MH: |١٢| WarFir

53 4 0
                                    

"Termenung sendiri."





JEJAKA itu hanya termenung kosong di balik jendela yang tertutup dengan langsir itu. Apa yang dia fikirkan sebelum ni, kini menjadi kenyataan. Sungguh dia tak mengerti. Adakah cara dia yang salah? Atau tindakan dia yang salah, sebenarnya?

Seminggu yang lepas...

"Warah... kenapa aku tengok semenjak dua tiga harini. Kau seolah-olah cuba menjauhkan diri dari aku? Aku ada buat apa-apa salah dekat kau ke?" soal Firash. Dia pun tak sangka, soalan sebegini boleh meniti dari bibirnya. Mungkin minda separa sedarnya yang bertindak sejauh ini?

"Sekejap, apa maksud kau? Apa yang kau cuba untuk sampaikan sekarang ni?" Nawwarah terjeda. Soalan yang diaju oleh Firash berbunyi aneh di halwa telinganya.

Firash menekur ke lantai seketika. Nafas ditarik sedalamnya. Cuba mencari aura positif yang semakin menghilang dalam diri.

"Aku cuba untuk jujur sekarang ni, jadi setiap apa yang aku ucapkan ni... aku harap takkan membuatkan kau rasa nak marah or anything else. Can you accept it?" ujar Firash Iman.

"Maybe... so just go on with it. Kalau apa yang kau cakapkan tu, tak menyentuh any sensitivity issue, just go on with it." Nawwarah cuba bersikap tenang. Dia harus berlakon tenang. Dia tak boleh lemah.

"Okay... macam ni. Aku perasan, waktu kita tengah sibuk pindahkan barang dekat pejabat tu, kau macam cuba nak menjauhkan diri dari aku. Kau nacam dah taknak layan aku sebagai kawan kau. Why Warah? Please give me a reason. Maybe just a few reasons. Yang kukuh," rayunya. Tapi di telinga Nawwarah, seperti bukan rayuan tapi...

"Hm... kau ada tegur atau panggil aku ke waktu tu? Kalau ada, mesti aku dengarkan? Aku ni, bukan jenis yang suka pulaukan oranglah Fir." Cerita Nawwarah.

Tapi memang benar, dia jenis yang sukar untuk 'pulaukan' orang yang dia kenal melainkan ada sebab yang kukuh.

"Ya, aku tahu. Aku tak ada panggil atau tegur kau waktu tu Warah, cuma..."

"Cuma?" sambung Nawwarah pula. Tak sabar ingin mendengarkan jawapan si jejaka.

"Cuma, hati aku yang tiba-tiba rasa macam ni. Sebab aku nampak Warah, kau memang dah mula nak menjauh dari aku. Jauh sangat."

"Mana adalah Fir. Aku takkan buat benda macam tulah Fir. Aku tak adalah jahat sampai ke tahap tu lagi." Nawwarah hambur tawa kecil bagi menutupi rasa kesal di hati.

"Iyakah Warah? Tapi, aku tak rasa macam tu. Aku dapat rasa, masih ada sesuatu yang kau cuba untuk sembunyikan dari aku. Dari cara kau gelak pun aku dah tahu, sebab tak ikhlas macam selalu," balas Firash. Ya, nampak lain sangat cara gadis itu menghamburkan tawanya. Tak sama seperti biasa.

Tawa gadis itu terus mati. Senyum simpul diukir. Mungkin kelihatan palsu, tapi dia berharap agar dapat segera melarikan diri dari sesi soal menyoal ini.

Nawwarah mengurut perlahan dadanya. "Iyalah kot. Baguslah, kalau kau rasa macam tu. Lagipun, nak rasa apa-apa... itu hak hati masing-masing. Tak apalah, teruskan berfikir. Cuba cari dekat mana salah kau. Aku taknak sebut secara berlebihan."

"Ha? Aku pula yang salah? Apa maksud kau Warah? Serius cakap aku keliru."

Jelas! Ternyata terang lagi bersuluh! Lelaki itu masih bersama egonya.

Gadis itu melorek senyum senget. "Aku pun tak tahulah, Tengku Firash Iman. Kau carilah sendiri jawapan tu. Aku tak ada hak untuk katakan apa-apa."

"Macam mana aku nak cari jawapan dia, kalau aku sendiri tak tahu salah aku apa Warah? Aku buat salah apa? Sampai kau kena berteka-teki dengan aku?"

Masih Hatiku| OngoingWhere stories live. Discover now