لایسنس ویندوز سرور

9 0 0
                                    

لایسنس ویندوز سرور: انواع و کاربردها

لایسنس ویندوز سرور یکی از موارد مهم در استفاده قانونی و بهینه از این سیستم‌عامل قدرتمند است. مایکروسافت انواع مختلفی از لایسنس‌ها را برای ویندوز سرور ارائه می‌دهد که هر کدام مناسب نیازها و اندازه‌های مختلف سازمان‌ها هستند. در این مقاله به بررسی انواع و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

1. لایسنس نسخه‌های استاندارد و دیتاسنتر

ویندوز سرور به طور کلی در دو نسخه اصلی استاندارد (Standard) و دیتاسنتر (Datacenter) عرضه می‌شود. هر دو نسخه دارای قابلیت‌های مشابهی هستند، اما تفاوت‌های مهمی در محدودیت‌های مجازی‌سازی و هزینه‌ها دارند.

نسخه استاندارد

مناسب برای: سازمان‌های کوچک و متوسط با نیازهای مجازی‌سازی محدود. ویژگی‌ها: پشتیبانی از حداکثر دو ماشین مجازی (VM) و یک هاست Hyper-V. قیمت: مقرون به صرفه‌تر نسبت به نسخه دیتاسنتر.

نسخه دیتاسنتر

مناسب برای: سازمان‌های بزرگ با نیازهای گسترده مجازی‌سازی و محیط‌های دیتاسنتر. ویژگی‌ها: بدون محدودیت در تعداد ماشین‌های مجازی و هاست‌های Hyper-V. قیمت: بالاتر از نسخه استاندارد، اما با توجه به امکانات بی‌نهایت مجازی‌سازی، برای سازمان‌های بزرگ اقتصادی است.

2. لایسنس دسترسی مشتری (CAL)

علاوه بر لایسنس‌های سرور، برای هر کاربر یا دستگاهی که به سرور دسترسی دارد، نیاز به لایسنس دسترسی مشتری (Client Access License - CAL) است. CAL به دو نوع کلی تقسیم می‌شود:

User CAL

مناسب برای: سازمان‌هایی که تعداد کارمندان بیشتر از دستگاه‌های موجود است. ویژگی‌ها: هر کاربر با هر تعداد دستگاه می‌تواند به سرور دسترسی داشته باشد.

Device CAL

مناسب برای: سازمان‌هایی که تعداد دستگاه‌ها بیشتر از تعداد کاربران است. ویژگی‌ها: هر دستگاه با هر تعداد کاربر می‌تواند به سرور دسترسی داشته باشد.

3. لایسنس‌های ویژه

مایکروسافت علاوه بر لایسنس‌های استاندارد، گزینه‌های دیگری نیز ارائه می‌دهد که برای شرایط خاص مناسب هستند.

External Connector License

مناسب برای: سازمان‌هایی که نیاز به دسترسی کاربران خارجی (مانند مشتریان یا شرکا) به سرور دارند. ویژگی‌ها: به جای تهیه CAL برای هر کاربر خارجی، این لایسنس به همه کاربران خارجی امکان دسترسی به سرور را می‌دهد.

Remote Desktop Services (RDS) CAL

مناسب برای: سازمان‌هایی که نیاز به ارائه دسترسی ریموت دسکتاپ به کاربران دارند. ویژگی‌ها: هر کاربر یا دستگاهی که نیاز به استفاده از سرویس‌های ریموت دسکتاپ دارد، باید دارای RDS CAL باشد.

4. لایسنس‌های مبتنی بر اشتراک (Subscription-based Licensing)

برخی سازمان‌ها ترجیح می‌دهند به جای خرید لایسنس‌های دائمی، از لایسنس‌های مبتنی بر اشتراک استفاده کنند. این لایسنس‌ها به صورت ماهانه یا سالانه تهیه می‌شوند و امکان استفاده از آخرین نسخه‌ها و به‌روزرسانی‌ها را فراهم می‌کنند.

Microsoft Azure Hybrid Benefit

مناسب برای: سازمان‌هایی که از ترکیب ویندوز سرور در محل و سرویس‌های ابری Azure استفاده می‌کنند. ویژگی‌ها: امکان انتقال لایسنس‌های ویندوز سرور به Azure و بهره‌مندی از تخفیف‌های قابل توجه.

نتیجه‌گیری

انتخاب لایسنس مناسب برای ویندوز سرور بستگی به نیازها و مقیاس سازمان دارد. درک درست از انواع مختلف لایسنس‌ها و کاربردهای آن‌ها می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا بهترین تصمیم را برای بهینه‌سازی هزینه‌ها و بهره‌وری بگیرند. با توجه به این که لایسنس‌های ویندوز سرور می‌توانند پیچیده باشند، مشاوره با کارشناسان مجرب در این زمینه می‌تواند مفید باشد.

https://microsoftpartner.uk

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 06 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

لایسنس ویندوز سرور: انواع و کاربردهاWhere stories live. Discover now