13 : Bala Baru

10 2 0
                                    

"Bengap, kenapa aku boleh tak perasan!?" Luqman menepuk dahi. Dia berada di balkoni sendirian sementara tiga beradik itu bergelak ketawa di bawah.

Dia meraup rambutnya ke belakang, kesal menyedari ada yang dia terlepas pandang.

"Macam mana aku boleh lupa kalau si Syawal bala tu pun ada? Dahlah dia selalu Collab dengan Helena, Zaim lagi... Haih makhluk betul."

"Maaf susahkan kau terlibat dengan kita orang." Najmuddin muncul dari belakang.

"Eh, tak adalah."

"Aku tahu kau pun ada hidup sendiri. Hidup kau pun huru-hara, uruskanlah hidup kau. Jangan kisahkan kita orang sampai kau abaikan hidup kau." Najmuddin duduk di sisi Luqman.

"Kau sebenarnya tinggal sini sebab kau nak lari dari masalah dekat rumah kan?" Teka Najmuddin.

"As expected from Tuan Najmuddin Fathullah." Luqman mengangkat kedua-dua tangan, tanda mengalah.

"Baliklah Luq. Aku tahu keluarga kau retak, tapi jangan sampai hancur macam keluarga aku."

"Aku dah malas Naj. Sumpah malas nak balik layan drama keluarga aku tu." Luqman bersandar malas.

"Buang perangai panas baran kau tu. Boleh memudaratkan." Najmuddin menasihati.

"Aku takkan marah kalau tak dicabar."

"Yakin? Aku dengar kau marah Ain masa aku separuh sedar semalam. Aku tak suka. Kalau boleh, kau nak marah pada perempuan jangan menengking. Boleh tinggalkan kesan pada dia orang." Lembut tetapi tegas Najmuddin menegur.

"Sorry. Aku terbiasa dengar orang menengking dalam rumah tu kalau marah." Luqman menyerabaikan rambutnya. Serabut.

"Siap, aku bawa kau orang keluar beli aiskrim." Najmuddin menepuk bahu Luqman dan berjalan keluar.

"Kau belum sihat lagi woi!"

"Aku tahulah diri aku," jawab Najmuddin selamba.

"Ceh."

Sementara itu, di hospital...

"Hai Qizz." Helena datang dengan senyum tersiratnya.

"Kau nak apa lagi perempuan?" Qizz memandang Helena, geram.

"Seronok tak dapat bergerak dengan luka kaki tu?" Tanya Helena sinis.

"Seronok, macam kau seronok buat dosa," balas Qizz.

"Jauhkan diri dari Ain. Aku boleh buat lebih dari ni."

"Kau ingat, aku takut? Pengecut je akan lari dari medan perang."

"Well, aku tahu adik kau sekarang ada dekat Taska Permata Biru. Ibu kau dalam perjalanan nak ambil dia. Ayah kau jurutera. Hmm, banyak aku boleh buat dan palsukan kematian dia orang." Helena tersenyum lebar.

"Jangan usik keluarga akulah setan!" Tengking Qizz.

"Jauhkan diri dari Ain. Atau kau sendiri akan lihat akibatnya," ujar Helena, memaksa lagi.

"Aku takkan sesekali berundur! Jangan cabar aku Helena Marissa." Qizz membaling pisau yang ada untuk memotong buah di sisi katilnya.

"As you wish. Kau dah pilih jalan yang salah." Helena keluar dengan ketawa kecilnya.

Beberapa minit kemudian Qizz sudah bertenang. Rasa sakit di kakinya tidak sebanding sakit hatinya dengan perangai Helena.

Tiba-tiba telefon pintarnya berdering. Dia melihat siapa.

Ibu Ma Queen👑

"Waalaikumussalam, kenapa ibu?" Tanya Qizz.

"Tya... Tya kena langgar!"

Setalamz : Nanti...Where stories live. Discover now