Bab 6

125 21 0
                                    

       Harinya telah tiba...

Arriesya merenung dirinya yang telah siap dengan mengenakan pakaian baju kurung moden bewarna maroon atas hasil rekaan Puan Husna sendiri. Cantik. Tak henti Arriesya memuji hasil mamanya itu. Langsung tidak pernah mengecewakan.

"Ehem, tok! Tok! Boleh kitaorang masuk?" gurau satu suara amat dia kenali. Arriesya berpaling ke pintu bilik tidurnya lalu dia tersenyum.

"Pintu dah terbuka tu, masuk ajelah Cik Anis dan Cik Medina." balas Arriesya melayan gurauan Medina tadi.

Dua orang gadis itu tergelak kecil. Terus mereka berjalan menghampiri Arriesya yang sedang duduk di kerusi meja solek. Kata Puan Husna, Arriesya baru je lepas disiapkan oleh sepupu dia. Sama umur juga dengan Arriesya.

"Cantiknya kawan aku ni!" hampir Medina menjerit dalam bilik itu. Namun cepat-cepat dia mengawal suaranya.

"Ishh... biasa ajelah. Make up pun aku minta sepupu aku buat simple look. Rimaslah kalau buat tebal-tebal macam orang akad nikah pulanya." balas Arriesya sambil melihat cermin besar di dalam biliknya buat sekian kali. Memang betul kata Medina, hasil tangan sepupunya itu sangatlah cantik.

"Dah ramai orang ke kat bawah?" soal Arriesya sedikit gelisah.

Anis geleng kepala. "Keluarga Faris belum sampai lagi. Aunty kata diaorang dalam perjalanan. Dalam 10 minit macam tu dah nak sampai."

"Habis siapa ada dekat bawah? Mama tak bagi aku turun selagi tak panggil so aku tak tahu siapa yang ada."

"Semua keluarga dengan saudara mara kau ajelah." balas Medina pula.

Terasa seram sejuk dalam diri. Nak tunang aje pun tapi gelisah macam orang nak nikah! Kalau nak lari sekarang boleh tak?

"Jangan kau tiba-tiba fikir nak lari pula eh..." teka Anis membuatkan Arriesya tersengih. Alamak! Dia tahu ke apa aku tengah fikir?

Membulat mata Anis. Laju tangannya mencubit lengan Arriesya. "Jangan buat kerja gila, Riesya!" marah Anis.

"Aduh... sakitlah! Kau ni cubit macam ketam tahu tak?" muncung mulut Arriesya sambil menggosok lengannya. Anis hanya menjeling.

Tokk! Tokk!

Serentak tiga orang gadis itu menoleh. Kelihatan Aeril sedang berdiri sambil berpeluk tubuh di muka pintu. Penampilan Aeril segak mengenakan kurta bewarna soft mint. Berbeza tema dengan adiknya.

"Eh, along?"

"Lama lagi ke nak berbual tu? Majlis kat bawah dah mula. Mama suruh along panggil Haura turun sekarang." kata Aeril menambah rasa gugup di hati Arriesya.

"Okay! Kejap lagi kitaorang bawa Riesya turun." Medina yang membalas. Aeril mengangguk kepalanya sebelum berlalu hilang dari pandangan tiga orang gadis itu.

Anis dan Medina pandang ke arah Arriesya. Faham perasaan rakannya itu sedang nervous. Haha kalah orang nak nikah cik adik oi! Medina tersengih.

"Dah, jom turun. Karang risau pula Aunty Husna mana anak dara dia ni tak turun lagi. Mana tahu kot anak dara dia nak lari ke?" usik Anis dalam nada memerli.

"Anis... dahlah tu. Aku tak lari punlah." bertambah muncung mulut Arriesya. Tak sudah dia nak perli kita.

Beberapa minit kemudian, tibalah saat yang dinantikan semua orang. Apabila kehadiran Arriesya menuruni anak tangga, semua mengalihkan pandangan ke arahnya. Penuh sopan Arriesya berjalan menuju ke arah sofa Puan Suraya berada. Sempat juga dia menyalami tangan ahli keluarga dan saudara mara perempuan pihak lelaki.

SU | From Hate To LoveWhere stories live. Discover now