Tiga bulan menjadi jounin sensei hampir tidak memberi perbezaan kepada Iruka. Jika dulu dia mengajar tiga puluh kanak-kanak kini dia mengajar tiga orang. Jika dulu dia mengajar di dalam ruang tertutup kini dia mengajar di ruang yang terbuka.
Sai tidak lebih beza daripada Sasuke yang membuatkan Iruka kadang-kadang ingin menghantukkan kepalanya pada dahan pohon dengan sikapnya. Shin tidak jauh berbeza tetapi dia boleh dikatakan lebih beremosi dan senang untuk bergurau.
Dan Kanao, anak gadisnya yang manis yang selalu membuatkan hatinya tersentuh dengan kasih sayangnya. Anak-anaknya adalah sempurna satu sama lain. Sai dan Shin sangat melindungi gadis manis mereka. Dia bersyukur atas kehadiran Kanao dalam pasukannya.
Tiga anaknya masih belum tahu tujuan pasukan itu terbentuk. Iruka telah mendapat misi Istimewa untuk melatih mereka menjadi pemburu sepertinya, cuma sekarang bukan masanya untuk latihan itu, sehingga mereka mencapai tahap chunin.
Anak-anak ini akan menjadi generasi pemburu seterusnya
"Sen..sei" segalanya kelabu dengan suara menahan kesakitan Kanao. Anak gadisnya, gadis manisnya sedang menahan kesakitan dek kerana tusukan pisau beracun telah mendarat di perutnya. Anak gadisnya yang kini menggigil kesakitan dan ketakutan dalam pelukannya.
Segala-galanya bermula apabila misi mereka untuk membersihkan ladang ternakan tidak jauh dari Konoha telah menjadi salah sepenuhnya. Ketika dalam perjalanan mereka telah diserang hendap oleh sekumpulan ninja Sunagakure yang berpaling tadah.
Kebencian terhadap kerjasama yang dilakukan antara Konoha dan Suna membuat dia menyimpan dendam yang kian membarah.
"Bertahan sayang kita akan sampai ke Konoha dengan segera" Iruka menarik rapat gadis itu kedadanya cuba melindungi gadis itu daripada bahaya lain ketika dia berlari dan melompat dari satu pohon ke pohon lain.
Iruka menoleh melihat Sai, wajahnya yang biasanya kosong kini tergambar kemarahan yang meluap-luap. Kemudian ada Shin, pelajarnya itu telah menjerit ketakutan apabila Kanao rebah di hadapannya.
Segalanya berlaku dalam sekelip mata. Rasa bersalah telah menarik sepenuhnya jika dia tidak meninggalkan pelajarnya sendiri untuk membantu seorang pengembara. Pelajarnya, anak-anaknya tidak akan diserang jika dia bersama mereka.
Salahnya dia meminta mereka ke hadapan terlebih dahulu sementara dia akan menyusul kemudian dan apabila dia muncul, anak-anaknya sudah diserang dan, jika dia lebih lambat lagi Sai dan Shin akan kehilangan nyawa mereka.
Walaupun begitu, dia masih berbangga kerana anak-anaknya sekurang-kurangnya menjatuhkan lima orang ninja yang lebih berpengalaman dan lebih kuat daripada mereka. Selebihnya dia telah mengelar setiap leher mereka kerana menyentuh anak-anaknya.
"Sen..sei.. sakit... saya tak nak mati lagi" Kanao dalam pelukannya, menggigil ketakutan. Nafasnya tersekat-sekat, dan wajahnya yang kebiruan membuatkan jantung Iruka berdegup kencang.
Langit petang semakin kelam, hujan renyai-renyai membasahi bumi, namun Iruka tidak mengendahkan basah yang meresap ke dalam bajunya. Kakinya melangkah laju, hampir-hampir menyentuh bumi sebelum dia melompat dari satu dahan pokok ke dahan yang lain, bergerak ke arah Konoha.
"Kanao, bertahanlah!" bisiknya dengan suara serak, sambil melihat darah yang mula mengalir dari mulut gadis itu, menitis ke bajunya. Racun semakin merebak di tubuh Kanao, dan dia tahu masa mereka sangat-sangat terhad. Hatinya makin risau.
Di belakang Iruka, Sai dan Shin berlari dalam keletihan, wajah mereka penuh dengan kerisauan. Mereka tidak dapat menyembunyikan perasaan panik, lebih-lebih lagi apabila melihat keadaan Kanao yang semakin kritikal. Sai berusaha untuk mengekalkan fokusnya, manakala Shin tidak henti-henti menjerit dalam hatinya, takut kehilangan ahli pasukan yang paling disayanginya.
"Sensei!" Sai memanggil Iruka, nafasnya tersekat-sekat akibat penat. "Kita... kita tak akan sampai tepat pada masanya. Racun itu... terlalu kuat!"
Iruka menggigit bibirnya. Dia tahu Sai mungkin benar, tetapi dia tidak boleh menerima kenyataan itu. Bukan sekarang. Bukan Kanao.
"Jangan berhenti!" balas Iruka tegas, matanya membulat dengan kesan. "Kita hampir sampai! Tsunade-sama pasti akan tahu cara merawatnya! Teruskan berlari!"
Setiap langkah terasa seperti semakin menghampiri hujung jalan. Iruka dapat merasakan degupan jantung Kanao semakin lemah dalam pelukannya, tubuh gadis itu semakin ringan, seolah-olah nyawanya kian hilang dari genggaman. Rasa panik mula meresap dalam darahnya. Dia harus sampai sebelum terlambat.
Tiba-tiba, Kanao terbatuk kuat, mengeluarkan lebih banyak darah, dan tubuhnya menggeletar hebat. Iruka menjerit dalam hatinya, rasa takut mula menenggelamkan ketenangannya. Dia tidak boleh kehilangan Kanao! Gadis kecil itu sudah seperti adik baginya, seorang shinobi muda yang sangat ceria dan penuh dengan harapan.
"Sai! Shin!" Iruka menoleh dengan mata yang membara, melihat kedua pelajarnya yang turut bergelut dengan kecemasan. "Cepat, tolong cari jalan pintas!"
Sai tidak menjawab, dia tahu keadaan semakin terdesak, dan Shin menggenggam erat kunai di tangannya, seolah-olah itu satu-satunya cara untuk terus bertahan dari keputusasaan.
Akhirnya, gerbang Konoha mula kelihatan di hadapan, jauh tetapi cukup untuk memberi harapan. Iruka melompat dari satu dahan ke satu dahan dengan pantas, tidak mempedulikan sakit yang mula terasa di kakinya. Dia hanya mahu satu perkara—selamatkan Kanao, tidak kira apa yang perlu dia lakukan.
"Kami hampir sampai!" Shin menjerit, nadanya dipenuhi dengan harapan yang mula muncul.
Iruka mengeratkan pelukannya pada Kanao, sambil memohon di dalam hati agar mereka tiba-tiba tepat pada masanya. Kini, hanya beberapa meter lagi dari gerbang Konoha, namun dia tahu setiap detik begitu berharga. Kanao, dengan bibirnya yang semakin pucat, kelihatan seolah-olah di ambang maut.
Iruka tiba di pintu hospital dengan langkah yang kian goyah, hampir terbawa oleh keletihan fizikal dan mental. Dia menjerit, memanggil kakitangan hospital sebaik sahaja kakinya mencecah lantai koridor, mata terarah sepenuhnya pada gadis kecil yang semakin kaku dalam pelukannya.
"Tolong! Tolong selamatkan dia!" Jeritannya memenuhi ruang hospital, penuh dengan rasa cemas dan panik. "Dia diracun—segera! Bawa Tsunade-sama ke sini sekarang!"
Seorang medik muncul dengan cepat bersama dua orang jururawat, mengambil Kanao dari pelukan Iruka. Tangan Iruka terasa berat, jari-jemarinya seolah-olah melepaskan gadis itu, tetapi segera membawa mereka ke bilik kecemasan. "Kami akan uruskan, Iruka-sensei. Kami akan lakukan yang terbaik!"
Begitu sahaja Kanao diambil dari dakapannya, dunia Iruka terasa sunyi, seolah-olah segala-galanya menjadi kabur. Nafasnya masih tercungap-cungap, dan deru adrenalin yang selama ini menggerakkannya mula beransur hilang. Pandangannya kabur, suara pelajar-pelajarnya, Sai dan Shin, terdengar jauh di telinganya.
"Sensei... Sensei!..." suara Shin bergetar, nada suaranya penuh dengan kepanikan, tetapi Iruka hampir tidak mampu mendengar dengan jelas. Dunia di sekelilingnya seperti perlahan-lahan tenggelam.
Hanya dalam beberapa saat, kekuatan yang tersisa dalam tubuh Iruka hilang begitu sahaja. Lututnya lemah, terhempas ke lantai hospital. Kepalanya berpusing, dan dalam sekelip mata, tubuhnya jatuh ke atas konkrit sejuk. Sejuknya menyelinap ke seluruh badannya, menghilangkan rasa sakit yang dia pendam sejak awal perjalanan. Namun, ia tidak mampu mematikan rasa bersalah yang menjerat hatinya.
Matanya separuh terpejam, dan pandangannya yang kabur hanya menangkap bayang-bayang pelajar-pelajarnya berlari ke arahnya. Jeritan Sai dan Shin semakin sayup-sayup di telinganya.
"Iruka-sensei! Seseorang tolong..!" suara mereka merayu, namun Iruka tidak dapat bertindak balas. Jeritan mereka seakan-akan tenggelam dalam lautan kesedihan dan keletihan yang melanda tubuhnya. Dunianya kian gelap.
Perkara terakhir yang dia rasakan hanyalah sejuknya konkrit di bawahnya dan tangisan putus asa daripada pelajar-pelajar yang dipanggil namanya.
Segalanya menjadi gelap.
BERSAMBUNG.....
KAMU SEDANG MEMBACA
Sharingan tanpa Uchiha
Aksi📑 Bagaimana jika Konoha memiliki dua Sharingan tunggal bukan hanya satu 👫Character hanya pinjaman dan sesungguhnya hak milik Masashi Kishimoto ⚠️Warning mengandungi unsur-unsur bl boylove bxb ooc dan sewaktu dengannya. ❌Tak suka jangan baca ✍️Typ...