YOU WILL CAUSE I LOSE MY SANITY

384 14 0
                                    

Author's POV

5 bulan kemudian

"Huh?High school sweetheart?How do you know this?"

Begitu bersemangat Seroja ingin tahu.Dia mula mengesyaki Dorin dan Doktor Rose punya hubungan istimewa selepas dia ditahan di hospital akibat pendarahan 5 bulan lalu.Yalah dia psikiatri.Gaya dan ekspresi manusia di sekelilingnya dapat dibaca dengan mudah.

"Uncle told me last time.Mereka memang bercinta zaman sekolah.Semasa zaman universiti, mereka terpisah.Uncle D melanjutkan pelajaran ke Russia dan Doktor Rose ke India.Hubungan mereka putus selepas my grandfather jodohkan Uncle D dengan Aunty Fumiko.Sebagai anak yang taat kepada bapanya, Uncle D hanya menurut.Perkahwinan yang singkat well you know exactly what happened.

The thing is...Uncle D cuba untuk pikat Doktor Rose semula.Tak pernah I lihat Uncle D desperate macam ni.Hahahhaha."

Andrian ketawa kecil.Pemanduannya masih fokus pada jalan raya.Selama 5 bulan Andrian mengenali Doktor Rose.Sepanjang itu juga Dorin kelihatan berseri seri.Lain macam auranya.Cuma semalam wajah lelaki itu agak suram.Mungkin perihal berita yang baru sahaja Dorin terima.

"Sesuai apa Doktor Rose dan Uncle Dorin.Doktor Rose tu bersifat keibuan.I suka dia.Tapi uncle macam tak happy pagi tadi.Why?"

Seroja seolah olah menyokong hubungan Dorin dan Doktor Rose.Terbayang bayang dihadapan matanya tentang wanita berusia itu.Pertanyaan Seroja mendapat keluhan dari Andrian.

"I'm not sure sayang.Mungkin sebab uncle baru tahu dia punya anak?I masih ada cousin.Mereka ada anak bersama.Lelaki.Danial namanya.Doktor Rose membesarkan Danial seorang diri tanpa pengetahuan Uncle Dorin atas alasan tidak mahu memusnahkan rumahtangga Uncle Dorin."

"Whatttt??"

Seroja menutup mulutnya.Dia mengira ngira di dalam hati.Berpuluh tahun rahsia besar itu disimpan dengan rapi oleh Doktor Rose.Kuatnya wanita itu.

"Macam mana Uncle tahu?"

Andrian menghela nafasnya.Segalanya terimbas semula dikepalanya.

FLASHBACK

"Uncle...what happened?Are you alright?"

Andrian menghulurkan satu mug berisi kopi panas kepada Dorin.Semenjak pulang dari pejabat, lelaki itu hanya diam.

'Sakitkah dia?'

"Nothing..biasalah dah tua tua begini."

Balas Dorin.Gayanya seperti memendam sesuatu.Keadaan mukanya juga kusut.Sudah lama Andrian tidak melihat wajah serabut Dorin.

"You're not good at lying uncle.Tell me please.Ian tak boleh tengok uncle serabut begini.Uncle selalu berada disisi Ian waktu Ian kesusahan, kesakitan.Ian akan bersama uncle walaubagaimana keadaan sekalipun."

Pujuk Andrian lagi.Pasti ianya berkaitan Doktor Rose.Entah apa permasalahannya.Tua tua begini takkanlah gaya percintaan seperti orang muda?

Bicara Andrian di dalam hati.Gundah dia melihat keadaan Dorin.Semua serba tidak kena.

"I have a son"

Perlahan Dorin memberitahu Andrian.Andrian terkebil kebil mendengar kata kata Dorin sebentar tadi.Rasanya dia tidak salah mendengar.

"You have a son?Means I have a cousin??"

Andrian bertanya separa menjerit.Sungguh dia terkejut.35 tahun dia hidup, baru hari ini dia mengetahui dirinya masih punya sepupu.

"Yes..but.."

Dorin mengeluh lagi.

"But?"

"Rose rahsiakan perihal anak kami selama 38 tahun Andrian.Jika Uncle tidak menemui Rose, pasti sampai mati uncle tidak akan tahu perihal Danial.How could she?Itupun setelah uncle upah PI untuk menyiasat latar belakang Rose.

FORCED TO BE HIS ( COMPLETE )Where stories live. Discover now