geli hati dengan perangai Afra. Easy offended.

Never Ending StoryWhere stories live. Discover now