Bab 2

104 10 0
                                    

            "Apa masalah ni?" dingin Faris bertanya. Tajam dia memandang Arriesya dan Dania silih berganti sebelum dia terlihat pula baju Arriesya yang basah akibat tumpahan air tadi.

"Adrian... tengok perempuan ni. Dahlah biadap dengan I lepas tu tumpahkan air I pula tu." Dania mengadu dengan alunan suara menggedik.

Anis dan Medina terus berubah air muka. Ya Allah... elok dari sotong terus jelly bila nampak Faris Adrian. Gedik! Satu sekolah tahu yang Puteri Dania dah lama sukakan dekat Faris cuma tak pernah di balas. Syok sendiri katakan.

"Eh, sotong! Cakap tu elok sikit. Kau yang langgar kawan aku dulu lepas tu nak salahkan dia pula? Ada juga kat sini aku tarik rambut kejung kau tu!" marah Medina bengang.

Taufiq melihat kemarahan Medina itu rasa terkedu seketika. Jarang nak nampak Medina marah sampai macam tu sekali melainkan kalau ada budak dekat sekolah buat masalah.

Dania hanya menjeling. Eh... eh... tak ada kerja lain ke dari tadi asyik nak jeling orang je?

"Baby... you marahlah perempuan ni. Tak kesian ke dekat I?" tercebik-cebik bibir Dania mengadu pada Faris.

"Puteri Dania, tolong eh. Jangan jadi sotong kurita kat sini sebelum terkeluar balik isi perut aku makan waktu rehat tadi." celah Aiman menyampah dengan perangai gedik Dania.

"Diamlah. I tak cakap dengan you, jangan nak sibuk." giliran Aiman pula mendapat jelingan Dania.

"Apa yang kau dah buat, Haura Arriesya?" soal Faris tanpa nada. Wajah gadis itu di renung. Dania yang berada disebelahnya tersenyum puas.

Arriesya mengeluh berat sebelum bertentang mata dengan Faris. "Nak salahkan aku? Then, ikutlah cakap girlfriend kau tu. Aku harap mata kau tak buta lagilah siapa yang basah kena air girlfriend kau. Jalan dekat sini punya luas, kenapa nak kena himpit dekat laluan aku jalan? Kau nak kata aku buta lagi ke jalan sampai langgar orang buat sekian kalinya? Pasal ganti air tu, baik kau jelah ganti balik air girlfriend kau sebab bukan salah aku dan dia yang langgar aku dulu. Sekarang ni baju aku dah kotor bukan baju girlfriend kau. Sekian, terima kasih." kata Arriesya lalu pergi meninggalkan mereka semua. Sakit hatinya. Apa malang sangat hari pertama aku ni?

"Riesya!" Medina segera kejar langkah gadis itu. Sempat dijeling tajam ke arah Dania. Kerja nak menggeletis memanjang!

"Muka cantik tapi perangai... huh!" sindir Anis sebelum turut mengejar langkah Arriesya dan Medina.

Dania membuat riak wajah menyampah akan terhadap tiga orang gadis itu. Dia kembali menatap ke arah Faris. "Baby..."

"Boleh tak jangan suka hati nak pegang tangan aku? Dah tak tahu halal haram ke?"

Zzap!

Menusuk tepat ke hati. Dania terus diam membisu. Perlahan-lahan dia melepaskan pelukkan dari tangan Faris. Terasa malu sendiri. Pelajar-pelajar lain yang melihat kejadian tersebut ada yang ketawa suka terhadap Dania.

"Lain kali, berhenti buat masalah. Nama kau setiap minggu ada je masuk buku rekod disiplin. Tak takut ke kena buang sekolah? Tak puas lagi buli junior sampai kau nak buli budak baru?" keras Faris melontarkan kata-katanya. Keluar aura seorang ketua pengawas yang bertanggungjawab.

"Baby... I... I'm sorry."

"Boleh tak berhenti panggil aku macam tu? Geli tahu tak. Kau dengan aku tak ada apa-apa, sedar diri tu sikit." kata Faris dingin sebelum berlalu pergi bersama dengan Aiman dan Taufiq.

"Faris Adrian!" jerit Dania geram. Kakinya dihentak-hentak kuat tanda protes.

           Makan malam diadakan oleh Encik Arif dan Puan Husna di rumah mereka berjalan seperti dirancangkan semalam. Katanya keluarga Encik Farhan tiba sebelum masuk waktu solat Isya'. Jadinya bolehlah solat berjemaah sama-sama.

SU | From Hate To LoveWhere stories live. Discover now