23. NaNoWriMo, diskriminácia a umelá inteligencia

63 8 11
                                    

Pokiaľ človek strávil určitý čas v komunite spisovateľov na Wattpade, určite neraz postrehol záhadnú skratku "NaNoWriMo". Jedná sa o súťaž, ktorej cieľom je prelomiť spisovateľský blok a popchnúť autorov k napísaniu príbehu dlhého 50 000 slov v priebehu mesiaca november. Súťaž zahrňuje viacero iných pravidiel, avšak pre potreby tohto článku mi príde zbytočné ich rozoberať. Tiež sa tu neplánujem venovať ostatným kontroverziám spojených s NaNoWriMo (a nie je ich zrovna málo).

Osobne som sa nikdy NaNoWriMo nezúčastnil, pričom v súčasnosti by to bolo pre mňa z časového hľadiska skoro nemožné kvôli vysokoškolským povinnostiam. Napriek tomu mi príde myšlienka (nie organizácia) súťaže zaujímavá a hodná podpory. Dnes, t.j. 2. 9. 2024, som sa však dočítal na sociálnych sieťach o novom vyhlásení tímu spravujúceho NaNoWriMo ohľadom použitia umelej inteligencie.

Dané vyhlásenie som si prečítal a ako človek, ktorému je použitie umelej inteligencie vo všeobecnosti proti srsti, mám viaceré výhrady. V tomto ohľade však nie som zďaleka jediný a na rôznych platformách (Reddit, Twitter/"X",...) sa ozvalo mnoho znepokojených hlasov. 

Asi najviac na tom celom vyhlásení ma zarazila myšlienka, že odporovanie použitiu umelej inteligencie v písaní nesie podtóny klasizmu a ableizmu

Ups! Gambar ini tidak mengikuti Pedoman Konten kami. Untuk melanjutkan publikasi, hapuslah gambar ini atau unggah gambar lain.

Asi najviac na tom celom vyhlásení ma zarazila myšlienka, že odporovanie použitiu umelej inteligencie v písaní nesie podtóny klasizmu a ableizmu. Čo však tieto pojmy znamenajú? Klasizmus by sa dal charakterizovať ako predpojatosť až nenávisť voči ľuďom z nižších spoločenských vrstiev. Tiež by sa klasizmus dal chápať ako názor, že ekonomicko-spoločenské postavenie človeka v spoločnosti predurčuje jeho spoločenskú hodnotu. Ableizmus je, jednoducho povedané, diskriminácia či predpojatosť voči hendikepovaným ľuďom.

Podľa tímu spravujúceho NaNoWriMo môžu autori využiť nástroje umelej inteligencie na obdržanie spätnej väzby, ktorú si podľa nich viacero autorov z finančného hľadiska nemôže dovoliť. Na tomto tvrdení ma značne zarazilo to, ako ignoruje mnohé komunity roztrúsené v rôznych kútoch internetu, v ktorých autori môžu nájsť iných ľudí pre spätnú väzbu na ich diela ZADARMO.

Vo facebookových skupinách orientovaných na Wattpad sa vždy pohybovalo aspoň zopár ľudí ochotných pomôcť autorom s korektúrou, "betovaním" či inými záležitosťami. Aj keď aktivita v česko-slovenskom kúte Wattpadu postupne v priebehu rokov značne upadla, stále tam pár ochotných ľudí existuje. Pre autorov píšucich v angličtine je bez pochýb takýchto zdrojov dostupných mnohonásobne viac.

Áno, je pravda, že nájdenie asistencie pri písaní zvykne byť pomerne tvrdý oriešok a môžu sa s tým spájať rôzne problémy. Napriek tomu si myslím, že žiaden nástroj umelej inteligencie (napr. Grammarly) nedokáže poskytnúť spätnú väzbu na úrovni človeka. Argument z pohľadu klasizmu je v kontexte Grammarly ešte smiešnejší, keďže tento program sa dá naplno využiť len v prípade jeho spoplatnenej verzie.

Z vlastnej skúsenosti viem, že rady od Grammarly zvyknú byť pomerne vágne až nezmyselné. Na pravopisnú korektúru však postačuje, a to je asi jediné, čo mi príde skutočne užitočné na tomto nástroji aj pre autorov s hendikepmi. Stále si však stojím za názorom, že korektúra od človeka môže byť vo väčšine prípadov stále spoľahlivejšia ako spätná väzba od algoritmov.

Kamu telah mencapai bab terakhir yang dipublikasikan.

⏰ Terakhir diperbarui: Sep 04 ⏰

Tambahkan cerita ini ke Perpustakaan untuk mendapatkan notifikasi saat ada bab baru!

Postrehy z Dračej kaviarneTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang