chapter 5

28 2 2
                                    

Happy reading
Maaf jika ada typo

Xiu Yan dan Xiumei sudah berada diluar istana.ketika Xiu Yan dan Xiumei sedang dalam perjalanan menuju ke tempat tujuannya,datang lima orang berpakaian hitam yang hanya menampakkan sepasang mata.lima orang tersebut menghalang perjalanan Xiu Yan dan Xiumei dengan mengelilingi mereka berdua.Xiumei langsung menjadi sontak kerana terkejut"tu..tu tuan putri me..me..reka adalah orang yang telah melukai wajah tuan putri waktu itu"ucap Xiumei dengan suara yang terbata-bata.

Xiu Yan yang terlihat tenang,setelah mendengar ucapan Xiumei terus menatap tajam kearah orang yang berpakaian hitam."jadi mereka,tenang Yu Xiao Yan aku akan membunuh mereka kerana berani menyakitimu"batin Xiu Yan.

Xiu Yan tersenyum menyerigai lalu berguman "menarik"."aku tidak tau siapa kalian?tapi aku akui keberanian kalian kerana berani mengangguku"ujar Xiu Yan dengan suara yang terdengar dingin.mereka yang mendengar ucapan Xiu Yan menatap remeh kearah Xiu Yan dan salah satu dari mereka terus menjawab"hahh gadis lemah  sepertimu harusnya bersyukur kerana kami tidak membunuhmu waktu itu".lalu yang lain juga turut menjawab."apa kau memakai cadar kerana wajahmu terlihat jelek"?."tapi sekarang kami datang kerana berubah fikiran"."kami harus membunuhmu".

Xiu Yan yang mendengar ucapan dari mereka,terus tersenyum licik lalu,"majulah jika kalian ingin membunuhku,Xiumei pergilah cari tempat untuk kau berlindung,ini adalah perintah dariku"ujar Xiu Yan dengan suara dingin.Xiumei yang mendengar ucapan Xiu Yan menjadi takut sekaligus khawatir akan keselamatan tuan putrinya"tuan putri saya tidak akan meninggalkan tuan putri meskipun itu perintah dari tuan putri,saya akan melindungi tuan putri dengan nyawa saya,jika terjadi sesuatu kepada tuan putri saya tidak akan memaafkan diri saya"ujar Xiumei kepada XiuYan.

Xiu Yan merasa marah ketika mendengar ucapan Xiumei"aku tidak perlu bantuanmu,aku bisa melindungi diriku sendiri jadi.."jawab Xiu Yan,namun Xiu Yan belum sempat menghabiskan kata-katanya,kerana dia merasa ada yang ingin menyerangnya dari belakang,namun dia hanya tersenyum licik sambil berguman"berani juga kalian".Ternyata lima orang berpakaian hitam ingin mengambil kesempatan dengan menyerang Xiu Yan dari belakang dengan pedang.namun,Xiu Yan melirik sedikit kebelakang seraya menyeringai dingin.

Jangan salahkan aku jika membuat kalian menemui ajal kalian hari ini"guman Xiu Yan dengan wajah dingin nya.

Sret!!

Bruk!!

Krat!!

"Akhh"!!! Secara bersamaan terdengar suara teriakan kesakitan dari lima orang yang cuba membunuh Xiu Yan,kerana saat Xiu Yan berbalik badan,kakinya dengan lincah menendang tengkuk mereka dan setelah itu Xiu Yan menendang punggung mereka hingga terdengar suara gesekan tulang milik mereka.Xiumei yang mengkhawatirkan tuan putrinya menatap tidak percaya kearah Xiu Yan."Tuan putri benar-benar telah berubah"batin Xiumei.

Xiu Yan melangkah mendekati lima orang berpakaian hitam yang hampir menyerangnya.namun yang diserang bukan Xiu Yan malah mereka.mereka yang diserang oleh Xiu Yan terlihat sangat menyedihkan. Mereka berlima menjadi sontak kerana terkejut dengan kemampuan Xiu Yan yang tidak biasa."apa dia benar-benar gadis yang waktu itu"guman salah satu dari mereka.

Ketika Xiu Yan sudah berada dihadapan mereka,dengan gerakan kilat dia mengambil dua pedang milik mereka seraya mengarahkannya ke leher mereka."apakah kemampuan kalian hanya segini?kenapa kalian bertarung seperti bocah,sepertinya kalian harus belajar lebih giat lagi jika ingin membunuhku.namun sayangnya...kesempatan itu tidak akan ada kerana aku akan mengambil nyawa kalian.apakah masih ada kata-kata terakhir dari kalian"?.ucap Xiumei sambil tersenyum menyeringai.

"Ohh baiklah sebelum itu aku akan mengajukan satu soalan untuk kalian,jika kalian menjawab pertanyaanku aku akan melepaskan kalian,namun jika kalian tidak bisa menjawabnya aku harus membunuh kalian semua.apakah kalian setuju?".jawab Xiu Yan panjang lebar.

Mereka yang mendengar ucapan Xiu Yan terus memandang satu sama lain,namun ada yang mengangguk setuju dan ada juga yang menggelengkan kepala kerana tidak setuju."apakah kami bisa percaya dengan ucapan mu"?jawab salah satu dari mereka.

"Terserah pada kalian ingin percaya atau tidak"jawab Xiu Yan dengan tenang."baiklah aku percaya padamu,tapi apa yang ingin kau tanyakan pada kami"ujar salah satu dari mereka sehingga membuat yang lain saling berpandang satu sama lain,lalu mereka semua pun mengangguk tanda setuju.

Xiu Yan menatap puas kearah mereka"bagus,aku ingin tau siapa yang membayar kalian untuk membunuhku?"soal Xiu Yan.mereka yang disoal oleh  Xiu Yan menjadi sontak kerana terkejut,jika mereka membocorkan informasi tersebut,mereka mungkin akan dibunuh oleh lelaki itu.namun jika mereka tidak memberitahu gadis ini,mereka juga akan dibunuh oleh gadis ini.fikir mereka secara bersamaan dengan raut wajah yang bingung.

"Cepat katakan"tenking Xiu Yan dengan suara yang terdengar sangat dingin dan tatapan tajam seolah-olah ingin membunuh mereka.mereka yang mengerti akan tatapan Xiu Yan menatap ngeri kearah Xiu Yan."lebih baik kita mengatakannya saja kerana kita sudah tidak punya pilihan lain,mungkin ini cara yang terbaik untuk kita menebus kesalahan kita terhadap gadis ini"bisik salah seorang dari mereka kepada empat orang temannya.keempat orang temannya pun mengangguk setuju.

"Ka..kami telah di..perintah oleh seseorang "ucap mereka dengan suara yang terbata-bata.tanpa Xiu Yan sedari ada seseorang lelaki berwajah tampan dan berambut putih yang dari tadi sedang memerhatikannya dari jarak jauh sambil memegang busur dan lima anak panah ditangannya.lelaki tersebut tersenyum licik lalu berguman"gadis yang menarik"Ketika kelima orang berpakaian hitam hendak menyelesaikan kata-kata mereka kepada Xiu Yan, lelaki tersebut telah melepaskan anak panah satu-persatu dengan laju dan lincah.Dengan lancar anak panah itu dilepaskan dan jleb tepat terkena disasarannya iaitu tertusuk dibahagian jantung lima orang berpakaian hitam yang sedang disoal oleh Xiu Yan.lima orang berpakaian hitam yang sedang disoal oleh Xiu Yan telah tewas dihadapan Xiu Yan.

Xiu Yan yang menyaksikan kejadian tersebut hanya menatap tenang ke arah lima orang yang sudah tewas dihadapannya."aku tidak menyangka kau akan datang untuk membunuh anak buahmu,sepertinya aku tidak perlu mengotorkan tanganku untuk membunuh anak buahmu yang lemah itu"ujar Xiu Yan dengan suara yang lantang sambil tersenyum menyerigai.

"aku tidak menyangka gadis lemah sepertimu bisa tumbuh menjadi seorang wanita yang pintar dan berani,aku akui keberanian dan kepintaranmu mu"ujar lelaki berambut putih dengan suara yang lantang,tanpa menunjukkan dirinya.

"Apa kau memiliki dendam terhadapku?keluarlah dan lawanlah aku jika kau seorang lelaki yang berani"ujar Xiu Yan dengan suara yang sangat dingin dengan tatapan mata yang terlihat tajam.

Tidak berselang lama munculah lelaki berambut putih,lalu berjalan menuju kearah Xiu Yan."aku tidak menyangka bisa bertemu kembali denganmu"ujar lelaki berambut putih sambil tersenyum menyeringai.

"aku tidak menyangka bisa bertemu kembali denganmu"ujar lelaki berambut putih sambil tersenyum menyeringai

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

(Xiu Ling)
Pangeran ketiga kerajaan Xiu
Umur 16 tahun






MY DESTINYWhere stories live. Discover now