EPISOD 7

896 113 14
                                    

"MAK buat apa kat sini? Kenapa tak call Zali dulu kalau nak datang? Mak sengajalah kan nak bagi orang tengok anak mak ni manusia yang tak bertanggungjawab?"

Datuk Zali menghempaskan tubuhnya di atas kusyen. Dipandangnya saja figura Nek Timah yang masih berdiri membelakangi pintu pejabat. Sungguh, amarahnya meluap-luap melihat kedatangan wanita tua itu.

Malu!

"Kalau mak datang sini pun pakailah yang elok sikit. Anak mak ni... banyak duit. Karang orang cakap apa pula kalau..."

"Kau malu ya mak kau yang miskin ni datang jumpa kau?"

Datuk Zali terkelu tatkala Nek Timah mula menyindir. Pandangannya dialihkan daripada menatap wajah si ibu yang sudah berdiri di depannya. Memang, dia malu punya ibu yang miskin seperti Nek Timah.

"Tak call kau? Zali, kalau mak mati kejung pun belum tentu kau angkat call mak. Berkali-kali mak call, kau langsung tak jawab. Salah mak ke?" Nek Timah mengeluh berat. Kecil hati tuanya tika si anak menyambut kehadirannya dengan bermasam muka.

"Mak nak apa sebenarnya ni? Cakaplah terus. Kalau nak duit... Zali bagi lepastu mak pulang jelah. Zali sibuk sekarang ni!" Datuk Zali bangun seraya menekan interkom di meja. Meminta setiausahanya membuat air buat dia dan Nek Timah.

Dia mahu Nek Timah pergi secepatnya.

"Kau sihat, Zali?"

"Sihat. Mak sihat?"

"Kalau mak tak sihat pun... mak tetap akan jumpa kau juga untuk cucu mak."

Mendengar hal itu, Datuk Zali tersenyum sinis. Dia berpeluk tubuh seraya bersandar di meja pejabat. Dia sudah agak pasti kehadiran ibunya ini berkaitan dengan Jasmine Qasrina.

"Kenapa dengan budak tu? Tak cukup lagi ke duit yang Zali kirimkan dekat mak untuk uruskan pengebumian suami dia? Tak cukup lagi ke Zali tolong belikan barang-barang cicit mak tu?"

Suasana sepi buat seketika. Hanya pandangan dua beranak itu saling bertaut. Sungguh, setiap tutur bicara Datuk Zali semakin mengguris hati tua Nek Timah. Anak tunggalnya ini, semakin diberikan kemewahan semakin alpa.

Angkuh!

"Itulah, tak dengar cakap Zali. Tu namanya karma sebab tak dengar cakap orang tua. Zali dah kata Qas hidup dengan si apa ke nama budak tu Ari? Zafi? Apa-apa jelah akan buat dia menderita je! Tengok kan dah mati laki..."

"Zali! Jaga sikit mulut kau. Baik buruknya... Qasrina tu anak kandung kau, Zali! Sepatutnya kau sebagai ayah kandung dia bagi perhatian dengan dia bukannya abaikan dia. Ingat sikit kau dapat semua kemewahan ni pun tumpang arwah Mariana je! Ibu kandung Qasrina!"

Sontak, suasana berubah tegang tatkala Nek Timah semakin bingit mendengar kata-kata lancang Datuk Zali. Kepalanya tergeleng-geleng melihat keangkuhan lelaki itu. Ya Tuhan, sampai bila Datuk Zali tak mahu menerima Jasmine dalam hidupnya?

"Mak nak Zali buat apa sebenarnya ni? Baik mak cakap jelah apa yang mak nak daripada kita bergaduh sebab cucu kesayangan mak."

Nek Timah menghela nafas panjang. Tiada guna dia mahu menasihati anaknya yang sudah dikaburi dengan kemewahan sehingga anak tunggal sendiri diabaikan.

"Lepas je Mariana meninggal, kau langsung abaikan Qasrina. Dari kecil lagi dia kurang kasih sayang kau. Cubalah sekali ni je..."

"Mak ni dah kenapa nak ungkit benda lama? Dah budak tu tak nak terima mak tiri dia. Daripada Zali pening sampai rasa kepala ni nak pecah hah lebih bagus Zali hantar jelah dia dengan mak. Tapi mak tengoklah hasil didikan mak tu. Budak tu tak nak masuk U. Cukup belajar setakat STPM aje. Lepas tu gatal kahwin awal. Dengan orang yang hidup pun cukup-cukup makan pula tu. Eloklah tu!"

KAU YANG TAK TERGANTI (ON GOING) Where stories live. Discover now