10 : Helena

10 2 0
                                    

"Hello beauty." Helena menepuk meja kantin yang diduduki Ain, Fatihah, Qizz, Hanni, Lyla, Fahim, Faleeq dan Zik.

"Yes snake, what can I help you?" Qizz mengeluarkan kemahiran berbahasa Inggeris miliknya.

"I'm not talking to you stupid, I'm talking with my lovely, dearest cousin Tuan Ain Irrisa." Helena meniup kuku.

Ceh, gaya lapuk betul.

"Kau nak apa lagi, Rissa? Tak cukup ke kau huru-harakan hidup aku?" Ain mengeluh.

Helena dari hell.

"Hey sayang kenapa tak masuk kelas lagi ni?" Zaim datang memeluk pinggang Helena secara tiba-tiba.

"Tak ada cikgu, bosan." Helena menatap Zaim.

"Kenapa pergi cari gaduh dengan budak rendahan macam dia orang ni? Baik duduk dengan saya je." Rambut ikal mayang milik Helena diusap perlahan.

"Zaim, kau sentuh Helena lagi aku potong tangan kau." Ain berkata tegas.

"Kalau sentuh juga?" Zaim terus memeluk Helena.

"Ali Zaim bin Naim, aku dah bagi amaran." Ain berdiri. Zaim mengundur beberapa tapak.

"Wow sabarlah sikit kak. Hmm tak best la cousin awak ni sayang. Tak chill langsung," ujar Zaim selamba.

"Kalau kau nak tunjuk hubungan jijik kau kat sini, baik kau blah je Helena. Meluat aku tengok." Hanni berkata penuh nada jijik. Dia tidur dengan meletakkan kepala di atas meja.

"Ee kacaulah awak ni sayang. Saya nak cakap dengan Ain." Helena menolak Zaim perlahan. Helena berdiri di hadapan Ain. Jari telunjuknya mengangkat dagu Ain.

"Aku dengar, kawan kesayangan kau tu hilang ingatan dan cuma ingat aku. Apa cerita?" Sengaja Helena memanaskan hati Ain.

"Jangan pergunakan dia, Rissa! Aku tahu kau memang syaitan bertopengkan manusia, tapi jangan sesekali libatkan Aiden dalam masalah kita!" Tangan Helena Ain pulas, kuat.

"Ingat, selamanya aku benci kau Puteri Bugis Kasturi Elzahra. Kuasa tu sepatutnya milik aku." Helena berbisik sebelum merentap tangannya.

"Jom, sayang." Tangan Zaim dipeluk. Mereka berdua kembali ke kelas.

"Kau dengan mak kau dua-dua licik macam ular!" Bergetar tangan Ain menahan amarah.

"Ain, sabar..." Qizz mengusap lengan Ain, menenangkan.

"Aku ganyang perempuan tu kejap lagi ni." Fatihah meluat.

"Perempuan ni memang bermasalah betullah." Faleeq mengeluh.

"Alah, lelaki sekarang pun banyak je yang bermasalah. Perangai syaitan macam ada sorang tu..." Lyla teringatkan Cikgu Syazwan.

"Qizz, Tihah, jom pergi tandas." Hanni bangun dan terus berjalan. Fatihah mengikut manakala Qizz teragak-agak.

"Ikut dia," ujar Ain. Qizz menurut saja.

"Ain, pasal perkhemahan peringkat negeri tu... Aku tiba-tiba risaulah bila nampak nama Helena dalam senarai. Aiden dengan Zaim pun ada sekali," kata Zik.

"Lantaklah anak orang tu." Ain menjawab malas.

"Oh ya, Ain!" Sempat Helena berpaling dan melaung dari kejauhan.

"Say bye to your world." Helena tersenyum puas sebelum terus berjalan pergi bersama Zaim.

Telefon Ain berdering. Nombor tidak dikenali terpapar.

"Hello?" Ain mengangkat panggilan itu.

"Ini Cik Ain ke?" Tanya si pemanggil.

"Ya saya."

Setalamz : Nanti...Where stories live. Discover now