الفصل الأول

5 0 0
                                    

حلقة مفقودة
الفصل الأول
✍️/Ghofran Elmnfy
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كل مستحيل بقدرة الله يكون 🤍🌿

كونوا على يقين أن هناك شيئاً ينتظركم بعد الصبر ليبهركم فينسيكم مرارة الالم

ان الله لا يبتليك بشي إلا وبه خير لك .. حتى وإن ظننت العكس .. فأِرح قــلبك

لولا البلاء لكان يوسف مُدلّلا فِي حضن أبيه
ولكنه مع البلاء صار.. عزيز مِصر..

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في الساعه سابعه صباحاً يستيقظ «محمد» على صوت المنبه  بتأفف ثم جلس وقام بإطفاء المنبه وقال بملل: "هو نفس اليوم بنعيشه كل يوم، يله الحمدلله على كل حال"
ثم اتجه إلى الخزانه واخذ ملابسه وأتجه إلى المرحاض وخرج جلس على كرسي الطاوله وجد جميع عائلته جالسه

قالت«جنه»: "مالك شايل طاجن ستك لي "

رد عليها «محمد» قائلاً: " مافيش ياستي كل الموضوع ان بصحى كل يوم بروح الشغل وبرجع أنام ومافيش اي حاجه جديده وملل واخر زهق"

تدخل «ياسين» في الحديث قائلاً: "ياولاد أحمدوا ربنا على النعمه دي انت عندك شغل وفي اخر الشهر بتقبض وماشاءلله بصحتك غيرك ولا عنده صحه ولا عنده شغل"

قال«محمد»: " الحمدلله، بس برضه بنتعب في الشغل ده يوم الجمعه بس أجازه وأحتمال كمان مبناخدش أجازه، ادعيلنا ربنا يقوينا، يله انتي افطري عشان اوصلك في طريقي"

قالت«جنه» وهي تضع يدها على كتفه: "ورب المصحف أجمد أبو حميد في الدنيا، على كده بقى مصاريف المواصلات دي هجيب بيها شاورما"

نظر لها «محمد» وهو يقلد حركتها:  " على كده بقى مصاريف المواصلات دي هجيب بيها شاورما ، طب يله ياختي هفطرك شاورما قبل مانوصل،  بس خمس دقايق لو مجهزتيش يبقى أنسي "

نظرت له«ماهيتاب» من فوق لتحت بضيق
قال لها وهوا يرفع حاجبه: "مالك ياحجه هو انا كلت ورثك ولا أي؟، بتبصيلي بقرف كده لي ماتتعدلي"

قالت له: "معدوله غصب عنك"
نظر لها بخبث: "ياشيخه، طب براحتك وانا اللي كنت هعزمك على شاورما"

صفقت ثم قامت تحتضنه وقالت له: "حبيب قلبي يابو حميد خمسه واكون جاهزه"

ثم أتجهت إلى غرفتها نظر لها بسخريه وقال: "لأ الثبات ع المبدأ حلو برضه" 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

في منزل أخر تقف «ساره» أمام المرأه وتقول بملل: " ياماما هاتيلي الفطار بقى عايزه اروح للدرس بدري مش ناقصني بهدله من المستر بتاع العربي "

الحلقه المفقوده حيث تعيش القصص. اكتشف الآن