Ketika bulan memancarkan cahaya lembut di atas bandar Verona, Aria mendapati dirinya berdiri di luar sebuah kafe yang tersembunyi di tengah-tengah bandar yang sibuk itu. Dia telah menerima mesej yang mengarahkannya untuk bertemu kenalan yang akan membawanya ke Pembebas Hati. Dengan gugup, dia melangkah masuk, mengimbas bilik itu untuk mencari tanda kenalannya.
Seorang lelaki berwajah baik menghampirinya, suaranya berbaur dengan sedikit kerahsiaan. "Awak Aria ke?" dia bertanya, matanya mengimbas wajahnya untuk pengesahan.
Aria mengangguk, jantungnya berdegup kencang di dada. "Ya, saya. Adakah awak kenalan saya?"
Lelaki itu tersenyum dan memberi isyarat supaya dia mengikutnya ke sudut terpencil di kafe itu. "Ya, saya. Nama saya Malik. Selamat datang ke Pembebas Hati."
Terbeliak mata Aria dengan harapan. "Malik, ceritakan lebih lanjut tentang kumpulan ini. Bagaimana mereka boleh membantu saya?"
Malik mendekat, suaranya hampir tidak melebihi bisikan. "Kumpulan kami terdiri daripada wanita yang telah melanggar norma masyarakat dan mencari jalan mereka sendiri ke arah kebahagiaan. Kami percaya pada kuasa cinta dan keaslian. Di sini, anda akan mendapat sokongan, bimbingan dan rangkaian individu yang berfikiran sama yang boleh membantu anda dalam usaha anda untuk kemerdekaan."
Aria merasai lonjakan harapan apabila mendengar kata-kata Malik. "Tetapi apa yang boleh saya lakukan? Bagaimana saya boleh melepaskan diri daripada kekangan perkahwinan tanpa cinta saya?"
Mata Malik bersinar-sinar dengan keazaman. "Pertama, kita mesti mengumpul bukti. Dokumentasikan sebarang penganiayaan atau motif tersembunyi daripada suami anda. Ini akan menguatkan kes anda dan memberi anda pengaruh apabila tiba masanya."
Aria mengangguk, fikirannya sudah berkecamuk dengan kemungkinan. "Dan bagaimana pula dengan risikonya? Bagaimana jika saya ditangkap?"
Suara Malik mantap sambil menenangkannya. "Kami memahami risiko yang terlibat. Itulah sebabnya kami beroperasi secara rahsia. Kami mempunyai hubungan dan sumber untuk melindungi ahli kami. Tetapi anda mesti berhati-hati dan elakkan menimbulkan syak wasangka. Kepercayaan adalah yang terpenting."
Aria menarik nafas panjang, tekadnya semakin kukuh. "Saya sanggup mengambil risiko. Saya tidak boleh meneruskan kehidupan tanpa cinta dan kepuasan. Saya mahu menuntut kembali kebahagiaan saya, tidak kira kosnya."
Malik tersenyum, sinar kekaguman di matanya. "Aria, keazaman kamu amat mengagumkan. Dengan Pembebas di sisi kamu, kamu tidak akan menghadapi perjalanan ini seorang diri."
Dalam beberapa minggu akan datang, Aria membenamkan dirinya dalam dunia rahsia Pembebas Hati. Dia menghadiri mesyuarat rahsia, di mana wanita berkongsi cerita tentang daya tahan mereka dan menyusun strategi untuk melepaskan diri daripada kekangan masyarakat. Aria mendapat ketenangan dalam kumpulan wanita yang kuat dan tidak takut yang telah menghadapi perjuangan yang sama.
Pada suatu petang, pada satu perhimpunan rahsia di bilik tersembunyi di atas restoran Melayu tradisional, Aria mendapati dirinya dikelilingi oleh wanita dari semua lapisan masyarakat. Wajah mereka bersinar dengan keazaman dan harapan ketika mereka berkongsi pengalaman mereka.
Seorang wanita bernama Siti bersuara. "Aria, kami semua memahami cabaran yang anda hadapi. Kami semua telah berada di tempat anda, mendambakan kehidupan yang penuh cinta dan kepuasan. Tetapi ingat, ia bukan sekadar melepaskan diri daripada rantaian kami; ia adalah tentang mencipta masa depan yang lebih baik untuk diri kita dan generasi akan datang Kita mesti berusaha bukan sahaja untuk kebahagiaan peribadi tetapi juga untuk perubahan masyarakat."
Aria mengangguk, hatinya dipenuhi rasa terima kasih atas sokongan yang dia dapati dalam kumpulan Pembebas. "Kau betul, Siti. Bersama-sama, kita boleh mencipta dunia di mana wanita tidak terikat dengan harapan masyarakat. Kita boleh membuka jalan untuk masa depan di mana cinta dan keaslian memerintah."
Apabila Bab 4 hampir berakhir, Aria berdiri di atas jurang rancangan yang berani. Dengan Pembebas Hati di sisinya dan sokongan saudara perempuannya yang baru ditemui, dia bersedia untuk berhadapan dengan suaminya dan menuntut kebebasannya. Adakah rancangannya berjaya, atau adakah dia akan menghadapi akibat buruk? Sertai kami dalam Bab 5 ketika perjalanan Aria mengambil giliran yang tidak dijangka, penuh dengan bahaya, tipu daya, dan janji permulaan yang baru.
YOU ARE READING
**SWEET LIES**
RomancePengenalan Buku: Di Kuala Lumpur yang mempesonakan, di mana cinta dikatakan mekar di setiap sudut, percintaan yang tragis berlaku. "Janji yang Dihancurkan: Cinta yang Dikhianati" membawa pembaca ke perjalanan yang penuh emosi melalui kehidupan Aria...