Pengorbanan-3-

434 21 0
                                    

Dah hampir 4 bulan Aifa tanggung keperitan menjadi seorang 'isteri atas kertas'. Dia tak mampu nak mengadu. Tempat mengadu pun tak ada. Maklumlah sebelum ni, dia ada jugak kawan rapat dekat Pahang tu. Zira. Zira lah yang selalu tadah telinga dengar masalah Aifa. Semenjak Aifa kahwin dengan Kheairil, terus lost contact.
Kheairil pulak tak habis-habis berkepit dengan minah ulat beluncas tu. Siapa lagi kalau bukan Kirana. Menyampah betul tengok. Kenapa Kheairil suka sangat pun tak tahu lah. 'Ya Allah kau bukak kan lah pintu hati Muhammad Kheairil Affan. Aku dah tak mampu.'
"Sayang. I rindu gila kat you. Dah lama tak jumpak since you cakap you ada hal dekat Brunei tu. Hmm." Berlengas suara Kirana yang macam ulat beluncas tu. Padahal sibuk kahwin si Kheairil tu. Kesian, kena tipu.
"I'm sorry sayang. I busy sangat kebelakangan ni. Ni kan kita dah jumpak, you cakap jer you nak apa. I bawakkan. Lagipun I tengah free." Kheairil senyum sambila mengankat-angkat keningnya.
"Like seriously? Let's go! I nak you bawak I pegi shopping. Boleh?" Biasalah perempuan. Kalau kena offer. Mesti shopping punya.
"Sure. Everything for you sayang." Jawab Kheairil ringkas.

__________________

Aifa menanti dengan penuh kesabaran. Sudah hampir pukul 2 pagi suaminya masih belum pulang. Kini dia tinggal dua orang dengan Kheairil di dalam banglo dua tingkat di Hartamas. 'Privacy' kata Kheairil. Padahal, boleh lah dia buat sesuka hati dia dengan Aifa.
"Ish. mana Abang Kheairil ni. Dah dekat pukul 2 pagi tak balik lagi. Nak keluar cari, aku tak reti drive. Kereta jer banyak. Bawak tak reti. Haihh apa nak jadi dengan kau Aifa. "Aifa bermonolog keseorangan. Aifa tertidur di atas sofa dek kerana terlalu letih menunggu Kheairil.
Kheairil pulang dalam keadaan mabuk. Terhuyung-hayang kesana kesini. Ni pasti angkara minah ulat beluncas tu.
"Hai sayang. Abang dah balik." Tercipta satu senyuman yang menggoda untuk Aifa. Aifa yang terjaga mendengar suara suaminya tadi bangun dan..... Yes! Patutlah panggil aku sayang. Aku dah dapat bau. Dia mesti minum arak. 'Ya Allah. Apa nak jadi ni'
"Errr...Abang. Abang penat ni. Jom Aifa bawak masuk bilik." Lalu Aifa memapah suaminya ke atas.
Dah sampai di bilik. Kheairil menolak Aifa ke atas katil. Dia menampar Aifa dengan sekuat hati.
" Aku dah lama tunggu saat ni. " Cakap Kheairil dengan bersahaja.
Aifa terkepung dengan pelukan Kheairil. Aifa tolak dengan penuh kudrat seorang wanita. Namun, Kheairil pantas mengoyak baju Aifa. Aifa menangis. Terasa hina dengan perbuatan Kheairil. Walaupun Kheairil suaminya yang sah.

__________________

Aifa mandi. Menangis teresak-esak. Sehingga tersedu sedan. Kenapa tega sangat hati Kheairil buat perkara yang sedemikian. Aifa buntu. Bingung. Badannya terasa hangat. Demam! Ya demam. Selesai mandi, Aifa turun ke bawah nak menyiapkan sarapan. Aifa terasa pening yang teramat-amat. Terasa bagai nak pitam. Belum sampai ke bawah Aifa jatuh tergolek-golek di atas tangga. Kepala Aifa terhentak kuat dengan bucu tangga rumahnya.
" Ya Allah Aifa! Apa dah jadi ni!" Jerit Kheairil sebaik saja siap berpakaian untuk ke tempat kerja. Kheairil yang ingin turun bersarapan itu terkejut melihat keadaan Aifa.
Tercipta sebuah senyuman manis Aifa. Buat kali pertama Kheairil meletak kepalanya di atas riba.
"Saya okay. Awak jangan risau. Saya pergi sekejap jer." Balas Aifa dengan tersekat-sekat.
"Apa kau cakap ni hah? Kau jangan nak ada niat nak tinggal aku!"Kheairil menggoncang badan Aifa. Darah turun dengan lajunya.
'Ya Allah. Dalam keadaan macam ni pun kau nak marah aku? Tapi kenapa dia tak izin aku tinggal dia? Ahhh! Sakit sangat kepala ni.'

__________________

Semua keluarga Aifa dah ada dekat Hospital. Ibu, Ayah, Abang Iltizam. Termasuklah keluarga Kheairil sekali. Mama dan Papa. Aifa tak sedar dah dekat 6jam. 'Tolonglah Aifa. Aku nak kau bangun. Aku dah lama tak tengking kau. Aku pun buntu nak sedih atau gembira. Perasaan aku dekat kau bercampur aduk.' Rintih hati Kheairil.
" What's happened Khe? Apa yang Khe buat dekat Aifa" jerkah mama sambila tangannya menolak bahu Kheairil.
" I don't know everything, ma." Keluhan berat dilepaskan oleh Kheairil.
"Apa Khe cakap? Tak tahu? Habistu apa yang Khe buat selama ni? Khe tak jaga Aifa ke hah?!" tengking mama. Rasakan Kheairil, selalunya kau yang tengking Aifa. Ni karma untuk kau.
" Sabar Datin. Ni semua ketentuan Allah. Semua ni ada hikmah berlaku. Kita tunggu dulu sampai Aifa sedar." Iffah menepuk-nepuk bahu Datin Marlia. Dia tahu besannya tu sangat sayangkan Aifa.
"Ya. betul tu Datin. Kita tunggu jer sampai Aifa sedah." Sampuk Zarul.
Dato'Hisyam duduk sambil tangannya di atas kepala. Kesal dengan perbuatan Kheairil, anak tunggalnya.
Iltizam hanya menjadi pemerhati di pintu bilik vvip yang dihuni oleh Aifa.
Kheairil senyap seribu bahasa. Tak mampu berkata-kata. Hidupnya jadi tak keruan. 'Please Fa. Bangun! Aku perlukan kau!'

_________________

Dah dua minggu Aifa koma di hospital. Kheairil dah tak terurus. Serabut kepalanya memikirkan keadaan Aifa. Hari-hari ditengking oleh mama dek kerana perbuatannya saban hari. Semenjak Aifa koma. Dia tinggal dengan mama dan papa. Tak mampu tinggal keseorangan. Bayang-bayang Aifa selalu kelihatan berlegar dia rumah itu. Khayalan Kheairil. Kheairil pun tak paham dengan keadaan diri sendiri. Kenapa perlu sedih sangat. Padahal, jelas lagi nyata dia bencikan Aifa. Dah jatuh sayang agaknya. 'No Kheairil no!'
"Sayang! Dah dua minggu kita tak jumpak. Jom kita shopping and pegi clubbing malam ni."Entah macam mana minah ulat beluncas ni boleh masuk.
"Sorry bro. Aku dah tahan tapi nak masuk jugak." Kata Zafran. Teman baik Kheairil yang sering mendengar masalah dari sekolah menengah lagi. Dan kini, menjadi personal assistantnya sendiri di syarikat papa. Melati Holdings.
" It's okay. Just leave me and her in this room." Jawab Kheairil dengan suara mendatar.
Zafran mengangguk tanda faham, masalah yang dilanda teman baiknya itu.
"I'm sorry sayang. But I'm not feeling well. " Jawab Kheairil.
" Seriously? Jom I bawak you pegi hospital sekarang." Risau jugak ulat beluncas ni.
" No. It's okay. I cuma perlukan masa untuk pulih. You baliklah. Don't worry about me." Jawab Kheairil sambil memandang wajah Kirana yang makeup setebal 11inchi.
"Kalau itu yang you nak. I okay. I balik dulu. " jawab Kirana menarik muka.
" Sayang! Wait! I have something to tell you." -Kheairil

Bersambung..........
_________________

Writer : Husnahelmy😘
hihihih . Saya newbie. Tak pandai pun bab-bab karang ayat ni. Merepek ja semua ni. Kalau suka vote dan comment ya. Boleh bagi semangat sikit nak update chapter. Kalau takdak sambutan maybe takkan update dah 😂😂😂

PengorbananWhere stories live. Discover now