5 : Dibuang(?)

14 3 3
                                    

Waktu rehat menengah rendah telah tiba. Ain membuat rondaan di blok bersama Qizz. Mereka duduk di tangga untuk makan sebentar sebelum menyambung tugas.

"Kak, saya nak naik ambil duit sekejap boleh? Dompet saya tertinggal dalam beg."

Tiba-tiba seorang pelajar datang meminta izin.

"Haa naiklah. Tapi Cikgu Syazwan ada dekat atas buat rondaan, nanti cakap dekat dia," jawab Qizz. Pelajar itu terus naik.

"Qizz, aku tak tahu tapi aku rasa tak sedap hati. Aku macam terfikir pasal api," ujar Ain tiba-tiba.

"Kenapa? Kau mimpi sekolah terbakar ke?" Tanya Qizz.

"Bukanlah macam tu tapi macam... Entah kau faham tak instinct aku macam ada something akan jadi gitu." Ain mengeluh.

"Dah jangan fikir bukan-bukan! Stay positive even your grades is killing you!" Qizz memberi semangat.

"Itu motivation ke galau?" Ain tersenyum dan menggeleng.

"Galau. Okey truth or dare?" Qizz memandang Ain.

"Hmm truth," jawab Ain.

"Do you love Tengku Aiden Idris bin Tengku Aiden Haris?" Tanya Qizz. Soalan itu membuatkan Ain terpaku.

"Yes. Yes I do," jawab Ain, tenang.

"Serius lah?" Qizz terlopong.

"Dia yang ada waktu aku separuh gila perjuangkan kehidupan. Dia yang tolong aku masa aku hampir mati sebab dendam orang. Dia tolong aku jadi Tuan Ain Irrisa yang sekarang." Ain tersenyum malu.

"Wah, tanda-tanda orang angau ni," usik Qizz. Ain menutup wajahnya yang kemerahan lalu ketawa.

"Okey lah, truth or dare?" Tanya Ain pada Qizz.

"Truth."

"Kalaulah, ada ahli Setalamz dalam bahaya melibatkan nyawa dan untuk selamatkan dia, kau punya nyawa jadi taruhan... Apa kau akan buat?" Tanya Ain.

"Aku akan tetap selamatkan kawan aku." Qizz menghela nafas. Dia menjawab berani.

"Kenapa?"

"Sebab kau orang yang ajar aku untuk kuat. Kau orang yang sudi jadi rumah untuk aku balik. Kau orang yang sudi jadi bahu tempat aku bersandar. You guys are my world," jawab Qizz.

"Tapi apapun aku takkan biarkan kau hilang nyawa. Itu janji aku." Ain memeluk Qizz.

Persahabatan, mengatasi semua hubungan lain. Kadang yang menjadi rumah itu bukan keluarga, tetapi sahabat.

"Kamu buat apa ni!" Kedengaran suara memetir Cikgu Syazwan dari tingkat atas. Qizz memandang Ain.

"Here comes the trouble," ucap mereka serentak.

Barang-barang mereka ditinggalkan, dan mereka berlari naik ke tingkat atas. Perlahan mereka berjalan mencari di mana Cikgu Syazwan mengamuk.

"Kau tu dah miskin, perangai macam setan! Sia-sia je mak bapak hantar pergi sekolah. Tak ada masa depan!" Memetir lagi suara Cikgu Syazwan.

Namun kali ini, Ain dan Qizz terpempan.

Bagaimana ayat sebegitu kejam, sebegitu hina boleh keluar dari mulut seorang yang bergelar guru?

"Qizz, kita kena cepat," ujar Ain, dingin. Qizz hanya mengangguk. Mereka berdua berlari menuju ke kelas paling hujung, dari mana datangnya suara Cikgu Syazwan.

Benarlah, di situ Cikgu Syazwan berdiri memegang rotannya. Pelajar yang meminta izin naik tadi menyorok di belakang guru itu. Sementara seorang senior, yang amat mereka kenali, sedang menunduk menekur lantai.

Setalamz : Nanti...Where stories live. Discover now