Tulevaisuus Ja Sen Pelko

3 1 1
                                    

Pelkäätkö tulevaisuutta? Pelkäätkö tehdä vääriä valintoja? Kummitteleeko menneisyytesi?

Pienenä makaat nurmikolla unelmoiden jostain, joka tulee tapahtumaan vuosien päästä. Missä olet, kun täytät 20? Entä kun täytän 50?. Ehkäpä uskoit omistavasi oman hevosen ja asuvasi prinsessalinnassa taikka oppivasi lentämään kuin super mies tai olevasi parempi kuin Kalle Rovanperä. Kaikilla oli pienenä joku henkilö jota ihaili joko se oli lasten ohjelmien supersankari taikka prinsessa ruusunen. Miksi ihailit juuri sitä henkilöä tai miksi ihailet tällä hetkellä juuri sitä julkkista tai tuntemaasi henkilöä? Haluaisitko itse elää juuri hänen elämäänsä taikka onko hänen luonteessaan joku arvostettava piirre? Usein on hyvä pohtia mitä arvostaa toisissa ihmisissä sillä on hyvä olla myös itse sellainen. En tarkoita, että sinun pitäisi opetella lentämään kuin super mies vaan, jos arvostat rehellisyyttä pyri myös itse olemaan sellainen.

Eskarissa kysytään mikä on unelma ammattisi, tottakai olisi siistiä olla laulaja, näyttelijä, autokorjaaja taikka lääkäri. Unelmoit ehkäpä niistä vaatekaupan frozen housuista taikkapa upo uudesta radio ohjattavasta sutosta halpahallin hyllyllä. Jouluna ympyröitiin lelukirjasta joka toinen lelu ja vain toivottiin, että saataisiin kaikki unelmiemme lelut. Saitko koskaan niitä kaikkia? Kaikkea emme voi koskaan saada, mutta voimme saada paljon. Muista myös iloita niistä asioista mitä omistat, koska yleensä huomasi arvostavansa jotain asiaa vasta kun menetti sen.

Emme silloin pikkuruisina miettineetkään tulevaisuutta. Osasimme elää hetkessä ja iloita siitä. Mitä vanhemmaksi kasvoin sitä enemmän tulevaisuus alkoi tuntua suurelta vuorelta jota ei pääsisi ylittämään. Pelko ja ahdistus tulevaisuudesta valtasi kehon ja mielen. Yö unet menivät miettiessä mitä haluan olla ja mitä todellisuudessa olen. Mistä minä sen tiedän? Mistä se pitäisi tietää? Kuka minä todellisuudessa edes olen? Kysymykset jotka myllertävät päässäni aamusta iltaan. Saanko milloinkaan niihin vastausta?

Pian edessäni on elämäni suurin päätös. Mihin lähden opiskelemaan?
Koulussa painostetaan jo hyvin aikaisin, että pitäisi tietää mitä haluaa ylä-asteen jälkeen. Toiset tietävät jo hyvin aikaisin ja toiset päättävät vasta viime hetkellä. Jotkut eivät voohdykkään valitsemassaan paikassa ja sitä on mahdollisuus muuttaa, joten älä pelkää tehdä valintoja. Toiset lähtevät kauas ja toiset jäävät tänne. Toiset menevät lukioon ja toiset ammattikouluun ikuinen Kiisto kumpi on parempi ja kumpi tienaa enemmän. Oikeasti kaikki riippuu aivan sinusta! Sinun valitsemasi paikka ei koskaan ole väärä taikka huonosti tienaava, sillä voit vaikuttaa siihen aivan itse!

MINÄ:

Sillä pienellä tytöllä oli aina unelma koulu ja unelma ammatti. Koulu sijaitsee toisella puolella Suomea. Uskallanko lähteä toiselle puolelle suomea aivan yksin, suureen maailmaan aivan yksin. Pitää päättää perheen ja unelmien välillä. Se ei ole helppo päätös...

En koskaan tuona pienenä tyttönä miettinyt mikä olisi mahdollista tai miten onnistuisin siinä. Oli vain suuri unelma korkealla tähtitaivaalla, suurena tähtenä. Mitä lähemmäs valinnan paikkaa olen kasvanut, sitä enemmän piti alkaa miettimään vaihtoehtoja, käyttämään järkeä sekä pohtimaan ratkaisuja. Todellisuudessa mikään ei ole mahdotonta, jos teet sen eteen töitä! Usko unelmiisi, vaikka kukaan muu ei niihin uskoisi!

Tulevaisuudessa ainut unelmani on, että olisin onnellinen. Voinko olla onnellinen täällä missä olen vai olisinko onnellisempi jossain muualla? Sitähän minä en tiedä. Eikä sitä voi kukaan muukaan tietää. Se on minun valintani, ainoastaan minun....

Joskus jotkut ovet sulkeutuvat, mutta samalla avautuu satoja ovia lisää. Todellisuudessa mikään valinta ei ole väärin, jos ne ovat juuri sinun valintojasi. Valitse mitä juuri sinä haluat ja mene unelmiasi kohti! Älä välitä muiden mielipiteistä, koska kukaan jolla on eri unelma kuin sinulla ei ymmärrä unelmaasi. Älä luovuta vaan taistele unelmiesi puolesta!



You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 03 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

tulevaisuus ja sen pelotWhere stories live. Discover now