"AMALIN Zahid, kau kena tolong aku petang ni." Tiba-tiba Nasuha muncul di depan pintu bilik air hostel mereka dengan wajah yang tersengih-sengih. Amalin kerutkan dahinya. Ini bukan gaya nak minta tolong, tapi lebih kepada mengarah.
"Tolong apa? Aku malaslah! Penat jalan kaki pergi Pusat Islam pagi tadi pun belum hilang lagi tahu?" rungut si gadis sambil matanya dipejamkan. Nak elak pedih bila mencuci muka dengan sabun.
"Tolong teman pergi Kolej Cempaka. Aku nak hantar buku yang kita nak jual tu."
Langsung celik mata Amalin dibuatnya. Tadi bukan main kuat dia pejam mata, tapi bila dengar aje ayat Nasuha tu, langsung mata terbuka besar. Dia palingkan badan menghadap Nasuha yang masih dimuka pintu bilik air dengan baju kelawarnya.
Siang hari pun baju kelawar. Pagi hari pun baju kelawar. Malam pun baju kelawar. Itu memang uniform khas, Wan Nasuha Nasibah.
"Buku yang KITA nak jual?" soal Amalin Kembali dengan wajah yang sinis. Nasuha tayang gigi putihnya. Tahu, Amalin sikit lagi boleh lempar tiub ubat gigi kat muka dia.
"Alah, kira kita sama-samalah tu. Aku ambil sikit je... Tak sampai 25 percent!" Nasuha dah tergelak-gelak.
"Kau yang beriya sangat nak jual buku dekat budak-budak junior! Dengan buku-buku aku sekali kau jual." Amalin merengus geram. Kelmarin, seharian si kawan asyik memaksa dia untuk jual buku-buku lama pada junior mereka. Sebenarnya, dia sayang. Tapi sebab dia fikirkan nanti nak angkut banyak sangat barang untuk balik rumah, terus dia turutkan paksaan Nasuha.
"Buat apa simpan benda dah lepas. Hidup kena move on." Selamba Nasuha berkata dalam tawa halusnya. Amalin ni memang pelajar yang bijak. Buku pun sayang nak jual. Kalau dia, memang tidaklah. Hari ini exam akhir semester, esok dia rasa nak jual aje semua.
Kata orang, barang yang lepas jangan dikenang. Hehe.
"Nak pergi pukul berapa?"
"Lepas asar boleh tak?" Nasuha soal sambil mata terarah pada skrin telefon pintarnya.
"Bolehlah..." Jawab Amalin pendek. Apa nak kata? Dah kalau dapat kawan selekeh macam Nasuha ini, banyak benda yang dia kena reda.
"Nak pergi naik apa? Afiq hantarkan ke?" tanya Amalin sambil menghabiskan cucian diwajahnya.
"Tidak. Afiq tak ada."
Pantas Amalin pandang kembali wajah Nasuha yang macam tak ada apa-apa. Nasuha ni relaks sungguh? Kalau Afiq si buah hati Nasuha tak ada, nak pergi Kolej Cempaka tu naik apa? Buku-buku yang hendak dijual, penuh dua beg serbaguna saiz besar.
Jangan cakap...
"Kita jalan kaki je pergi Cempaka."
"Eh, kau cakap apa ni? Jalan kaki?" naik seoktaf suara halus Amalin. Nasuha memang buat gila! Takkan nak jalan kaki?
Nasuha anggukkan kepalanya sambil menggaru kepala yang dah nampak macam gatal sangat tu. "Afiq tak ada. Dia balik rumah tadi lepas sembahyang raya. Tu yang aku minta tolong kau. Kau bawa satu beg, aku satu beg. Bolehla Mel..."
"Tak naklah! Buku-buku tu berat tahu tak. Aduhai! Nak pergi Cempaka tu, dahlah naik bukit! Kau biar betul, Nasuha?"
Masa-masa macam ni, sumpah Amalin rasa macam nak simbah aje Nasuha dengan sebaldi air. Buku-buku tu, bukan nipis tahu? Tebal! Nak naik bukit lagi satu hal. Well...Kalau nak diikutkan, sebenarnya jarak dari kolej kediaman mereka dengan Kolej Kediaman Cempaka tu, lima minit aje.
YOU ARE READING
Cinta Ini, Cinta Gila!
RomanceYa, Cinta Ini Cinta Gila! - Untuk kita berdua! Amalin Atiera dan Adeeb Izmir. Pertemuan yang tak ada siapa sangka boleh buat hati yang tandus seperti padang pasir dan batu delima, jadi berbunga. Kisah cinta pandang pertama, buat Adeeb rasa macam d...