1

6 0 0
                                    

                    13 mei 2023

     "Sayang bangun, dah masuk waktu Subuh ni." puan hajah mengusap pipi anak gadisnya yang sedang mamai, mata anak gadisnya itu masih separa terbuka. Usapannya membangunkan naina yang tadinya lena dibawa mimpi

     "mandi, lepastu solat. Hari ini hari pertama naina ke sekolah baru kan?" anak gadisnya itu hanya mengangguk perlahan, mengiyakan apa yang dikatakan ibunya sebentar tadi.

     Puan hajah menyusun langkah, keluar dari bilik anak gadisnya itu untuk mempersiapkan diri. Jam dinding dipandang sekilas, hanya tinggal beberapa minit saja lagi sebelum menjelangnya waktu subuh bagi kawasan Johor Bahru dan kawasan-kawasan yang sewaktu dengannya. Naina menuruni katil dan berjalan menuju ke bilik air. 

     Selesai mandi, Naina mengerjakan solat subuh. Telekung yang terlipat di dalam almari ditarik lalu disarungkan ke tubuh. Sejadah pula dihampar ke atas lantai jubin menghadap ke arah kiblat. Sudah menjadi kebiasaan naina untuk solat diawal waktu. Dari kecil dia dididik untuk menunaikan solat pada awal waktu. 

                    flashback

     Punggung dilabuhkan disisi bapanya yang sedang berdoa. Tangannya turut dirapatkan, meng-amiinkan setiap doa yang dibaca oleh bapanya. Selesai berdoa, tangan bapanya diambil lalu dikucup olehnya. Bau wangian kasturi menyerang hidungnya, dia tahu benar bapanya itu amat gemar memakai wangian kasturi sebelum menunaikan solat. 

     "anak kesayangan ayah dah solat?" lembut, pertanyaan encik zakuan kepada anak perempuannya. Naina hanya menganggukan kepalanya beberapa kali sebelum tersenyum. Kepala anak perempuannya itu dikucup perlahan."ayah, naina ada soalan"

     "apa nainaku?" encik zakuan memandang anaknnya dengan penuh tanda tanya. "kenapa kita perlu solat pada awal waktu ayah?" pertanyaannya dibalas dengan senyuman yang manis oleh bapanya.

     
 "naina nak tahu?" sekali lagi anggukan dihadiahkan oleh anak perempuannya itu. "Naina tahu tak? seseorang pernah bertanya kepada Nabi SAW "Amalan apakah yang paling utama?" Baginda menjawab: "Solat pada awal waktu." (Hadis Riwayat Tirmidzi No: 155)

     "lagipun naina, solat diawal waktu ni banyak tau kelebihannya, 
smbung nnti. dh malas nk tulis hshs


You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: Aug 16 ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

nainaWhere stories live. Discover now