Nézzem vagy olvassam? - avagy regény vagy adaptáció

2 0 0
                                    

Nem túl ritka jelenség, hogy egy regényt megfilmesítenek. Ilyenkor a leírt betűknek, szavaknak, a tetteknek arcot adnak. Ez viszont mindig diverz érzéseket vált ki az adott regény rajongóiból. Sokszor nem tudják eldönteni, a könyv vagy a film lett jobb. Egyáltalán el lehet ezt dönteni? 

Az utóbbi időben sok regényhet nyúltak hozzá különböző rendezők, hogy azt vászonra vigyék; ezek közül jó pár sikerfilmnek számít. Elég csak a Harry Potterre, Miután-trilógiára, az Ahol a folyami rákok énekelnekre, a Vörös, fehér és királykékre vagy éppen a Bridgertonra gondolni. De hiába a siker, ha sokan csak a hibát látják bennük. Én úgy gondolom, nem lehet egy az egyben eldönteni, hogy ez most a regényhez képest jó vagy rossz, ugyanis a filmes szakmában sok minden másra is kell ügyelni. A legfőbb szempont általában a nézhetőségen van. 

Vegyük alapul a Bridgerton családot. A regényeknek a tematikáját mindig könnyen meg lehet határozni: egy könyv, egy Bridgerton gyermek. A könyvekben a többi testvér legfeljebb csak cameo szerepeket kap, alig bukkannak fel, a jellemüket pedig egyáltalán nem ismerjük meg. Minden az adott testvér körül forog, akinek a szerelmi történetét olvassuk. Ezzel szemben a sorozatban mindegyik testvérről tudunk meg fontos dolgokat: például a második évadban megtudjuk, hogy Benedict szeret festeni, Francesca pedig imád zongorázni. 

Az én baráti körömben van olyan, aki úgy van vele, hogy nagyon rossz, hogy ennyire eltér a regényektől, de ez egy eléggé leegyszerűsített és elhamarkodottan levont következtetés. Egy sorozat sokkal több elemből áll, sok mindenre kell figyelni. Valljuk be, elég hülyén venné ki magát, ha a szereplők többsége csak említés szintjén jelenne meg. Ha így lenne, akkor nem mondhatnánk azt, hogy mindegyik Bridgerton testvérnek fontos a családja és szeretnek időt tölteni együtt. És persze az is fontos, hogy a sorozatban megismerjük a karakterek jellemét, mert ha már szerepelnek kell nekik jellemet adni, illetve kell nekik is szöveg. A kettő pedig jelentősen összefügg, hiszen ha nincs egy jellegzetes attribútuma a szereplőnek, akkor nem tud rendesen megszólalni sem. 

De az sem ritka sajnos, hogy fontos elemeket emelnek ki a történetből, ami a regényben fontosnak számított. Gondolok itt a Vörös, fehér és királykék című filmre, amiben rengeteg mindent változtattak meg: Alex nővérét, June-t teljesen kiírták a történetből, nem volt Lunánk sem, Alex szülei nem váltak el, Henry nővérének a múltjáról pedig jóformán semmit nem tudunk. Erre jön az, hogy megváltoztatták Henry nemét és a brit királynőből király lett a képernyőn - minderre viszont lehet indokokat találni, plusz a legtöbb ilyen esetben a regény szerzőjével is konzultálnak a készítők. Ha pedig a szerző is úgy gondolja, hogy az adott szereplőt lehet helyettesíteni mással is, a jelentet meg lehet oldani máshogy is, akkor nekünk, nézőknek nem lehet egy rossz szavunk sem. 

A fent felsorolt indokok miatt tehát én úgy gondolom, felesleges összehasonlítgatni a regényt és az adaptációját, mert soha nem lesz ugyanolyan. Mindig lesznek különbségek, amiken a nézőnek/olvasónak át kell lendülnie, el kell fogadnia és nem lehúzni a filmet vagy a sorozatot azzal az indokkal, hogy "a könyv jobb volt." Persze, lehet összehasonlítani, rengeteg online fórum és blog szakosodott erre; ilyenkor a rajongók ízeikre szedhetik a műveket és minden másodpercet összehasonlíthatnak minden betűvel. A lényeg az, hogy lehetőleg ne mossuk össze a kettőt, mert mind a regény, mind az adaptáció a maga módján jó. Az pedig egy másik kérdés, amikor ezek úgy általában szörnyűek...

Neked mi a véleményed? Az adaptációk vagy a regények jobbak? Vagy te is inkább semleges maradsz a vitában? Írjátok meg kommentbe a véleményeteket, vessük össze gondolatainkat! 


You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Jul 31 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

GondolataimWhere stories live. Discover now