Malik merenung Zaki lama yang sedang membelek majalah. Dahinya berkerut melihat perkara yang aneh pada Zaki.
"Oi Zaki."
"Yes?"
"Kenapa leher kau tu ada bintik merah? Macam lovebite je aku tengok." Malik hairan.
"Eh?? Bukanlah!" Zaki menyentuh lehernya sendiri, malu-malu.
"Habistu apa?"
"Takde apelah." Zaki tersengih.
"Kau dah ada girlfriend ke?"
"Ha?"
"Tapi macam pelik pulak kau tetiba ada girlfriend."
"Aku takde girlfriend lah.." Balas Zaki.
"Yeke ni..." Sakat Malik.
Zaki diam, malu untuk berbicara. Di dalam fikirannya sekarang penuh dengan Izzat. Tak tahu apa sudah jadi dengan dia. Kalau boleh sekarang dia nak je ke arah dapur dan mengusik Izzat seperti selalu tetapi risau kantoi macam haritu.
"Aku rasa kan weh..."
"Ye?"
"Aku rasa... aku dah mula suka kat Ijat lah..." Luah Zaki, bibirnya tidak henti melakarkan senyuman.
Malik tersentak lalu berpaling memandang Zaki.
"Kau yakin?"
Zaki mengangguk laju.
"Ka..kau dah tak suka aku ke?" Tanya Malik perlahan.
"Kau ni buat lawaklah. Memanglah aku suka kau dulu. Tapi kau kan dah ada anak bini. Takkan lah aku nak suka kat suami orang."
"Aku ingatkan kau masih suka kat aku."
"Ye memang. Tapi aku dah slow slow move on."
"Slow slow move on? Sekarang dah completely move on ke?"
"Nampak macam ye." Zaki mengangkat bahu.
Malik terdiam dan dia mula mengambil tempat duduk bersebelahan Zaki.
"Aku bukan tak suka kau dengan Izzat. Tapi kau kan baru kenal Izzat."
"Tapi Ijat baik tauu! Baik gilerr! Aku rasa dia sesuai untuk aku." Zaki masih tersengih memaparkan gigi kapaknya yang tersusun rapi.
"Weh Zaki..."
"Aku nak gi kacau Ijatlah!" Zaki pantas berdiri dan berjalan ke arah dapur di mana tempatnya Izzat sedang berada. Tidak lupa dengan tangannya sibuk meraba dinding takut tersalah jalan.
Dari jauh Malik mula mengerutkan dahi. Dia kemudian pergi ke arah dapur dan melihat Zaki sedang tersenyum memeluk Izzat manakala Izzat pula sedang menggosok rambut Zaki berkali-kali. Entah kenapa dia tidak suka melihat semua itu.
"Ehem!"
Izzat memandang ke arah pintu dapur melihat Malik sedang tercegat di situ. Dia kemudian meleraikan pelukan Zaki dengan lembut dan menepuk-nepuk bahu Zaki sebagai tanda isyarat.
"Kacaulah!" Rungut Zaki, mulut dimuncungkan.
"Uncle! Uncle!" Tiba2 kedengaran suara Adib semakin mendekat ke arah dapur.
"Ye Adib."
"Jom main benda ni dengan Adib." Adib menaikkan kotak Sahibba ke atas.
"Main apa tu?" Zaki terkial-kial menyentuh kotak Sahibba, cuba mengenali apakah ia.
"Dia tulis kat sini S.A.H.I.B.B.A." Adib menyebut huruf itu satu persatu.
"Oh Sahibba. Boleh boleh. Jom kita main." Zaki memimpin tangan kecil Adib menuju ke ruang tamu.
YOU ARE READING
Cinta OKU
RandomMengisahkan tentang pertemuan 2 orang lelaki OKU. Sorang bisu dan sorang lagi buta. Disebabkan masing-masing mempunyai masalah percakapan dan penglihatan, kekurangan mereka berdualah yang membuatkan mereka saling akrab kerena mereka tahu antara mere...