BAB 16

72 7 0
                                    

" BOSAN lah jadi manusia... " keluhnya. " betul, asyik kene buat kerja je... " sambung lelaki sebelahnya pula.

Dia yang mendengar itu mengoyak senyuman senget. " lapar lah pula... " ujarnya sembari melirik ke arah dua lelaki itu. " Puan nak kami belikan makanan kah? " soal salah satu mereka mendengar soalan Emily.

" lah, tadi kata bosan jadi manusia kan? Apa kata kau jadi santapan aku saja? Jimat duit pun jimat. Tak susah nak beli makanan. Hm? " sinis suaranya. Lelaki itu menelan air liurnya payah.

Emily tersenyum sinis. " kenapa? Tak boleh? "

" oh, mestilah tak puan... " perlahan yang sebelah lelaki itu pula. " lain kali sebelum nak kata tu, fikir. " laju saja dua lelaki itu mengganguk.

" dah...aku rasa aku ada benda yang kau orang perlu buat. " ujarnya. Terangkat dua kepala mereka memandang Emily.

" buat apa? Takkan culik Tuan Arfan lagi puan? Mahunya kami yang nahas nanti. "

" betul tu puan. "

Emily menjeling. " bukan...bukan dia...tapi... "

Kedua-dua lelaki itu setia menanti ayat seterusnya...

" kekasih buah hati dia... Aryana. "







BEG kertas coklat itu diletakkan di atas meja. Dia melabuhkan punggung di atas kerusi sambil mata menatap beg kertas coklat itu.

Pintu biliknya diketuk. " masuk lah. "

Puan Khadijah perlahan meloloskan diri masuk ke dalam bilik anak perempuannya itu.
" Ummi, Kenapa? " soalnya.

" tak ada apa. Cuma tadi Ummi nampak...Ari ambik barang tu. " ujar Puan Khadijah sambil jarinya ditunding ke arah beg kertas coklat itu.
" siapa yang bagi Ari? Nak kata kamu beli barang, belum pernah Ummi dengan Abi ajar. " soal Puan Khadijah.

Aryana menggeleng. " Ari pun tak tahu Ummi. Ari dah tanya abang yang hantar, katanya dari seseorang. "

Puan Khadijah mengganguk. Dipandang lama beg kertas itu. " cuba tengok isinya. " kata Puan Khadijah menghampiri anaknya itu. Aryana mengganguk. Lekas dia mengeluarkan satu-persatu isi di dalam beg itu.

Terdapa sebuah novel bersama tudung lembut berwarna hitam.

" siapa yang bagi ni? " berkerut dahinya melihat barang-barang itu. Masih ada beberapa barang yang terdapat di dalam beg kertas itu. Keychain, dan juga anak patung berwarna unggu bersaiz kecil.

Puan Khadijah seketika berbinar matanya.
" mungkin Arfan? " tebak Puan Khadijah. Aryana mengangkat muka memandang wajah Umminya.

" ya ya je. "

" alah kamu ini, dah berapa lama kenal si Arfan tu? Dia kan suka sangat buat kejutan. Hujan tak ada, ribut tak ada tiba-tiba ada saja kejutan yang dibuatnya. " kata Puan Khadijah. Aryana mengganguk saja.

" cuba mesej dia... "

Aryana mengganguk. Telefon bimbitnya dicapai lalu dibuka.

Puan Khadijah memandang ke jam dinding.
" eh, Ummi nak turun bawah, buatkan air kopi untuk abi kamu kejap. Nanti karang dia balik, meraung macam bayi pula. " kata Puan Khadijah, terselit juga lucunya.

Aryana ketawa kecil. " iyalah Ummi. "

Puan Khadijah mengangkat kaki, melangkah keluar dari bilik Aryana.

Aryana sekadar memandang. Dia pandang semula skrin telefon bimbit. Jari-jemarinya menari di atas skrin itu.

" assalamualaikum, abang Arfan ada hantar apa-apa kah? "

Send!

Tidak menunggu lama. Mesejnya dibalas.

" waalaikumsalam, ya. Saja bagi. Ambilah. " jawab lelaki itu. Aryana tersengih suka.

" terima kasih! "

Send!

Dia melihat lelaki itu sedang menaip...

" Sama-sama. "






BUAH tembikai yang sudah dipotong dia hulurkan pada lelaki itu. Ehsan meneguk air liurnya.

" kau makan je lah. " tolak Ehsan. Lili mengangkat keningnya sebelah. " tak suka tembikai kah. "

Ehsan menggeleng. " bukan... "

" awak...ada allergic dengan buah tembikai ke? " soalnya. Sekali lagi Ehsan menggeleng.
" habis tu, apa? "

" tak ada apalah. " elak lelaki itu. Lili diserang perasaan curiga. Pelik.

Ehsan mencuri memandang buah tembikai yang sudah dipotong di dalam plastik lutsinar itu.

" Ehsan! " panggil Datin Rania dari dalam.
" ye mommy? " sahutnya. " jangan pergi mana-mana, duduk luar tu saja! " pesan Datin Rania. " ok mommy! " jawabnya. Beberapa potong buah tembikai digigit dengan nikmat.

Tangan kecilnya mencapai lagi potongan buah tembikai itu lalu digigit. " manisnya! " ujarnya sendiri.

Dia terasa akan sesuatu memerhatikan dirinya. Dia memandang ke kiri. Tiada apa-apa.

Dia memandang ke hadapan kembali. Ingin digigit buah tembikainya tadi. Eh? Kenapa tak rasa apa-apa?

Dia melihat di tangannya. Tembikai tadi hilang. Dia memandang ke sisi kanannya pula. Membulat matanya.

" mommy!!! " jeritnya berlari masuk ke dalam. Monyet itu diam. Mencuri beberapa potongan buah tembikai sebelum melompat pergi.

Dia menggeleng perlahan. " nyah lah kau. " bisik hatinya yang kembali mengingati kisah silamnya.

" oh ya, Emily macam mana? Dia sihat? " soal Lili menyedarkan Ehsan. Lelaki itu memandangnya. " sihat. "

Lili mengganguk.

" oh ya, tempoh hari aku ada nampak kau jumpa seseorang, Siapa? " soal Ehsan. Ingin tahu bukan bermaksud ingin campur tangan.

" oh kawan saya. Saja dah lama tak jumpa dia sejak dia dah kahwin. Siap kembar dua. " jelas Lili. " siapa nama? " soal Ehsan. Ingin tahu terus membuak-buak di dalam dirinya.

" Eliena. Suami dia, Zayyad. "

Ehsan mengganguk.

" kenapa tanya? "

" tak ada apa. Saja tanya. " jawab Ehsan. Disedut air pesanannya itu dengan tenang.

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
Mr. Forest: Arfan Jibrail ✔Where stories live. Discover now